Algemeen

Ronddraaiend restaurant op hoog niveau

ronddraaiend restaurant
Het mobiele restaurant in zijn hoogste positie. Dineren op deze hoogte moet vooral een bijzondere ervaring worden voor de gasten (foto: Van der Most groep).

Ondernemer Hennie van der Most weet steeds te verrassen met het opkopen van oude of niet rendabele industriële gebouwen of complexen en vandaaruit compleet verzorgde entertainmentparken te creëren. Een van de nieuwste projecten betreft een pretpark op het oude AVR-terrein in de Rotterdamse wijk Charlois. In dit pretpark komt een mobiel ronddraaiend restaurant dat naar een hoogte van 42 m kan bewegen.

De mobiele restauranttoren wordt gebouwd bij Van der Most Special Products in Schuinesloot (bij Slagharen). Een draaiend restaurant is één, dit mobiel maken is twee. Om het idee van een draaiend restaurant om te zetten naar een mobiel restaurant zijn meerdere bedrijven uit de Van der Most groep vier jaar geleden bij elkaar gaan zitten, om te kijken wat er technisch allemaal mogelijk was.

Ronddraaiend restaurant

Een van de grootste uitdagingen van dit project was om het draaiend restaurant mobiel te maken. Het is geen kermisattractie die wekelijks wordt afgebroken en elders opnieuw opgebouwd. De bedoeling is dat dit restaurant minimaal een half jaar op een bepaalde plek komt te staan. Voor dit eerste exemplaar heeft de Overijsselse ondernemer een vergunning om vijf jaar lang in Rotterdam te staan. De installatie past op twaalf vrachtwagens moet met een kraan worden gemonteerd en gedemonteerd. Kosten al gauw 30.000 euro.

Het restaurant heeft een capaciteit van 66 personen. Het totale gewicht van restaurant inclusief meubels en bezoekers bedraagt 40.000 kg. De vier lieren samen hebben een totale liftcapaciteit van 80.000 kg. Elke lier is voorzien van een staalkabel met een dikte van 32 mm, waarbij dit type kabel een minimale breekkracht heeft 106.800 kg. Alle vier de kabels bij elkaar kunnen dus maximaal 427.000 kg aan, dat betekent een veiligheidsfactor van 10 plus.

Techniek

Het engineering traject was nogal complex. In een vroeg stadium is TÜV Nederland bij het project betrokken vanwege de veiligheidseisen. In de beginperiode zijn diverse aandrijfsystemen overwogen zoals tandheugels, kettingen, elektromotoren en een systeem met contragewichten. Uiteindelijk is gekozen voor een machinekamer bovenin de toren voorzien van hydraulisch aangedreven lieren. De uitdaging hier was om deze machinekamer zo compact mogelijk te bouwen.

De machinekamer moest boven op de toren passen. Onderin de machinekamer zijn twee werkruimtes met daarin de besturingstechniek, de hydraulische aggregaten en de accumulatoren. Daarboven, op het ‘tweede’ dek, staan de vier hydraulisch aangedreven lieren. De complete machinekamer is ontwikkeld door H&K Lift Quality in Doorn.

Er zijn twee besturingen, een master en een slave. De ‘slave’ stuurt de hydraulische aggregaten aan, de ‘master’ stuurt de slave aan, controleert alle veiligheidsfuncties, naderingsschakelaars, inclinometers etc. De PLC is van Kollmorgen, een veelgebruikt merk in de liftindustrie.

Lees het volledige artikel in het augustusnummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven