Algemeen
Een aanzienlijke toename van de actieradius van elektrische voertuigen wordt bereikt met de 800-volt vermogenselektronica. (Foto’s: Schaeffler)

Schaeffler presenteert tijdens de IAA Mobility 2021 (7-12 september, München) innovatieve componenten en systemen onder het motto ‘On Track to Sustainable Mobility’. Twee technische noviteiten zijn een 800 volt vermogenselektronica-systeem en een thermomanagement-systeem voor elektrische voertuigen.

Naast efficiënte lager- en demperoplossingen voor hybride transmissies presenteert het bedrijf noviteiten in de vorm van een 800-volt vermogenselektronica en een sterk geïntegreerd thermisch beheersysteem. “Of het nu gaat om individuele componenten of complete systemen, Schaeffler is de technologiepartner bij uitstek voor zijn klanten over de hele wereld”, zegt Matthias Zink, CEO Automotive Technologies, Schaeffler AG. “Onze decennialange expertise op het gebied van verbrandingsmotoraandrijvingen vormt ook de basis voor het vormgeven van de verandering in e-mobiliteit waar de wereld mee te maken heeft.”

Doelstellingen

Het volume aan orders dat in de eerste helft van 2021 in de E-Mobility-divisie is ontvangen, wordt geschat op 2,1 miljard euro, wat betekent dat de doelstelling voor heel 2021 al is bereikt. “Schaeffler’s hoge productieniveau en technologische expertise over alle componenten van elektrische aandrijfsystemen spelen een cruciale rol bij het realiseren van producten die zowel technisch geavanceerd als economisch zijn”, zegt Dr. Jochen Schröder, hoofd van de afdeling E-Mobility. “Er is een jaarlijkse orderintake van 2-3 miljard euro gepland in de Divisie E-Mobility met ingang van 2022.”

Nieuwe release

Als nieuwe release presenteert Schaeffler een intern 800 volt vermogenselektronicasysteem voor elektrische as-toepassingen in high-performance voertuigen. De schaalbare oplossing maakt continue vermogens tot 330 kW en kortstondige piekvermogens tot 500 kW mogelijk. De haalbare vermogensdichtheid tot 70 kW per liter betekent kleine behuizingsafmetingen en bijgevolg voordelen bij de integratie.

Vermogenselektronica levert, naast de motor, een beslissende bijdrage aan de efficiëntie van de aandrijflijn. Schaeffler heeft ervoor gekozen om de nieuwste siliciumcarbide wide bandgap-technologie te gebruiken in de 800-volt on-board voeding. De vermogensverliezen zijn daardoor aanzienlijk lager in vergelijking met conventionele silicium IGBT-technologie. Het maakt een efficiency van meer dan 99 procent mogelijk in gedefinieerde belastingsbereiken.

Als gevolg hiervan zal het totale bereik van elektrische voertuigen aanzienlijk worden vergroot. Bovendien zijn de met de 800 volt spanningsklasse haalbare laadsnelheden aanzienlijk hoger dan die met de tot nu toe veelgebruikte 400 volt spanningsklasse. Er wordt ook een interne motorbesturingsoplossing gebruikt, die verschillende modulatieprocessen en variabele schakelfrequenties mogelijk maakt.

Als noviteit presenteert Schaeffler zijn eigen 800 volt vermogenselektronica.

Sterk geïntegreerde 3-in-1 elektrische as

Op de IAA zal Schaeffler zijn 3-in-1 elektrische as tonen, die de elektromotor, transmissie en vermogenselektronica in één systeem combineert, om te demonstreren hoe prestatie-elektronica opgaat in het totale systeem. Signaalverwerking en besturing van de aandrijving wordt uitgevoerd door eigen Schaeffler-software.

Dankzij een modulaire opbouw kan het systeem aan verschillende gebruikseisen voldoen en voor verschillende voertuigplatforms worden gebruikt.

Thermisch beheer in één systeem

Thermisch beheer is cruciaal voor de actieradius van elektrische voertuigen. Om een ​​hoog rendement te bereiken, regelt het Schaeffler thermomanagementsysteem continu de temperatuur – met name van de accu, maar ook van de elektromotor en de vermogenselektronica – die is aangepast aan de omgevings- en bedrijfsomstandigheden.

Het systeem regelt ook de temperatuur in het interieur van het voertuig en zorgt tegelijkertijd voor de best mogelijke actieradius. Twee elektrische waterpompen, de centrale elektronische unit voor de pompen en kleppen, en een koelcircuitinterface zijn allemaal geïntegreerd in de centrale regeleenheid voor koel- en koudemiddelen.

In vergelijking met conventionele, niet-geïntegreerde systemen vermindert dit de benodigde installatieruimte tot 60 procent en legt met zijn hydraulisch geoptimaliseerde ontwerp de basis voor een hoge mate van algehele systeemefficiëntie.

Het geïntegreerde thermomanagementsysteem van Schaeffler reduceert de benodigde installatieruimte met 60 procent.
  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven