Algemeen
Rolls Royce Testbed 80
De eerste testrun werd uitgevoerd op een Rolls-Royce Trent XWB vliegtuigmotor (foto's: Rolls Royce)

Rolls-Royce heeft met succes zijn eerste vliegtuigmotor getest op het moderne Testbed 80. Dit is de grootste en slimste indoor aerospace testbank ter wereld. De verwachting is dat deze testfaciliteit in Derby (UK) de komende maanden officieel wordt geopend.

Met een oppervlak van 7.500 vierkante meter, is de binnenruimte van de testfaciliteit groter dan een voetbalveld. De eerste testrun werd uitgevoerd op een Rolls-Royce Trent XWB vliegtuigmotor. Dit is een belangrijke mijlpaal in het project. De testfaciliteit is al bijna drie jaar in aanbouw en vertegenwoordigt een investering van 90 miljoen pond.

Hybride en elektrische aandrijvingen

Testbed 80 is ontworpen om een reeks van de huidige motoren te testen, waaronder de Trent XWB en de Trent 1000. Maar het testfaciliteit kan tevens de UltraFan demonstrator worden getest, Rolls Royce nieuwe ontwerp voor de volgende generatie nog efficiëntere motoren. Eveneens is Testbed 80 voorbereidt op het testen van hybride of volledig elektrische aandrijvingen van de toekomst.

De veelzijdigheid van het testbed betekent dat het geschikt is voor motoren van alle maten tot 155klbf stuwkracht. Genoeg vermogen om een Boeing 747 met één (enorme) motor te laten opstijgen.

Rolls Royce Ultrafan
Rolls Royce Ultrafan, nieuwe generatie efficiënte vliegtuigmotoren

Sustainable Aviation Fuels

Als onderdeel van de decarbonisation strategy zet Rolls Royce zich ook in voor het bevorderen van de opschaling van duurzame vliegtuigbrandstoffen. Deze zogenaamde Sustainable Aviation Fuels (SAF’s) kunnen nu al worden gebruikt als ‘drop-in’ brandstof in de bestaande motoren. Om dit te kunnen ondersteunen, is Testbed 80 uitgerust met een 140.000 liter brandstoftank voor verschillende brandstoftypes, waaronder de SAF’s.

Complex netwerk van sensoren

De testdatasystemen binnen Testbed 80 zijn krachtiger en complexer dan die van de bestaande testbanken. Ze leveren supersnel data aan de beveiligde opslagsystemen, die voor het eerst direct gekoppeld zijn aan analytische modellen en beschikbaar zijn voor engineers.

Rolls Royce kan nu gegevens verzamelen van meer dan 10.000 verschillende parameters op een vliegtuigmotor. Dit met behulp van een complex netwerk van sensoren die zelfs de kleinste trillingen detecteren tot 200.000 metingen per seconde. De gegevens helpen Rolls Royce om het gedrag van haar motoren beter te begrijpen.

Tevens helpen de gegevens om te controleren hoe elk afzonderlijk onderdeel zich gedraagt in een reeks van omstandigheden. Hiermee worden cruciale inzichten verschaft voor toekomstige motorverbeteringen op het gebied van beschikbaarheid en efficiëntie.

Röntgenfoto’s van draaiende motoren

Het testbed is ook de thuisbasis van een krachtige röntgencamera die in staat is om 30 beelden per seconde vast te leggen. Deze worden direct naar een veilige cloudomgeving gestuurd. Hierdoor kunnen technici over de gehele wereld de beelden analyseren in combinatie met 10.000 andere dataparameters die worden gemeten.

Rolls Royce is de enige vliegtuigmotorfabrikant ter wereld die röntgenfoto’s maakt van motoren terwijl ze draaien. Deze unieke test stelt het bedrijf in staat om motoren tot in de kleinste details te inspecteren en nauwkeurige gegevens te verkrijgen.

Belangrijke mijlpaal

Chris Cholerton, President Rolls-Royce Civil Aerospace: “Deze eerste test is een belangrijke mijlpaal op onze weg naar een duurzamere toekomst voor de lucht- en ruimtevaart. Testbed 80 zal niet alleen motoren testen zoals de Trent XWB – ’s werelds meest efficiënte vliegtuigmotor – maar ook de motoren en aandrijfsystemen van de toekomst.”

Rolls Royce Testbed 80
De eerste geteste motor is een mijlpaal voor Testbed 80 van Rolls Royce

“Hiermee gaan we een nieuwe stap zetten in de richting van minder of geen gebruik van fossiele brandstoffen. Het is geweldig dat de eerste motortest een succes is geweest en we kijken uit naar de officiële opening van de faciliteit in de komende maanden”.

Eerste publicatie Paul Quaedvlieg 18-01-2021

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO) Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV) De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz) Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC) ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus) Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive) SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R) B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven