Algemeen

Revolutionair hefschip voor offshore windindustrie

In combinatie met de hoge capaciteit hijskraan kunnen windturbines van 10-12 MW worden geïnstalleerd, waar 6-8MW turbines de limiet is voor de huidige generatie hefschepen (foto’s: Ulstein Design & Solutions)

De Nederlandse bedrijven SeaOwls en Ulstein Design & Solutions hebben in Londen een revolutionair nieuw hefschip voor de offshore windindustrie onthuld: de SOUL. Het gepatenteerde ontwerp biedt energiemaatschappijen de mogelijkheid om de stap te maken naar grotere en efficiëntere windturbines op zee en daarmee komt subsidievrije windenergie binnen handbereik.

De ontwikkeling van dit innovatieve ontwerp is een logische stap voor Ulstein, dat al jaren actief is met scheepsontwerpen voor de offshore windindustrie. Zo werd recent ook een contract getekend met het eveneens Nederlandse Acta Marine voor de bouw van een onderhoudsschip. Bestaande ontwerpen voor hefschepen zitten op de grens van wat economisch nog haalbaar is, waardoor geen verdere kosteneffectiveit te behalen is. Door de scheepsbouwkundige kennis van Ulstein te koppelen aan SeaOwls’ expertise in hefschepen, wordt invulling gegeven aan de noodzaak om een daadwerkelijke ‘game changer’ te ontwikkelen.

Kosteneffectiviteit door schaalvergroting

Het meest optimale hefschip zou er volgens Erik Snijders, directeur- eigenaar van SeaOwls uit moeten zien als een vierkante tafel met de poten zover mogelijk in de hoeken. Door deze 45 graden te draaien, ontstond een natuurlijke boegvorm voor een zelfvarend schip.

“Met dit ontwerp komen wij tegemoet aan de wens van turbineleveranciers, energiemaatschappijen en aannemers om verdere kosteneffectiviteit te bereiken door schaalvergroting”, zegt Erik Snijders, directeur/eigenaar van SeaOwls. “Dus zijn we teruggegaan naar de basis van hoe het meest optimale hefschip eruit zou moeten zien; een vierkante tafel met de poten zover mogelijk in de hoeken. Door deze 45o te draaien, ontstond een natuurlijke boegvorm voor een zelfvarend schip.”

Windturbines van 10-12 MW
“En deze ogenschijnlijk simpele draai aan het ontwerp, levert enorme operationele en kostenvoordelen op in het installatieproces,” vult Bram Lambregts aan, adjunct directeur bij Ulstein Design & Solutions. “Door de toepassing van een kruisvormig structureel hoofdverband is het ontwerp meer dan tien procent lichter dan bestaande hefschepen, terwijl het laadvermogen groter is. In combinatie met de hoge capaciteit hijskraan kunnen windturbines van 10-12 MW worden geïnstalleerd, waar 6-8 MW turbines de limiet is voor de huidige generatie hefschepen.”
Een select aantal aannemers en turbineleveranciers hebben een voorproefje van het ontwerp gekregen, met positieve feedback: “Waarschijnlijk het meest haalbare alternatief om invulling te geven aan de kostenuitdagingen in de offshore windindustrie.”

De SOUL ontwerpserie zal verschillende groottes kennen voor het vervoer en plaatsing van 3 tot 6 windturbines van elk 10-12 MW.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven