Algemeen
Schaeffler sferisch glijlager
Het ontwerpen van het speciale lager was niet de enige grote uitdaging voor de experts van Schaeffler. Het produceren ervan was ook een veeleisende taak. De binnen- en buitenringen zijn uit één stuk gemaakt (foto's: Schaeffler).

Schaeffler heeft het tot nu toe grootste sferische glijlager in zijn geschiedenis geproduceerd. Dit speciale lager weegt ongeveer 4,7 ton en heeft een buitendiameter van 1900 mm, een boring van 1500 mm en een hoogte van 600 mm. Het lager zal worden gebruikt op een cutterzuiger die is ontworpen en gebouwd door Royal IHC.

Een cutterzuiger is een werkschip dat vast materiaal van de bodem van waterwegen verwijdert. Er wordt vacuüm gebruikt om stenen op te tillen en naar de kust te transporteren, bijvoorbeeld via drijvende pijpleidingen. Er ontstaan bijzondere spanningen op de verbinding tussen de pijpleiding en het schip. De krachten worden overgebracht via het sferisch glijlager dat op de romp is gemonteerd en de roterende bewegingen tussen de romp en de pijpleiding ondersteunt. Op basis van de eisen is een speciaal lager voor de toepassing ontworpen.

Sferisch glijlager

Dankzij de expertise van Schaeffler op het gebied van applicatie-engineering, ontwerp en productie en de nauwe samenwerking met Royal IHC was het mogelijk om in een recordtijd van slechts drie maanden het lager volgens de eisen van de klant te produceren.

Het ontwerpen van het lager was niet de enige grote uitdaging voor de experts van Schaeffler. Aan de productie van het lager werden zeer hoge eisen gesteld. De schokbelastingen die in de toepassing optreden, maakten het noodzakelijk dat de binnen- en buitenringen uit één stuk moesten worden vervaardigd.

Het lager moet de optredende randspanningen elimineren en voor zijn afmetingen grote krachten opvangen. Omdat de krachten alleen eenzijdig op het sferische glijlager werken, werd het asymmetrisch ontworpen. Hierdoor waren belangrijke besparingen mogelijk in ruimte en gewicht.

sferisch glijlager Schaeffler
Het sferische glijlager heeft een buitendiameter van bijna 2 m. Voor het gehele proces, vanaf de order tot en met punctuele levering aan IHC, had Schaeffler slechts drie maanden nodig.

Om een lange levensduur en lage slijtage te garanderen, heeft Schaeffler een speciaal systeem van smeergroeven ontwikkeld. Deze zijn zodanig ontworpen dat het vet gelijkmatig wordt verdeeld, zelfs tijdens kleine zwenkbewegingen van ongeveer 20°. Hierdoor een optimale smering gegarandeerd.

Bescherming tegen corrosie

sferisch glijlager IHC
Omdat de bedrijfsomstandigheden in offshore-toepassingen speciale bescherming tegen corrosie vereisen, werden de glijoppervlakken van het lager gecoat met een beproefde glijlak.

De bedrijfsomstandigheden (in offshore-toepassingen) vereisen speciale bescherming tegen corrosie. Hiertoe werden de glijoppervlakken van het lager gecoat met een beproefde glijlak die ervoor zorgt dat geen metallisch contact optreedt tussen de binnen- en buitenringen, zelfs in geval van onvoldoende smering . Smering met vet betekent een extra bescherming van het lager tegen corrosie. Dit zorgt voor een combinatie van hoge operationele betrouwbaarheid en weinig onderhoud voor de klant.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven