Algemeen
Bosch stack brandstofcellen
Bosch stapt in de serieproductie van brandstofcellen voor personen- en vrachtauto's (foto: Bosch).

Bosch stapt in de markt voor brandstofcellen voor personen- en vrachtauto’s. Een cruciaal onderdeel hiervoor is de zogeheten stack. Deze kern van de brandstofcel zet waterstof om in elektrische energie. Om deze stacks te verbeteren en te produceren heeft het concern een alliantie gevormd met Powercell Sweden AB, Zweeds fabrikant van brandstofcelstacks.

De twee partners gaan er gezamenlijk aan werken om de polymeer elektrolyt membraan brandstofcel (PEM) gereed te maken voor productie. Bosch zal deze technologie vervolgens onder licentie in productie nemen voor de wereldwijde automotive-markt.

De stack zal het Bosch portfolio voor brandstofcelcomponenten completeren en moet uiterlijk in 2022 worden gelanceerd. Op lange termijn levert de mobiele brandstofcel markt in potentieel miljarden euro’s op voor Bosch. Het bedrijf verwacht dat 20% van alle elektrische voertuigen in 2030 zal worden gevoed vanuit brandstofcellen. Voor Powercell Sweden betekent de alliantie dat het met de kracht en het volume van Bosch vaste voet kan krijgen in deze markt.

Brandstofcellen voor personen- en vrachtauto’s

Bosch ziet de beste mogelijkheden voor een brede adoptie van brandstofceltechnologie bij bedrijfswagens. De eisen van de Europese Unie voor vrachtwagens zijn een reductie van de CO2-emissies met gemiddeld 15% in 2025 en 30% on 2030.

Volgens Bosch is deze doelstelling alleen te realiseren door de aandrijflijn steeds verder te elektrificeren. De brandstofcel kan hier een beslissende rol spelen. Als ze eenmaal een vaste plek hebben in vrachtwagens kunnen aandrijflijnen met brandstofcellen hun weg vinden in personenauto’s. Maar voordat hier sprake van is, moeten de kosten van brandstofcelsystemen fors omlaag.

De duurste component is de stack – deze is goed voor bijna twee derde van de totale kosten van een brandstofcelsysteem. Door commercialisatie en op grote schaal vermarkten van de technologie kan Bosch een bepaalde schaalgrootte bereiken en de kosten drukken.

Ook de kosten voor waterstof zullen omlaag moeten. Momenteel wordt deze brandstof voornamelijk geproduceerd voor industriële toepassing en 1 kg kost regelmatig meer dan vijf euro. Ook heir zal de prijs dalen als de productie wordt opgeschaald. 1 kg waterstof bevat evenveel energie als ongeveer 3 l diesel. Voor 100 km heeft een moderne 40 tons truck 7-8 kg waterstof nodig.

Breed portfolio

Waterstof kan klimaatneutraal met groene stroom worden opgewekt. Verschillende industriële ondernemingen werken in dit proces nauw samen en het aantal waterstoftankstations zal toenemen. De waterstoftank kan in slechts enkele minuten opnieuw worden gevuld met sterk gecomprimeerd gas. Door twee of meer stacks te combineren kan aan de vermogensbehoefte van alle soorten voertuigen worden voldaan.

Met zestig medewerkers beweegt Powercell zich geleidelijk van manuele naar halfautomatische productie van brandstofcel-stacks. Daarmee kan het bedrijf, een in 2008 gestarte spin-off van de Volvo-groep, nu vermogens tot 125 kW leveren.

Bosch contron unit brandstofcellen
Bosch levert al een breed portfolio aan componenten voor brandstofcellen in auto’s. De foto toont een elektrische luchtcompressor-unit.

Ook Bosch heeft al de nodige ervaring met brandstofceltechnologie. Het bedrijf ziet zichzelf als systeemleverancier met een breed portfolio van componenten en diensten voor brandstofcellen in personen- en vrachtwagens. Hiertoe behoren ook een compressor met vermogenselektronica en een besturing met sensoren.

Stationaire brandstofcellen

Behalve met PEM brandstofcellen is Bosch actief betrokken bij de ontwikkeling van solid-oxide fuel cells (SOFC). Sinds medio vorig jaar werkt de onderneming samen met de Britse specialist Ceres Power om deze technologie verder te verbeteren voor applicaties zoals gedistribueerde voedingen voor fabrieken en rekencentra.

Het idee achter deze technologie is om kleine centrales te bouwen voor steden en industrieterreinen. Omdat deze gestandaardiseerde centrales zeer flexibel zijn, kunnen ze pieken in de vraag beter opvangen dan conventionele centrales. Het doel is één SOFC-module die 10 kW elektrisch vermogen opwekt. Als meer elektriciteit nodig is, kan elk aantal modules met hetzelfde vermogen eenvoudig aan elkaar worden gekoppeld.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven