Algemeen
Schaeffler lagers Botlekbrug
Schaeffler field engineers assisteerden bij het montageproces in het kabelwiel (foto: Schaeffler)

In 2017 is uit onderzoek naar voren gekomen dat de lagers van de Botlekbrug in de omloopwielen niet naar behoren functioneerden. Er werd besloten om de lagerconfiguratie opnieuw te ontwerpen en alle 64 omloopwielen aan te passen en te vervangen. Dat was het moment dat Schaeffler erbij betrokken werd en een oplossing vond.

De Botlekbrug is de grootste hefbrug in Nederland, gelegen in het havengebied van Rotterdam ten westen van de oude Maas. De brug is verbonden met de snelweg A15, de verbinding van de haven met het Europese achterland. De bouw van de brug startte in 2011 en vier jaar later in november 2015, is de brug in gebruik voor verkeer in beide richtingen. De hefbrug heeft vier rijbanen en op de brug komt ook een verbinding voor het spoor en voor (brom)fietsers en voetgangers.

5000 ton per brugdek

Met twee brugdekken van elk 87,4 meter en een breedte van 49 meter, bedraagt het te heffen gewicht 5000 ton per brugdek. Niet alleen het te heffen gewicht is indrukwekkend, maar ook de frequentie van het aantal openingen: de brug opent ca. elk uur, aldus 6000 keer per jaar. Een van de belangrijkste punten is de snelheid: De te heffen hoogte is 31 meter, en er zijn slechts 109 seconden nodig voor het heffen en neerlaten van een brugdek. Dat is uniek. De hoogste hefsnelheid is 43,5 cm/s.

Gecoate cilinderrollen

De nieuwe lagerconfiguratie bestaat uit een speciaal ontworpen tweerijig cilinderrollager met een buitendiameter van 900mm en een gewicht van 800kg. De met Durotect B gecoate cilinderrollen worden gescheiden door een rolgeleide messing kooi, om het lager van het ideale loopgedrag te voorzien. Durotect B verbetert het loopgedrag van het lager en verlaagt de wrijving. De ringen van het lager zijn voorzien van een Corrotect coating om elke mogelijke vorm van corrosie te voorkomen.

Speciaal geprofileerde contactvlak

Voor de optimale verdeling van de belasting in het lager, worden de twee rijen met de hoogste nauwkeurigheid op elkaar afgestemd. De optredende axiale belasting kan opgenomen worden door het speciaal geprofileerde contactvlak tussen de cilinderrol en de ring van het lager. Alle lagers zijn gemarkeerd met een serienummer voor volledige traceerbaarheid.

De lagers zijn gesmeerd met high performance vet, Arcanol Load 460, wat zich bewezen heeft in wind turbine applicaties en andere grote lagers. Het vet is speciaal ontwikkeld voor hoge belastingen en een ruim temperatuurbereik, het is waterafstotend en corrosie werend.

Hogere dynamisch draaggetal

Schaeffler heeft de cilinderlagers in X-Life kwaliteit geproduceerd. Een van de grootste klantvoordelen van X-life in deze toepassing is het significant hogere dynamisch draaggetal dat resulteert in een langere levensduur. Een belangrijk aspect in de designfase was de calculatie en analyse van het lager in de kabelwielen met behulp van het Schaeffler calculatieprogramma Bearinx.

Strikt tijdschema

Ten gevolge van het strikte tijdschema voor de revisiewerkzaamheden, moest de levering van de lagers in een redelijk korte tijdspanne voltrokken worden. De productie van de lagers vond plaats in Hoechstadt, Duitsland. De montage van de lagers in de kabelwielen werd gedaan bij Hollandia Infra in Krimpen aan den IJssel in samenwerking met twee Schaeffler field engineers en de inzet van twee grote inductie heaters. Het project werd gecoördineerd door lokale Schaeffler technologie specialisten in samenwerking met het hoofdkantoor Schweinfurt (D) en experts van de fabriek Hoechstadt (D).

Hieronder is een video van Rijkswaterstaat te zien over het vervangen van de omloopwielen.

 

2 reacties op “Video: Schaeffler levert speciale cilinderrollagers voor Botlekbrug

  1. M Makkink schreef:

    Als Infra specialist heb ik bovengemiddelde belangstelling.
    Dan valt het volgende op : vervanging in 2018, de film is van 2016 (zie laatste beelden van film in coproductie RWS 2016)
    Van het lager zelf zie je niets.

    • Paul Quaedvlieg schreef:

      U heeft helemaal gelijk dat de film van 2016 is. We hebben deze ter illustratie erbij gedaan. Als u meer wilt weten of zien van het lager zelf zou ik contact opnemen met Schaeffler.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven