Algemeen
e-Ferry Ellen electric propulsion
Elke keer aan de kade kan de e-Ferry laden (foto's: e-Ferry, Leclanché)

Half augustus heeft Ellen, op het ogenblik ’s werelds grootste volledig elektrisch aangedreven ferry, haar maiden voyage gemaakt. De veerboot, onderdeel van het E-ferry project, vaart tussen de havens van Søby, Fynshav en Fáborg en kan 31 personenauto’s en 200 passagiers vervoeren.

Met een batterijcapaciteit van 4,3 MWh en een totaal voorstuwingsvermogen van 1,5 MW wordt er per jaar 2000 ton CO2, 42 ton NOX, 2,5 ton aan fijnstof en 1,4 ton SO2 bespaard. Het batterijsysteem wordt door de Zwitserse firma Leclanché geleverd, de twee watergekoelde PM-voortstuwingsmotoren elk met een vermogen van 750 kW, komen van het Finse Visedo, tegenwoordig Danfoss Editron. Verder beschikt de ferry over twee elektrische thrustermotoren met een vermogen van 250 kW.

Speciale Li-ion cellen

Het door Leclanché geleverde batterijsysteem maakt gebruik van hoogenergetische G-NMC-lithium-ionencellen met unieke veiligheidskenmerken, waaronder een bi-cellulair gelamineerd ontwerp en keramische scheiders. Leclanché ontwierp en engineered specifiek een Class Type Approved and Certified Marine Rack Systems (MRS) inclusief brandpreventie- en blusinstallaties.

eFerry electric propulsion Ellen
Ellen heeft een batterijcapaciteit van 4,3 MWh en een totaal voorstuwingsvermogen van 1,5 MW (foto: E-ferry, Leclanché)

Het project heeft het DNV-GL Type Approval Certificate en het DNV-GL Product Certificate ontvangen. De Zwitserse onderneming ontwikkelt en produceert haar eigen grafiet/NMC (nikkel-mangaan kobaltlithiumoxide) en LTO (titaanlithiumoxide) cellen. De parallelle en redundante batterij- en aandrijfsystemen maken de E-ferry een veilig en betrouwbaar schip.

Snelladen aan de wal

Ellen heeft respectabele afmetingen met een lengte van 59,4 m en een breedte van 13,4 m. Op één volle acculading kan de ferry 22 zeemijl afleggen. Daarna moet ze weer aan de oplader. Het snelladen gaat relatief eenvoudig. Elke keer als de boegdeur opengaat gaat er komen er vanuit de wal twee laadarmen die contact maken met de ferry en de batterijen van stroom voorzien. Verder is de ferry speciaal ontworpen door gebruik te maken van lichtgewicht materialen bij de opbouw en het interieur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven