Algemeen
Maintenance as a service
Rockwell Automation biedt Predictive Maintenance as a Service aan om bedrijven te helpen bij het identificeren van risico's en het voorkomen van stilstand (foto: Rockwell Automation).

Om bedrijven te helpen bij het identificeren van risico’s en het voorkomen van stilstand, biedt Rockwell Automation nu een nieuwe service aan: Predictive Maintenance as a Service. De nieuwe service, die van toepassing is op door de klant aangegeven bedrijfskritische assets, analyseert data van componenten, equipment en systemen in netwerken zoals software, sensoren, besturingen en slimme machines.

Om proactiever te kunnen zijn bij het voorkomen van incidenten, plannen fabrikanten en industriële bedrijven steeds vaker bewust momenten van stilstand in. Ze maken gebruik van predictive maintenance oplossingen en geavanceerde technologieën om de productieprocessen en –middelen te bewaken. Het buitenwerking raken van bedrijfskritische assets kan catastrofale gevolgen hebben. Incidenten kunnen ongeplande downtime veroorzaken die miljoenen euro’s kan kosten.

Maintenance as a service

Door gebruik te maken van FactoryTalk Analytics en de toepassing van machine learning technologie kunnen technici van Rockwell Automation de normale patronen, processen en status identificeren. Op basis daarvan ontwikkelen ze datamodellen, die helpen toekomstige problemen of storingen te voorspellen, te bewaken en op te lossen als onderdeel van een strategie voor predictief onderhoud.

Door het opbouwen van een bestand met historische data, krijgen de technici inzicht waar er op termijn problemen kunnen ontstaan. Dat helpt eindgebruikers zich te concentreren op het proactief oplossen van het probleem. Daardoor kunnen ze de impact op de productie beperken, in plaats van te wachten totdat er iets misgaat en ze ter plekke een oplossing moeten verzinnen.

Praktijkvoorbeeld

Voordat een klant van Rockwell in de olie- en gasindustrie een oplossing voor predictive maintenance uitrolde, werd hij geconfronteerd met een kapot lager. Het onderdeel resulteerde in een schadepost van 3 miljoen dollar als gevolg van stilstand en de noodzakelijk reparaties.

Nadat de klant samen met Rockwell Automation de historische gegevens van het defecte onderdeel over een jaar had geanalyseerd, bleek dat het koelsysteem van de lager al zes maanden niet correct functioneerde. Als er een oplossing voor predictief onderhoud aanwezig was geweest, had het bedrijf het probleem met de lager en de oorzaak daarvan kunnen vaststellen, voordat de fout zich voordeed.

Voor eindgebruikers en OEM’s

De nieuwe service voor predictive maintenance kan van cruciaal belang zijn voor de olie- en gasindustrie, waar een probleemloze werking van bedrijfskritische assets de basis voor alle productieprocessen is. Dat geldt ook voor bedrijfskritische machines in volcontinu productieprocessen. Ook OEM’s kunnen de service in hun componenten of apparatuur integreren en de voorspellende functies gebruiken om een betere uptime te garanderen van de installaties bij hun klanten.

Door gebruik te maken van deze service krijgen klanten de mogelijkheid om voorspellingen te bewaken en de details van een alert te analyseren zonder hun eigen datamodellen of oplossing te hoeven ontwikkelen. Rockwell Automation levert de dataverzameling, de machine learning technologie en ondersteuning bij de engineering om de datamodellen te bouwen en te valideren. Ook bewaaken de technici voorspellingen en houden ze de data up-to-date naarmate de datasets zich verder ontwikkelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven