Algemeen
Een efficiëntere containerkraan dankzij de inzet van WEG componenten zoals elektromotoren IE3, tandwielkasten en frequentieregelaars (foto: WEG)

Nederland is een van ’s werelds belangrijkste logistieke hubs voor wereldwijde handelsverbindingen. Omdat echter driekwart van het vrachttransport over de weg plaatsvindt, staat de vrachtsector onder druk om de duurzaamheid te verbeteren. Railport Brabant terminal, onderdeel van GVT Group of Logistics, schakelde Nedcranes in om een bestaande containerkraan te optimaliseren en moderniseren. WEG Netherlands leverde de aandrijvingen voor de retrofit.

Bedrijven streven naar duurzame mobiliteit door hun vervoersactiviteiten te verschuiven naar schepen en treinen. Op korte termijn kan het investeren in koolstofarme technologieën en moderniseringsprojecten om prestaties te verbeteren, bijdragen aan het terugdringen van de impact op het milieu. GVT Group of Logistics heeft exact hiervoor gekozen door Nedcranes opdracht te geven een containerkraan te plaatsen op haar locatie bij Railport Brabant in Tilburg.

Retrofit constructie en aandrijvingen

Nedcranes is specialist op het gebied van havenkranen, proceskranen en aandrijfsystemen en biedt diensten als modernisering, retrofitten, verplaatsing en demontage van kranen. Vandaar dat het bedrijf de opdracht kreeg voor de totale retrofit van de constructie en aandrijvingen. De totale doorlooptijd bedroeg uiteindelijk minder dan een jaar.

Het project omvatte het ontmantelen van een oude kraan, het aanpassen van de spoorbreedte en de lengte van de kraanbalk en het omkeren van de cabine. Door het vernieuwen van de aandrijfsystemen, de montage van nieuwe hijsmotoren, installatie van een nieuwe machinekamer en frequentieregelaars was dit een bijzonder technisch project.

Aanpassing spoorbreedte

Nedcranes wist de klus te klaren en gebruikte een bestaande containerkraan als basis voor de constructie. Deze werd volledig gemoderniseerd en aangepast aan de specificaties van Railport Brabant. Zo werd bijvoorbeeld de spoorbreedte aangepast door de overspanning in te korten van 41 meter naar 27 meter.

De kraan werd door Nedcranes in delen opgebouwd bij Railport Brabant (foto: Nedcranes)

De kat is omgedraaid om vanuit de cabine beter zicht te hebben op de reachstackers (de grijpers voor de containers), de vrachtauto’s en de treinen. Verder werden de aandrijvingen van de kraan en de kat vernieuwd en zijn er nieuwe hijsmotoren gemonteerd.

Frequentieregelaars met terugvoeding

De elektrische installatie van de containerkraan is helemaal opnieuw ontworpen en geïnstalleerd volgens de meest recente eisen en richtlijnen op dit gebied. Gekozen is voor frequentieregelaars met energie-terugvoeding naar het net. Dit systeem werd ontwikkeld om de zwaartekracht (van de container) en remenergie om te zetten in elektriciteit. Op deze manier worden ook energiekosten bespaard. Daarnaast werd de middenspanningsinstallatie compleet vernieuwd, waaronder de 10 kV transformator.

Wisselstroommotoren

In de wetenschap dat indicatoren als snelheden, overbrengingsverhoudingen, poolparen, magnetisatiestroom en het vereiste remvermogen moesten worden bepaald, besefte Nedcranes dat de nodige expertise vereist was en werd WEG als hoofdleverancier benaderd.

Voor de modernisering van dit project was het nodig om wisselstroommotoren te gebruiken, die als voordeel hebben dat ze met een tandwielkast en andere accessoires geleverd kunnen worden. In het nieuwe systeem werden daarom de gelijkstroommotoren (DC) vervangen door frequentieregelaars in combinatie met wisselstroommotoren (AC).

Tandwielkasten en remmen

Volgens het team van WEG worden dit soort projecten altijd op maat geleverd en is het noodzakelijk dat alle stappen op de juiste wijze gecoördineerd worden in naleving van de veiligheidsnormen. Na het bepalen van de lasten, snelheden en omstandigheden (buiten) selecteerde WEG de meest geschikte motoren uit haar portfolio.

In totaal werden vier 30 kW motoren voor het bewegen van de kraan gemonteerd, twee 22 kW motoren voor de loopkat, een 7,5 kW motor voor de hijsinrichting en een 170 kW motor voor de lier. Alle motoren, behalve de liermotor, werden uitgerust met tandwielkasten en een mechanische rem. Laatstgenoemde is een veiligheidsvereiste voor kranen.

Energieverbruik omlaag

“In deze veiligheids-kritische markt moeten elektrische gevaren zorgvuldig voorkomen en beperkt worden”, legt Menno Kuipers uit. Kuipers is Business Unit Manager bij WEG Nederland. “Wij hebben ervoor gezorgd dat ons systeem conform de EN 14492-2 standaard van de Europese Commissie voor Normalisatie (CEN) is.”

“Dit geldt voor het ontwerp, de informatie voor het gebruik, onderhoud en testen van takels met motoraandrijving, met of zonder loopkat en een elektrische, hydraulische of pneumatische motor als belangrijkste aandrijfsysteem. Veiligheidsnormen zijn niet zaligmakend — het takelsysteem voor dit project biedt meer voordelen: alle geleverde motoren voldoen aan W22 IE3.”

“Dit geeft aan dat ze bijzonder efficiënt zijn, zodat de terminal het energieverbruik in de loop der tijd kan verminderen en kan gaan profiteren van kostenbesparingen. Bovendien is het geluidsniveau van de gehele kraan ook erg laag. Dit is een belangrijk punt, omdat de railterminal Railport Brabant zich dichtbij een woonwijk bevindt.”

Lees het complete artikel over de retrofit van de containerkraan in de nieuwe editie van Aandrijftechniek, naar keuze digitaal of in print.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven