Algemeen
Future of the Fjords machinekamer.(foto: Brodere Aa)

Als ‘s werelds eerste volledig elektrisch aangedreven schip van koolstofvezel vertegenwoordigt de ‘Future of the Fjords’ een nieuwe standaard voor milieuvriendelijk passagiersvervoer. De ontwikkeling van deze elektrisch aangedreven catamaran onderstreept de visie om de milieueffecten in de Noorse fjorden te minimaliseren en tegelijkertijd de beleving van de natuurlijke schoonheid door passagiers te maximaliseren. Dat is een noodzakelijke strategie voor de vaarroute tussen Flåm en Gudvangen in de ongerepte Nærøyfjord, die behoort tot het werelderfgoed van Unesco.

Dankzij het elektrische voortstuwingssysteem kan het schip emissieloos varen bij een kruissnelheid van 16 knopen. Twee elektrische PM-motoren, van fabrikant Ramme, met een maximaal vermogen van 450 kW bij 1180 min-1 drijven het schip aan. De motoren en de systemen voor de voortstuwingsregeling zijn geleverd door Westcon. Het op batterijen werkende voortstuwingssysteem elimineert de NOx– en CO2-emissies, beperkt het geluid en er zijn minder trillingen. Dankzij de vaanstand-mogelijkheden van het systeem is er minder voortstuwingskracht nodig, doordat de weerstand en snelheidsverliezen nog meer worden beperkt.

Energieverbruik en wendbaarheid

Zowel de hoofdvoortstuwing als de boeg- en hekschroeven zijn uitgerust met Vacon frequentieregelaars om het toerental te regelen en het energieverbruik en de wendbaarheid te optimaliseren. De grid converter is eveneens een Vacon frequentieregelaar, die betrouwbaar vermogen levert aan de schakelborden. Alle frequentieregelaars zorgen voor een uiterst efficiënte vermogensomzetting vanuit het batterijpack.

Voldoende smering

Het omzetten van het door de elektromotor geproduceerde vermogen naar een geregelde stuwkracht is de meest efficiënte methode en helpt ook om het energieverbruik te minimaliseren. Voldoende smering is essentieel voor een hoog voortstuwingsrendement en is alleen mogelijk met een nauwkeurige regeling van druk en temperatuur onder alle bedrijfsomstandigheden.

In de reductiekast van de propeller zijn een Danfoss MBC 5100 drukschakelaar, een MBT 5250 temperatuursensor, een MBS 5150 druktransmitter en de PVG 32 hoogwaardige proportionele afsluiter in het voortstuwingssysteem geïnstalleerd om een optimale smering te waarborgen en het energieverbruik tot het absolute minimum te beperken.

Ontwerpvrijheid frequentieregelaars

Het door Westcon ontworpen energiesysteem is 2 ton lichter dan het beste alternatief en vereist minder voortstuwingskracht. Volgens de systeem integrator is dat bijzonder gunstig voor het rendement en het kon alleen worden gerealiseerd dankzij de ontwerpvrijheid die Danfoss Vacon frequentieregelaars bieden. De Vacon frequentieregelaars stelden Westcon ook in staat om de uitdagingen op het gebied van koeling van de energieconversiesystemen het hoofd te bieden. Dat is te danken aan het gebruik van veelzijdige componenten en een probleemoplossingsproces waarbij scheepsbouwer en -eigenaar gedurende het hele proces op positieve en flexibele wijze samenwerkten.

Meer over de lichtgewicht elektrische ferry van Danfoss is te lezen in het oktobernummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven