Algemeen
Vanaf 2025 zal Schaeffler jaarlijks 100.000 ton vrijwel CO2-vrij staal, dat met waterstof wordt geproduceerd, inkopen. (Foto: Schaeffler)

Schaeffler heeft een overeenkomst gesloten met de Zweedse start-up H2greensteel, die CO2-arm staal produceert met waterstof. Vanaf 2025 zal de automotive en industriële toeleverancier jaarlijks 100.000 ton van dit staal inkopen.

Schaeffler is hiermee de eerste tier 1-leverancier om klant te worden van de innovatieve start-up. De overeenkomst is voor de lange termijn en omvat de levering van bandstaal. Het in Zweden geproduceerde staal vereist geen fossiele brandstoffen voor de productie en vermindert daarmee de jaarlijkse CO2-uitstoot van Schaeffler tot 200.000 ton.

Toeleverketen klimaatneutraal maken

De overeenkomst is een eerste grote stap om de toeleveringsketen tegen 2040 klimaatneutraal te maken. “Staalinkoop is voor ons van strategisch belang”, zegt Andreas Schick, Chief Operating Officer bij Schaeffler AG. “We verwerken een aanzienlijke hoeveelheid staal en beschouwen dit als een cruciale factor in het bereiken van decarbonisatie. Nu al rekent Schaeffler bij zijn leveranciers steeds meer op CO2-arme staalproductieprocessen. Essentieel is ook om te komen tot een circulaire economie. Dit willen we consequent doorvoeren.”

Jong innovatief bedrijf

H2greensteel (H2GS) werd opgericht in 2020 en heeft als doel om tegen 2030 jaarlijks vijf miljoen ton vrijwel CO2-neutraal staal in Zweden te produceren. “We zijn verheugd dat we in Schaeffler een wereldwijde en ervaren partner hebben gevonden die ons ondersteunt bij ons doel om de staalindustrie koolstofarm te maken, en met wie we kunnen werken aan een duurzamere toekomst”, zegt Henrik Henriksson, CEO van H2GS.

Groene waterstof

Als greenfield-project plant het bedrijf een nieuwe slimme staalfabriek die “groen staal” zal produceren in de steden Boden en Luleå. De productie van groen staal is energie-intensief en de energiebronnen moeten duurzaam zijn. Noord-Zweden biedt hiervoor uitstekende voorwaarden. De productie van staal zonder kooldioxide wordt door H2GS gerealiseerd door het gebruik van de directe reductiemethode, waarbij waterstof wordt geproduceerd uit hernieuwbare energiebronnen in plaats van cokeskolen. Hierdoor is een reductie van 95 procent van de CO2-uitstoot ten opzichte van eerdere productiemethoden mogelijk. De oprichter en meerderheidsaandeelhouder van H2GS is Vargas Holding, medeoprichter en grootaandeelhouder van de Zweedse batterijcelfabrikant Northvolt.

Schone technologie

Klaus Rosenfeld, Chief Executive Officer van Schaeffler AG, zegt: “Het gebruik van groene waterstof voor de directe reductie van ijzererts is een cruciaal onderdeel om staal in de toekomst schoon en duurzaam te maken. Waterstof is een belangrijk technologie- en groeigebied voor Schaeffler. Tegen deze achtergrond is de samenwerking met H2greensteel een zeer belangrijke stap voor ons om het onderwerp duurzaamheid verder te brengen.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven