Algemeen
Rolls Royce Testbed 80
De eerste testrun werd uitgevoerd op een Rolls-Royce Trent XWB vliegtuigmotor (foto's: Rolls Royce)

Rolls-Royce heeft met succes zijn eerste vliegtuigmotor getest op het moderne Testbed 80. Dit is de grootste en slimste indoor aerospace testbank ter wereld. De verwachting is dat deze testfaciliteit in Derby (UK) de komende maanden officieel wordt geopend.

Met een oppervlak van 7.500 vierkante meter, is de binnenruimte van de testfaciliteit groter dan een voetbalveld. De eerste testrun werd uitgevoerd op een Rolls-Royce Trent XWB vliegtuigmotor. Dit is een belangrijke mijlpaal in het project. De testfaciliteit is al bijna drie jaar in aanbouw en vertegenwoordigt een investering van 90 miljoen pond.

Hybride en elektrische aandrijvingen

Testbed 80 is ontworpen om een reeks van de huidige motoren te testen, waaronder de Trent XWB en de Trent 1000. Maar het testfaciliteit kan tevens de UltraFan demonstrator worden getest, Rolls Royce nieuwe ontwerp voor de volgende generatie nog efficiëntere motoren. Eveneens is Testbed 80 voorbereidt op het testen van hybride of volledig elektrische aandrijvingen van de toekomst.

De veelzijdigheid van het testbed betekent dat het geschikt is voor motoren van alle maten tot 155klbf stuwkracht. Genoeg vermogen om een Boeing 747 met één (enorme) motor te laten opstijgen.

Rolls Royce Ultrafan
Rolls Royce Ultrafan, nieuwe generatie efficiënte vliegtuigmotoren

Sustainable Aviation Fuels

Als onderdeel van de decarbonisation strategy zet Rolls Royce zich ook in voor het bevorderen van de opschaling van duurzame vliegtuigbrandstoffen. Deze zogenaamde Sustainable Aviation Fuels (SAF’s) kunnen nu al worden gebruikt als ‘drop-in’ brandstof in de bestaande motoren. Om dit te kunnen ondersteunen, is Testbed 80 uitgerust met een 140.000 liter brandstoftank voor verschillende brandstoftypes, waaronder de SAF’s.

Complex netwerk van sensoren

De testdatasystemen binnen Testbed 80 zijn krachtiger en complexer dan die van de bestaande testbanken. Ze leveren supersnel data aan de beveiligde opslagsystemen, die voor het eerst direct gekoppeld zijn aan analytische modellen en beschikbaar zijn voor engineers.

Rolls Royce kan nu gegevens verzamelen van meer dan 10.000 verschillende parameters op een vliegtuigmotor. Dit met behulp van een complex netwerk van sensoren die zelfs de kleinste trillingen detecteren tot 200.000 metingen per seconde. De gegevens helpen Rolls Royce om het gedrag van haar motoren beter te begrijpen.

Tevens helpen de gegevens om te controleren hoe elk afzonderlijk onderdeel zich gedraagt in een reeks van omstandigheden. Hiermee worden cruciale inzichten verschaft voor toekomstige motorverbeteringen op het gebied van beschikbaarheid en efficiëntie.

Röntgenfoto’s van draaiende motoren

Het testbed is ook de thuisbasis van een krachtige röntgencamera die in staat is om 30 beelden per seconde vast te leggen. Deze worden direct naar een veilige cloudomgeving gestuurd. Hierdoor kunnen technici over de gehele wereld de beelden analyseren in combinatie met 10.000 andere dataparameters die worden gemeten.

Rolls Royce is de enige vliegtuigmotorfabrikant ter wereld die röntgenfoto’s maakt van motoren terwijl ze draaien. Deze unieke test stelt het bedrijf in staat om motoren tot in de kleinste details te inspecteren en nauwkeurige gegevens te verkrijgen.

Belangrijke mijlpaal

Chris Cholerton, President Rolls-Royce Civil Aerospace: “Deze eerste test is een belangrijke mijlpaal op onze weg naar een duurzamere toekomst voor de lucht- en ruimtevaart. Testbed 80 zal niet alleen motoren testen zoals de Trent XWB – ’s werelds meest efficiënte vliegtuigmotor – maar ook de motoren en aandrijfsystemen van de toekomst.”

Rolls Royce Testbed 80
De eerste geteste motor is een mijlpaal voor Testbed 80 van Rolls Royce

“Hiermee gaan we een nieuwe stap zetten in de richting van minder of geen gebruik van fossiele brandstoffen. Het is geweldig dat de eerste motortest een succes is geweest en we kijken uit naar de officiële opening van de faciliteit in de komende maanden”.

Eerste publicatie Paul Quaedvlieg 18-01-2021

  • Hannover Messe 2020

    Hannover Messe 2022 wordt verplaatst

    Hannover Messe 2022 vindt plaats van 30 mei t/m 2 juni. Op de afbeelding een impressie van een eerdere editie van de Hannover Messe. (foto: Paul Quaedvlieg) Hannover Messe 2022 wordt verplaatst. Vanwege de huidige situatie rond Covid, organiseert Deutsche Messe van 30 mei tot… Lees verder →

  • Hyundai HX 260 AL

    GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in (+video)

    De elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine van GMB in actie (foto's: UMS) Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw &… Lees verder →

  • Bauma 2022

    Optimisme in München; Bauma 2022 bijna volgeboekt

    Bauma 2022 vindt van 24 t/m 30 oktober plaats in München. (Foto: Bauma) Het duurt nog meer dan 10 maanden vooraleer Bauma 2022 van 24 tot 30 oktober zijn deuren opent in München. ’s Werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, bouwmateriaalmachines, mijnbouwmachines, bouwvoertuigen en bouwmachines verwacht… Lees verder →

  • Rollon ontwikkelt all-in-one pakket voor cobots

    Rollon biedt nu een all-in-one pakket aan voor cobots. (Foto: Rollon) Rollon heeft zijn expertise op het gebied van universele robots uitgebreid en biedt nu een all-in-one pakket voor cobots. Het pakket heeft onder meer UR+-gecertificeerde lineaire assen, die individueel configureerbaar en eenvoudig te bedienen… Lees verder →

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven