Algemeen

Rodelen zonder sneeuw met ACE rotatieremmen

rodelen zonder sneeuw
De Pistenbock in actie. Zonder gevaar voor omstanders lijkt het voertuig ons niet (foto: Pistenbock).

Met de Pistenbock Cross rodelslee kan de liefhebber van skiën, rodelen en mountainbiken ook in de sneeuwvrije maanden berg af. Het voertuig wordt op dezelfde manier bestuurd als bij het rodelen. Hoogwaardige voertuigonderdelen, zoals ingebouwde rotatieremmen van ACE, helpen om onverwachte stuurbewegingen effectief te dempen en het rijcomfort en de veiligheid te vergroten.

Door de klimaatverandering moeten wintersportfans steeds hogere regionen opzoeken; sneeuwkanonnen zijn bij te hoge temperaturen geen rendabel alternatief. De Pistenbock Cross speelt hier op in.

De innovatieve slee werd ontwikkeld door Stefan Bock van Bock Machining. Het bedrijf, gevestigd in het Beierse Alzenau, is gespecialiseerd in de bouw van speciale machines en is specialist op het gebied van kunststof afdichtingen. Voor zijn slee richtte Bock een aparte onderneming op, Pistenbock, met als doel de slee wereldwijd aan de man te brengen.

Rotatieremmen

Inmiddels bestaat het productportfolio uit drie wintermodellen voor de commerciële sector en twee voor de consument. De voertuigen worden uitsluitend via de eigen webshop aangeboden. Het paradepaardje is de Pistenbock Cross, een tegenhanger van de wintermodellen, speciaal gemaakt voor een ondergrond zonder sneeuw en uitgerust met wielen en schijfremmen.

In dit model spelen remmen en demping een belangrijke rol, in tegenstelling tot de varianten die in de sneeuw worden gebruikt. Besneeuwde hellingen hebben als voordeel dat de witte laag de bestuurders beschermt tegen wortels en andere onregelmatigheden. In de ontwerpfase van de Pistenbock-Cross is daarom veel aandacht besteed aan oplossingen die deze onregelmatigheden compenseren.

Met name wortels of andere obstakels die de slee zouden kunnen hinderen, speelden een belangrijke rol in de overwegingen. Het doel was immers om plotselinge stuurbewegingen te vermijden. Daarom koos het ontwerpteam voor een combinatie van een robuuste, eenvoudige en onderhoudsvrije carrosserie, een brede wielbasis om het kantelrisico zo gering mogelijk te maken, hydraulische schijfremmen en een stuurdemping.

Kiezen en testen

Omdat krachten in de vrije natuur niet precies te voorspellen zijn, stond een lange testfase op de agenda, waarbij de hiervoor gekozen rotatieremmen in alle mogelijke stuurmanoeuvres hun geschiktheid voor de Pistenbock Cross moesten bewijzen. Het ontwikkelteam hoefde niet lang na te denken wie voor een optimale demping zou kunnen zorgen. Het bedrijf werkt al enkele jaren succesvol samen met ACE Stoßdämpfer. Dit bedrijf is gespecialiseerd in alle soorten dempingsoplossingen.

Tijdens de uitgebreide testfase voor de Pistenbock was duidelijk dat de rotatieremmen van ACE een goede optie zouden zijn voor de stuurdemping op de stuurkruk. Van de rechts-, links- of dubbelzijdig roterende varianten kwamen echter alleen de dubbelzijdig roterende uitvoeringen in aanmerking. De obstakels op de piste kunnen immers van alle kanten komen.

Het was echter de vraag welke afmetingen de componenten van ACE moesten hebben. Met verschillende snelheden, die afhankelijk zijn van de helling en van grote verschillen in het gewicht van de rodelaars, kon dit niet van tevoren kon worden berekend. Hiervoor waren lange testritten vereist. Bock is tevreden over de resultaten. “Na afloop van de testfase hebben we besloten om de rotatieremmen van het type FDT-70 voor de serieproductie te gebruiken om onverwachte stuurbewegingen van de Pistenbock Cross te dempen.

Rodelen zonder sneeuw

De slee wordt met de voeten via een stuurkruk bestuurd. Deze is verbonden met de bladveren, de as, de wielen en de rotatieremmen. Door deze constructie wordt voorkomen dat de stuurinrichting bij een botsing met een obstakel kapotgaat. De bestuurder kan op hobbelige wegen zijn weg veilig voortzetten doordat bij het sturen de stuurkruk door middel van glijlagers rond een stuurschroef draait. Twee rotatieremmen zijn concentrisch in tegengestelde richting gemonteerd door middel van afstandhouders onder de stuurkruk. Een vierkant activeert daarbij de rotatierem en optimaliseert zo het stuurgedrag.”

De rotatieremmen van ACE zijn beschikbaar voor bijna elke toepassing en voor een deel ook in instelbare uitvoeringen, met remkoppels van 0,05 Ncm tot 40 Nm.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven