Algemeen
Metroline Optare ZF
ZF helpt London te voorzien van schoon en duurzaam openbaar vervoer (foto: Metroline)

ZF heeft met zijn nul-emissie-aandrijvingen opnieuw succes geboekt: De Londense busmaatschappij Tower Transit heeft 37 Metrodecker EV’s besteld bij de Britse busfabrikant Optare. De batterij-elektrische versie van de typische rode dubbeldekkerbus wordt aangedreven door de elektrische portaalas AxTrax AVE van ZF. Optare verwacht dat tegen het einde van het jaar honderd elektrische dubbeldekkers op de wegen van de Britse stadscentra zullen rijden.

Met de AxTrax AVE elektrische portaalas biedt ZF een model voor het realiseren van duurzaam lokaal openbaar vervoer. Wereldwijd hebben al meer dan 2.200 elektrische bussen, uitgerust met de AxTrax AVE, 150 miljoen lokale, emissievrije kilometers afgelegd. Tower Transit is nu de tweede busoperator in Londen die kiest voor de beproefde elektrische portaalas.

Iconische dubbeldekker

In de loop van het jaar zullen 37 Optare Metrodecker EV’s, de batterij-elektrische versies van de iconische rode dubbeldekker, beginnen met hun dienstverlening aan zowel buslijn 23, die langs Hyde Park en Buckingham Palace rijdt, als de route C3, die het zuidoosten van Londen bedient. Exploitant Metroline rijdt sinds afgelopen zomer al met 31 Metrodecker EV’s.

Streng regime voor reguleren uitstoot

“Centraal Londen heeft een van de strengste regimes ter wereld voor het reguleren van de uitstoot. De vele contracten die door de stad zijn toegekend, tonen aan dat de AxTrax AVE een technologie is die onze klant, Optare, in staat stelt om te voldoen aan de meest veeleisende normen voor schoon en aantrekkelijk lokaal openbaar vervoer”, zegt Andreas Moser, hoofd van de divisie Commercial Vehicle Technology van ZF.

Diverse aandrijvingsconfiguraties

De elektrische as kan worden gecombineerd met diverse aandrijvingsconfiguraties – variërend van hybride en brandstofcel-aandrijfsystemen tot batterij-elektrische oplossingen.

ZF Axtrax AVE
Het vlakke ontwerp biedt fabrikanten ook veel ruimte bij het ontwerpen van de passagiersruimte, waardoor lay-outs zoals volledige lagevloerbussen mogelijk zijn.

Als systeemleverancier levert ZF de juiste hard- en software om prestaties, efficiëntie en levensduur van de aandrijving optimaal op elkaar af te stemmen. ZF’s AxTrax AVE elektrische aandrijfas kan lagevloerbussen aandrijven tot een maximale asbelasting van 13.000 kilogram. De in de wielen geïntegreerde elektromotoren hebben een totaal vermogen van 250 kW.

De video hieronder geeft de mogelijkheden weer van de AxTrax AVE elektrische aandrijfas.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven