Algemeen
Whylot
Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot)

De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking tussen de twee ondernemingen voor de ontwikkeling en industrialisatie van een axiale-flux automotive elektromotor.

De Renault Groep heeft een minderheidsbelang van 21% heeft verworven in Whylot. Dit bedrijf, gevestigd in de regio Lot in Frankrijk, heeft een bijzondere technologie ontwikkeld in de groeiende sector van innovatieve elektromotoren. Deelneming van Renault in de Franse start-up versterkt het bestaande strategische partnerschap tussen beide ondernemingen.

Elektrische aandrijflijnen

Al eerder had de Renault Groep een partnerschap gesloten met Whylot voor de ontwikkeling en industrialisatie op grote schaal van de axiale-flux elektromotoren voor auto’s. Deze technologie zal worden toegepast op geëlektrificeerde en elektrische aandrijflijnen. Met als doel met name in hybride aandrijflijnen de kosten te verlagen en tegelijk een maximale CO2-uitstoot van 2,5 g/km te realiseren volgens de WLTP-norm (voor personenauto’s in de segmenten B/C).

Axiale flux elektromotoren

De Renault Group is daarmee één van de eerste mainstreamfabrikanten die vanaf 2025 op grote schaal elektromotoren met axiale flux gaan produceren. Deze zomer nam Mercedes-Benz nog het Britse Yasa Motors over, een bedrijf dat eveneens axiale flux motoren ontwikkeld en produceert.

Whylot ontwikkelt axiale flux elektromotoren (bron: Whylot)

Franse samenwerking

“We zijn verheugd om een verdere stap te zetten in onze relatie met Whylot, een veelbelovende start-up die gespecialiseerd is in het ontwerpen en ontwikkelen van hightech elektromotoren. Dit partnerschap, gekoppeld aan een aandeleninvestering in het bedrijf, is een verdere demonstratie van onze toewijding aan onze Franse wortels en aan de industriële verankering van de Renault Groep in Frankrijk. Met als doel populaire, betaalbare en winstgevende elektrische en geëlektrificeerde auto’s te produceren”, zegt Philippe Brunet, Directeur Powertrain en Elektrische Voertuigen.

Sterke groei elektrificatie

Deze kapitaalinvestering zal de Renault Groep en Whylot in staat stellen om zich de komende jaren te positioneren als voortrekkers in de ontwikkeling en industrialisatie van innovatieve en betaalbare elektromotoren. Tevens zijn de bedrijven in staat om de zeer sterke groei van de markt van de geëlektrificeerde voertuigen in Frankrijk en Europa te ondersteunen.

45 patenten

Whylot werd in 2011 opgericht door Romain Ravaud en is een Frans engineeringbedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerp en de ontwikkeling van hoogtechnologische elektromotoren. Na tien jaar onderzoek en 45 gedeponeerde patenten heeft Whylot, winnaar van het France Relance Project, zijn leiderspositie bevestigd door een innovatieve axiale fluxmotor op de markt te brengen.

Dit kan u mogelijk ook interesseren: Magnax breidt prototyping- en testing uit in België

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

  • SMC vacuumejector

    Lichte en efficiënte meertraps-vacuümejector van SMC

    De drietrapsdiffusor van de ZL1/ZL3/ZL6 levert een verhoogd aanzuigdebiet (foto: SMC) SMC heeft haar assortiment meertraps-vacuümejectoren vernieuwd met de ZL1/ZL3/ZL6-serie. Deze productserie sluit aan op de vraag naar minder gewicht door het toenemende gebruik van robotica. De nieuwe producten binnen het SMC-vacuümprogramma hebben de vereiste… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven