Algemeen
De nieuwe cruiseschepen van Richard Branson krijgen elk 32 MW aandrijfvermogen mee (beeld: Virgin Voyages)

Virgin Voyages, het nieuw cruiseconcept van Richard Branson, laat momenteel drie innovatieve cruiseschepen bouwen. ABB voorziet de nieuwe cruisevloot van Azipod-aandrijvingen met de hoogste energie-efficiëntie. Elk schip krijgt een aandrijfvermogen van 32 MW. Onlangs werd de naam bekend gemaakt van het eerste schip dat momenteel in aanbouw is: de Scarlet Lady.

Elk van de vaartuigen van 110.000 bruto ton zullen voorzien zijn van Azipod-voortstuwingen van ABB, een stuurbaar voortstuwingssysteem zonder tandwielkast waarbij de elektrische aandrijfmotor zich buiten de scheepsromp bevindt. Azipod-voortstuwingen zijn de industriestandaard geworden van de cruisesector, met het bewezen vermogen om het brandstofverbruik met maximaal 15 procent te verminderen vergeleken met traditionele voortstuwingssystemen.

Elektriciteitscentrale

Twee Azipod XO-eenheden, met een gezamenlijk voortstuwingsvermogen van 32 MW (43.000 pk) zullen elk van de drie schepen voortstuwen. Naast een hoge energie-efficiëntie bieden de Azipod XO-eenheden, waarbij ‘X’ voor ‘next generation’ staat en ‘O’ voor besturing op open water, een hoge wendbaarheid en minimaal geluid voor een verhoogd passagierscomfort.

Elk vaartuig zal voorzien zijn van een ABB elektriciteitscentrale, bestaande  uit generatoren, hoofdschakelborden, distributietransformatoren en een afstandsbedieningssysteem voor het manoeuvreren van de Azipod-eenheden vanaf de brug. De combinatie van Azipod-voortstuwing en het ABB elektriciteitscentraleconcept maakt het mogelijk om alle apparatuur te configureren voor geoptimaliseerde prestaties die leiden tot een toegenomen efficiëntie en een lagere uitstoot.

Voorspellend onderhoud

In lijn met ABB’s ‘Electric-Digital-Connected’-benadering die de digitale en verbonden toekomst van de schepen behelst, hebben deze vaartuigen de mogelijkheid om contact te leggen met de infrastructuur van de ABB Ability Collaborative Operations Centers. Dit netwerk maakt gebruik van remote monitoring van de apparatuur en gegevensanalyse om voorspellend onderhoud, geplande interventies of zelfs technische ondersteuning op afstand mogelijk te maken.

De verbrandingsmotoren die de elektriciteitsgeneratoren aandrijven – vier per vaartuig – zullen worden uitgerust met ABB’s TPL-C turboladers die ontworpen zijn om veeleisende operaties aan te kunnen en die consistent voor grote cruiseschepen gekozen worden vanwege hun betrouwbaarheid en efficiëntie.

Elk schip zal meer dan 278 meter lang en 38 meter breed zijn, en plaats bieden aan 2.700 passagiers en 1.150 bemanningsleden. Alle drie de schepen zullen worden gebouwd in de Fincantieri-werf in het Italiaanse Genua, waarbij de leveringen van het tweede en derde vaartuig respectievelijk in 2021 en 2022 gepland staan.

700.000 ton brandstofbesparing

Sinds de eerste installatie meer dan 25 jaar geleden heeft Azipod-voortstuwing zo’n 700.000 ton aan brandstof bespaard terwijl er een kleine 15 miljoen bedrijfsuren werden gerealiseerd bij een beschikbaarheidsgraad van 99,8 procent. In maart 2018 verwierf Azipod-voortstuwing zijn 100e contract voor het aandrijven van een cruiseschip.

Door de plaatsing buiten de scheepsromp maakt het Azipod-voortstuwingssysteem ruimte vrij voor meer hutten. Vanwege het minimale geluid en trillingen verbetert Azipod-voortstuwing tevens het comfort van de passagiers en bemanning. Het vermogen van de eenheid om in alle richtingen te draaien doet de toegang van de cruiseschepen tot havens, waar er geen hulp van sleepboten aanwezig is, toenemen. De Azipod-voortstuwingen zijn leverbaar in vermogens vanaf 1,5 tot 22 MW.

Wendbaarheid

“Het ecologisch duurzaam maken van Virgin Voyages staat centraal in onze visie en we zijn blij dat de Azipod-voortstuwing zal helpen bij het bereiken van dit doel. Gecombineerd met een uitstekende wendbaarheid was het een natuurlijke keuze voor onze schepen,” aldus Stuart Hawkins, Senior Vice President, Marine & Technical Operations bij Virgin Voyages.

“De Azipod elektrische voortstuwing staat als geen ander voortstuwingssysteem voor innovatie en efficiëntie en is fundamenteel voor onze visie op elektrische, digitale en verbonden scheepvaart,” aldus Peter Terwiesch, president van de industriële automatiseringstak van ABB. “Bouwend op 25 jaar ervaring en ontwikkeling blijft onze Azipod-voortstuwingstechnologie schepen de toekomst van e-mobiliteit inleiden, wat onze betrokkenheid bij een technologie met prestaties, betrouwbaarheid, veiligheid, veiligheid en milieuprofiel onderstreept.”

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven