Algemeen
Rolls Royce Testbed 80
De eerste testrun werd uitgevoerd op een Rolls-Royce Trent XWB vliegtuigmotor (foto's: Rolls Royce)

Rolls-Royce heeft met succes zijn eerste vliegtuigmotor getest op het moderne Testbed 80. Dit is de grootste en slimste indoor aerospace testbank ter wereld. De verwachting is dat deze testfaciliteit in Derby (UK) de komende maanden officieel wordt geopend.

Met een oppervlak van 7.500 vierkante meter, is de binnenruimte van de testfaciliteit groter dan een voetbalveld. De eerste testrun werd uitgevoerd op een Rolls-Royce Trent XWB vliegtuigmotor. Dit is een belangrijke mijlpaal in het project. De testfaciliteit is al bijna drie jaar in aanbouw en vertegenwoordigt een investering van 90 miljoen pond.

Hybride en elektrische aandrijvingen

Testbed 80 is ontworpen om een reeks van de huidige motoren te testen, waaronder de Trent XWB en de Trent 1000. Maar het testfaciliteit kan tevens de UltraFan demonstrator worden getest, Rolls Royce nieuwe ontwerp voor de volgende generatie nog efficiëntere motoren. Eveneens is Testbed 80 voorbereidt op het testen van hybride of volledig elektrische aandrijvingen van de toekomst.

De veelzijdigheid van het testbed betekent dat het geschikt is voor motoren van alle maten tot 155klbf stuwkracht. Genoeg vermogen om een Boeing 747 met één (enorme) motor te laten opstijgen.

Rolls Royce Ultrafan
Rolls Royce Ultrafan, nieuwe generatie efficiënte vliegtuigmotoren

Sustainable Aviation Fuels

Als onderdeel van de decarbonisation strategy zet Rolls Royce zich ook in voor het bevorderen van de opschaling van duurzame vliegtuigbrandstoffen. Deze zogenaamde Sustainable Aviation Fuels (SAF’s) kunnen nu al worden gebruikt als ‘drop-in’ brandstof in de bestaande motoren. Om dit te kunnen ondersteunen, is Testbed 80 uitgerust met een 140.000 liter brandstoftank voor verschillende brandstoftypes, waaronder de SAF’s.

Complex netwerk van sensoren

De testdatasystemen binnen Testbed 80 zijn krachtiger en complexer dan die van de bestaande testbanken. Ze leveren supersnel data aan de beveiligde opslagsystemen, die voor het eerst direct gekoppeld zijn aan analytische modellen en beschikbaar zijn voor engineers.

Rolls Royce kan nu gegevens verzamelen van meer dan 10.000 verschillende parameters op een vliegtuigmotor. Dit met behulp van een complex netwerk van sensoren die zelfs de kleinste trillingen detecteren tot 200.000 metingen per seconde. De gegevens helpen Rolls Royce om het gedrag van haar motoren beter te begrijpen.

Tevens helpen de gegevens om te controleren hoe elk afzonderlijk onderdeel zich gedraagt in een reeks van omstandigheden. Hiermee worden cruciale inzichten verschaft voor toekomstige motorverbeteringen op het gebied van beschikbaarheid en efficiëntie.

Röntgenfoto’s van draaiende motoren

Het testbed is ook de thuisbasis van een krachtige röntgencamera die in staat is om 30 beelden per seconde vast te leggen. Deze worden direct naar een veilige cloudomgeving gestuurd. Hierdoor kunnen technici over de gehele wereld de beelden analyseren in combinatie met 10.000 andere dataparameters die worden gemeten.

Rolls Royce is de enige vliegtuigmotorfabrikant ter wereld die röntgenfoto’s maakt van motoren terwijl ze draaien. Deze unieke test stelt het bedrijf in staat om motoren tot in de kleinste details te inspecteren en nauwkeurige gegevens te verkrijgen.

Belangrijke mijlpaal

Chris Cholerton, President Rolls-Royce Civil Aerospace: “Deze eerste test is een belangrijke mijlpaal op onze weg naar een duurzamere toekomst voor de lucht- en ruimtevaart. Testbed 80 zal niet alleen motoren testen zoals de Trent XWB – ’s werelds meest efficiënte vliegtuigmotor – maar ook de motoren en aandrijfsystemen van de toekomst.”

Rolls Royce Testbed 80
De eerste geteste motor is een mijlpaal voor Testbed 80 van Rolls Royce

“Hiermee gaan we een nieuwe stap zetten in de richting van minder of geen gebruik van fossiele brandstoffen. Het is geweldig dat de eerste motortest een succes is geweest en we kijken uit naar de officiële opening van de faciliteit in de komende maanden”.

Eerste publicatie Paul Quaedvlieg 18-01-2021

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven