Algemeen
Bell Nexus CES 2019
De Bell Nexus beschikt over zes elektrisch aangedreven propellers die kantelbaar zijn.

Een van de technologische hoogtepunten vorige week op de CES in Las Vegas was de Bell Nexus. Dit VTOL-vliegtuig (vertical take-off and landing) beschikt over een bijzondere Safran hybride elektrische aandrijving (HEPS) met een elektrisch vermogen van meer dan 600 kWe.

De Bell Nexus beschikt over zes elektrisch aangedreven propellers die kantelbaar zijn. Daarmee kan deze VTOL verticaal opstijgen en landen. Na het opstijgen kantelen de propellers en kan de Nexus voorwaarts vliegen. Het lijkt allemaal op een drone-aandrijving met zes propellers, ware het niet dat de propellers kantelbaar zijn en de elektrische energie wordt opgewekt door een gasturbine met generator.

Turbine-generator

De werking is als volgt; de compacte gasturbine drijft de elektrische generator aan. De opgewekte stroom gaat naar een verdeler (distribution core) die de elektrische stroom tussen generator en batterij monitort en verdeeld. De batterij is de belangrijkste stroombron in de aandrijving. Dat betekent dat de gasturbine/generator alleen aanspringt als de batterijcapaciteit onder een bepaald niveau komt. Zie het als de aandrijving zoals we die uit de automobielindustrie kennen.

De elektrisch aangedreven propellers beschikken elk over een ‘slimme’ elektromotor voor het opstijgen, vliegen en gecontroleerd landen. Safran heeft met deze hybride aandrijving inmiddels een aantal grondtesten gedaan waarbij een vermogen werd opgewekt van 100 kWe. Volgens het Franse bedrijf gaat men komend jaar verder met testen van dit hybride systeem. Safran wil in 2025 leidend wil zijn in Hybrid-Electric Propulsion System (HEPS) technologie.

On demand mobility

Bell ziet wel degelijk een toekomst in de ‘on-demand mobility sector’ en de samenwerking met Safran is daarbij essentieel. Maar er werken meer bedrijven mee aan dit nieuw type van transport. Het team Nexus, bestaand uit de bedrijven Bell, Safran, EPS, Thales, Moog en Garmin, werken allemaal samen aan Bell’s VTOL vliegtuig en bijbehorende ‘on-demand mobility solutions’.

Bell is leidend voor wat betreft het ontwerp, de ontwikkeling en productie van de VTOL-systemen. Safran ontwikkelt en maakt de hybride voortstuwing en aandrijfsystemen, EPS zorgt voor de energieopslag, Thales de Flight Control Computer (FCC) hardware en software, Moog ontwikkelt de vliegtuigbewegingssystemen en Garmin tot slot integreert de luchtvaartelektronica en het vehicle management computer systeem (VMC).

Daarnaast werkt Bell ook aan systemen waarbij autonoom gevlogen kan worden, maar ook aan flight control ecosystemen waarbij het vliegen in een stedelijke omgeving ook veiliger wordt.

Bron: Bell, Safran

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven