Algemeen
Future of the Fjords machinekamer.(foto: Brodere Aa)

Als ‘s werelds eerste volledig elektrisch aangedreven schip van koolstofvezel vertegenwoordigt de ‘Future of the Fjords’ een nieuwe standaard voor milieuvriendelijk passagiersvervoer. De ontwikkeling van deze elektrisch aangedreven catamaran onderstreept de visie om de milieueffecten in de Noorse fjorden te minimaliseren en tegelijkertijd de beleving van de natuurlijke schoonheid door passagiers te maximaliseren. Dat is een noodzakelijke strategie voor de vaarroute tussen Flåm en Gudvangen in de ongerepte Nærøyfjord, die behoort tot het werelderfgoed van Unesco.

Dankzij het elektrische voortstuwingssysteem kan het schip emissieloos varen bij een kruissnelheid van 16 knopen. Twee elektrische PM-motoren, van fabrikant Ramme, met een maximaal vermogen van 450 kW bij 1180 min-1 drijven het schip aan. De motoren en de systemen voor de voortstuwingsregeling zijn geleverd door Westcon. Het op batterijen werkende voortstuwingssysteem elimineert de NOx– en CO2-emissies, beperkt het geluid en er zijn minder trillingen. Dankzij de vaanstand-mogelijkheden van het systeem is er minder voortstuwingskracht nodig, doordat de weerstand en snelheidsverliezen nog meer worden beperkt.

Energieverbruik en wendbaarheid

Zowel de hoofdvoortstuwing als de boeg- en hekschroeven zijn uitgerust met Vacon frequentieregelaars om het toerental te regelen en het energieverbruik en de wendbaarheid te optimaliseren. De grid converter is eveneens een Vacon frequentieregelaar, die betrouwbaar vermogen levert aan de schakelborden. Alle frequentieregelaars zorgen voor een uiterst efficiënte vermogensomzetting vanuit het batterijpack.

Voldoende smering

Het omzetten van het door de elektromotor geproduceerde vermogen naar een geregelde stuwkracht is de meest efficiënte methode en helpt ook om het energieverbruik te minimaliseren. Voldoende smering is essentieel voor een hoog voortstuwingsrendement en is alleen mogelijk met een nauwkeurige regeling van druk en temperatuur onder alle bedrijfsomstandigheden.

In de reductiekast van de propeller zijn een Danfoss MBC 5100 drukschakelaar, een MBT 5250 temperatuursensor, een MBS 5150 druktransmitter en de PVG 32 hoogwaardige proportionele afsluiter in het voortstuwingssysteem geïnstalleerd om een optimale smering te waarborgen en het energieverbruik tot het absolute minimum te beperken.

Ontwerpvrijheid frequentieregelaars

Het door Westcon ontworpen energiesysteem is 2 ton lichter dan het beste alternatief en vereist minder voortstuwingskracht. Volgens de systeem integrator is dat bijzonder gunstig voor het rendement en het kon alleen worden gerealiseerd dankzij de ontwerpvrijheid die Danfoss Vacon frequentieregelaars bieden. De Vacon frequentieregelaars stelden Westcon ook in staat om de uitdagingen op het gebied van koeling van de energieconversiesystemen het hoofd te bieden. Dat is te danken aan het gebruik van veelzijdige componenten en een probleemoplossingsproces waarbij scheepsbouwer en -eigenaar gedurende het hele proces op positieve en flexibele wijze samenwerkten.

Meer over de lichtgewicht elektrische ferry van Danfoss is te lezen in het oktobernummer van Aandrijftechniek.

  • Bosch Rexroth partner Nevonex

    Bosch Rexroth nieuwe Nevonex-partner

    De processorgebaseerde RCU-telematica-besturingseenheid van Bosch Rexroth maakt nu deel uit van het Nevonex-ecosysteem voor digitale diensten in de landbouw. (Foto: Bosch Rexroth) Bosch Rexroth is een nieuwe partner voor hardware en interfaces van Nevonex, het fabrikantonafhankelijke ecosysteem voor digitale diensten in de landbouw. De RCU-telematica-eenheid… Lees verder →

  • Schunk Medtech Steriline

    Mechatronische componenten Schunk compatibel met standaard lab-apparatuur

    De levenslang onderhoudsvrije PGN-plus-P met klant specifieke coating voor de handling van medicijnflessen in een aseptisch vulsysteem (foto: Steriline) De verwerkende industrie speelt een sleutelrol in de biowetenschappelijke sector. Bij de productie van gevoelige producten waar mensen direct mee in contact komen, zijn betrouwbare systeem-componenten… Lees verder →

  • Dana introduceert drie nieuwe planetaire aandrijvingen

    Dana introduceert drie nieuwe planetaire aandrijvingen

    Dana introduceert drie nieuwe planetaire aandrijvingen. (Foto: Dana) Dana introduceert nieuwe planetaire aandrijvingen met verbeterde koppeldichtheid en ontwerpflexibiliteit voor een breed scala aan rups-, wiel- en liertoepassingen. De nieuwe planetaire aandrijvingen, die nu beschikbaar zijn, bieden nominale koppelwaarden van 80 kNm tot 130 kNm. Ze… Lees verder →

  • Hannover Messe 2020

    Hannover Messe 2022 wordt verplaatst

    Hannover Messe 2022 vindt plaats van 30 mei t/m 2 juni. Op de afbeelding een impressie van een eerdere editie van de Hannover Messe. (foto: Paul Quaedvlieg) Hannover Messe 2022 wordt verplaatst. Vanwege de huidige situatie rond Covid, organiseert Deutsche Messe van 30 mei tot… Lees verder →

  • Hyundai HX 260 AL

    GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in (+video)

    De elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine van GMB in actie (foto's: UMS) Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw &… Lees verder →

  • Bauma 2022

    Optimisme in München; Bauma 2022 bijna volgeboekt

    Bauma 2022 vindt van 24 t/m 30 oktober plaats in München. (Foto: Bauma) Het duurt nog meer dan 10 maanden vooraleer Bauma 2022 van 24 tot 30 oktober zijn deuren opent in München. ’s Werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, bouwmateriaalmachines, mijnbouwmachines, bouwvoertuigen en bouwmachines verwacht… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven