Algemeen
Bij het Karlsruhe Institute of Technology in Duitsland zijn elektrische en geautomatiseerde mobiliteit de belangrijkste aandachtsgebieden. (Foto: Schaeffler)

Schaeffler doet onderzoek naar toekomstige technologieën. Het hecht daarbij veel waarde aan samenwerkingen met universiteiten, instituten en onderzoeksinstellingen. Bij de Schaeffler Hubs for Advanced Research (SHARE) bundelen Schaeffler-medewerkers hun krachten met wetenschappers, promovendi en studenten. Doel is om gezamenlijke toekomstige onderwerpen te onderzoeken op het gebied van geautomatiseerde mobiliteit, waterstoftechnologieën en hernieuwbare energiebronnen, digitalisering, robotica en Industrie 4.0.

Door een intensieve kennisuitwisseling is wederzijdse kenniswinst te behalen bij het ontwikkelen van innovaties die de wereld in beweging brengen. Het SHARE-programma kwam in 2013 tot stand en is door de jaren heen gegroeid. Sinds kort heeft het er een vijfde locatie bij door de aanwezigheid aan de Ohio State University in Columbus (VS). Als gevolg hiervan is SHARE nu overal ter wereld aanwezig, van oost tot west – in Europa, Azië en Amerika.

Samenwerking noodzakelijk

Uwe Wagner, Chief Technology Officer, Schaeffler AG: “Wereldwijde uitdagingen en transformaties op het gebied van mobiliteit, digitalisering en energievoorziening zijn alleen overkomelijk in nauwe samenwerking met de samenleving, wetenschap en industrie. Als toeleverancier voor de automobielindustrie en de industrie zullen we een actieve rol spelen om deze verandering vorm te geven.”

Batterijtechnologie

De brede samenwerkingsstrategie van Schaeffler varieert van studentenprojecten en netwerken met startup-platforms tot lidmaatschappen van wereldwijde initiatieven zoals de Hydrogen Council. “Met SHARE heeft Schaeffler in minder dan een decennium een succesvol wereldwijd onderzoeksnetwerk opgezet met vooraanstaande universiteiten”, zegt Prof. Dr.-Ing. Tim Hosenfeldt, Senior Vice President Corporate Research and Innovation & Central Technology bij Schaeffler.

“Het SHARE-programma van de Ohio State University richt zich op solid state batterijen en brandstofceltechnologie. Het vormt een perfecte aanvulling op ons portfolio, vooral omdat waterstof zo’n cruciale rol speelt voor Schaeffler als energiebron voor een duurzame en koolstof- neutrale toekomst.”

Van autonome mobiliteit tot AI

Naast samenwerking met Ohio State University wordt met de volgende kennisinstituten samengewerkt:
• Bij het Karlsruhe Institute of Technology (KIT) in Duitsland zijn elektrische en geautomatiseerde mobiliteit de belangrijkste aandachtsgebieden.
• De Friedrich-Alexander Universiteit Erlangen-Neurenberg (FAU) in Duitsland richt zich op digitalisering en kunstmatige intelligentie.
• De focus aan de Nanyang Technological University (NTU) in Singapore ligt op robotica en Industrie 4.0.
• De SHARE-faciliteit aan de Southwest Jiatong University (SWJTU) in China is gespecialiseerd in interstedelijke mobiliteit, met name spoorvervoer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS) ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic) OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems) Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler) Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility.… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC) Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen,… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok) De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings-… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven