Algemeen
Whylot
Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot)

De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking tussen de twee ondernemingen voor de ontwikkeling en industrialisatie van een axiale-flux automotive elektromotor.

De Renault Groep heeft een minderheidsbelang van 21% heeft verworven in Whylot. Dit bedrijf, gevestigd in de regio Lot in Frankrijk, heeft een bijzondere technologie ontwikkeld in de groeiende sector van innovatieve elektromotoren. Deelneming van Renault in de Franse start-up versterkt het bestaande strategische partnerschap tussen beide ondernemingen.

Elektrische aandrijflijnen

Al eerder had de Renault Groep een partnerschap gesloten met Whylot voor de ontwikkeling en industrialisatie op grote schaal van de axiale-flux elektromotoren voor auto’s. Deze technologie zal worden toegepast op geëlektrificeerde en elektrische aandrijflijnen. Met als doel met name in hybride aandrijflijnen de kosten te verlagen en tegelijk een maximale CO2-uitstoot van 2,5 g/km te realiseren volgens de WLTP-norm (voor personenauto’s in de segmenten B/C).

Axiale flux elektromotoren

De Renault Group is daarmee één van de eerste mainstreamfabrikanten die vanaf 2025 op grote schaal elektromotoren met axiale flux gaan produceren. Deze zomer nam Mercedes-Benz nog het Britse Yasa Motors over, een bedrijf dat eveneens axiale flux motoren ontwikkeld en produceert.

Whylot ontwikkelt axiale flux elektromotoren (bron: Whylot)

Franse samenwerking

“We zijn verheugd om een verdere stap te zetten in onze relatie met Whylot, een veelbelovende start-up die gespecialiseerd is in het ontwerpen en ontwikkelen van hightech elektromotoren. Dit partnerschap, gekoppeld aan een aandeleninvestering in het bedrijf, is een verdere demonstratie van onze toewijding aan onze Franse wortels en aan de industriële verankering van de Renault Groep in Frankrijk. Met als doel populaire, betaalbare en winstgevende elektrische en geëlektrificeerde auto’s te produceren”, zegt Philippe Brunet, Directeur Powertrain en Elektrische Voertuigen.

Sterke groei elektrificatie

Deze kapitaalinvestering zal de Renault Groep en Whylot in staat stellen om zich de komende jaren te positioneren als voortrekkers in de ontwikkeling en industrialisatie van innovatieve en betaalbare elektromotoren. Tevens zijn de bedrijven in staat om de zeer sterke groei van de markt van de geëlektrificeerde voertuigen in Frankrijk en Europa te ondersteunen.

45 patenten

Whylot werd in 2011 opgericht door Romain Ravaud en is een Frans engineeringbedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerp en de ontwikkeling van hoogtechnologische elektromotoren. Na tien jaar onderzoek en 45 gedeponeerde patenten heeft Whylot, winnaar van het France Relance Project, zijn leiderspositie bevestigd door een innovatieve axiale fluxmotor op de markt te brengen.

Dit kan u mogelijk ook interesseren: Magnax breidt prototyping- en testing uit in België

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan) Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT) Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics) Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck) Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl) Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven