Algemeen
Aandrijving sluisdeur Julianasluis
Links de heugelstang in de technische ruimte met daaronder het (grijze) veerbufferpakket. Rechts in het frame onder het rondsel zit de tandwielkast, aandrijfmotor en de (rode) veerdrukrem

Voor zowel de sluisdeuren als de twee ophaalbruggen van de tweede kolk van de Julianasluis in Gouda heeft SEW-Eurodrive Nederland de aandrijvingen berekend en geleverd. Omdat de omstandigheden bij bruggen en sluizen nooit identiek zijn en ‘het oog ook wat wil’, is ieder project technisch gezien maatwerk.

De Julianasluis in Gouda verbindt de Hollandsche IJssel en het Gouwekanaal en is in 1936 in gebruik genomen. Het rijksmonument is sindsdien een belangrijke schakel in de vaarroute tussen Rotterdam en Amsterdam. De sluis kan schepen tot 90 m lengte, 11m breedte en 2,8 m diepgang verwerken.

Julianasluis dubbel uitgevoerd

Door de toegenomen beroeps- en recreatievaart is de capaciteit van de bestaande sluis niet meer toereikend. De Provincie Zuid-Holland heeft daarom besloten een tweede, bredere en diepere sluis te laten bouwen naast de bestaande Julianasluis.

Hoofdaannemer van het project is Van Hattem en Blankevoort uit Woerden. Hollandia Infra uit Krimpen aan de IJssel kreeg de opdracht voor het bouwen van de bruggen en de sluisdeuren en is verantwoordelijk voor de engineering. Al vroeg heeft Hollandia Infra de Nederlandse vestiging van SEW-Eurodrive betrokken bij het ontwerpproces omdat er goede ervaringen zijn bij eerdere projecten.

 

Julianasluis2De bruggen

Op verzoek van de opdrachtgever moesten er net als bij de bestaande ophaalbruggen heugelstangen toegepast worden die op het einde een bocht maken. In het pre-frequentieregelaartijdperk was dit een mechanische oplossing om bij een constant toerental van het rondsel de ligger te vertragen zodat het brugdeel met gepaste snelheid neer komt. Bij het ophalen is er bij het aanzetten tijdelijk meer kracht en dat is ideaal omdat de ligger dan nog geen snelheid heeft. Ook zijn de krachten in de bocht dan over meer tanden van het rondsel verdeeld.De aandrijving van een ophaalbrug zit onder het wegdek. Een elektromotor drijft via een tandwielkast twee cardanassen aan, die op hun beurt ieder via een tandwielkast en een haakse overbrenging een rondsel aandrijven in een brugpilaar.

Net als bij de sluisdeuren zijn de gebruikte motoren en tandwielkasten van SEW-Eurodrive standaardcomponenten met hier en daar klantspecifieke modificaties.

De sluisdeuren

De bestaande schutsluis heeft schuifdeuren, maar vanwege ruimtegebrek was dat bij de nieuwe sluis niet mogelijk. Gekozen is voor puntdeuren. De punt wijst naar de zijde met het hoogste waterniveau zodat in gesloten stand de druk van het water de deuren helpt dicht te duwen. Omdat er bij de Julianasluis incidenteel een negatief verval van 60 cm kan ontstaan (het water staat hoger aan de andere, ‘verkeerde’ kant van de sluisdeur) heeft dat consequenties voor de vergrendeling van de deur.

Het volledig artikel vindt u in het april-nummer van Aandrijftechniek.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven