Algemeen
Rexroth autonome gangways
De nieuwe features ondersteunen toekomstige vereisten in andere toepassingen van bewegingscompensatie, zoals het aanlanden op zwevende windturbines of de overdracht van goederen en personen van schip naar schip (foto's: Bosch Rexroth)

Bosch Rexroth is bezig met het ontwikkelen van nieuwe features, gericht op het minimaliseren van de mogelijke risico’s die kunnen voorkomen bij het handmatig bedienen van offshore gangways. In nauwe samenwerking met specialisten van Bosch Corporate Research Center in Renningen (D) worden verschillende (add-on) systemen, berekenings- en verwerkingsmethoden en andere extra functies ontwikkeld en op zee getest.

Deze features zijn gericht op het vergroten van de ‘window of operation’, de tijd die beschikbaar is om platforms of windmolens te betreden. Dit tijdvak wordt beperkt door de soms uitdagende weersomstandigheden op zee. De innovatieve features ondersteunen ook toekomstige vereisten in andere toepassingen van bewegingscompensatie, zoals het aanlanden op zwevende windturbines of de overdracht van goederen en personen van schip naar schip.

Algoritmes en machine learning

Uitgangspunt is het toepassen van radar-, Lidar-, camera- en motion reference units voor het ophalen van gegevens. Deze worden toegevoerd aan slimme softwaresystemen die gebruik maken van sensor fusing algoritmen en machine learning en offshore gangways hun relatieve positie ten opzichte van de docking locatie laten zien en berekenen. Door deze input in te voeren in het besturingssysteem van de gangway, kunnen toekomstige systemen autonoom de juiste plek zoeken, benaderen en aanleggen, onder de meest extreme offshore-omstandigheden.

Door samen te werken met verschillende Bosch-afdelingen kan Rexroth gebruik maken van de nieuwste technologische ontwikkelingen in sensoren en software. Voor het testen werkt het bedrijf echter ook samen met andere partijen. Innovaties zoals deze kunnen immers het best in een echte omgeving worden getest.

gangways Rexroth
Verschillende camera’s en sensoren, gemonteerd op diverse plekken op een offshore gangway, dienen als ‘ogen’ voor de gangway om de precieze docking locatie vast te stellen.

Vroon bood het bedrijf deze mogelijkheid. De VOS Start, ’s werelds eerste ‘Walk-To-Work’-schip, heeft een Barge Master gangway van de nieuwste generatie aan boord, die speciaal voor deze gelegenheid is uitgerust met de vereiste camera’s en sensoren en zodoende fungeert als perfecte testopstelling.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven