Algemeen
bewaking scheurvorming
Om bedrijfsvoertuigen veiliger te maken voeren materiaalwetenschappers geluidstesten uit aan de as-assemblage van een oplegger (foto: Leibniz-IWT).

Wetenschappers van het Leibniz-Institut für Werkstofforientierte Technologien in Bremen werken in een driejarig project aan de ontwikkeling van een elektronisch bewakingssysteem dat scheurvorming in voertuigen vroegtijdig moet herkennen. Om de veiligheid van bedrijfsvoertuigen te verbeteren moeten de chassis in de toekomst tijdens de rit worden bewaakt door een sensornetwerk.

Dagelijks worden grote hoeveelheden goederen over de weg vervoerd. De voertuigen worden daarbij blootgesteld aan hoge belastingen.De continue inzet, de rijprestaties en de hoge belasting van de transportcapaciteit maken het noodzakelijk regelmatig onderhoud aan de voertuigen te plegen. Maar zijn gevaarlijke schades aan de chassis niet al eerder te herkennen?

De onderzoekers van het Leibniz-Institut en collega’s van het Institut für Theoretische Elektrotechnik und Mikroelektronik (ITEM) van de Universität Bremen houden zich bezig met precies deze vraag. Niet herkende scheurvorming kan niet alleen tot aanzienlijke kosten voor reparatie en stilstand met zich meebrengen, maar in het ergste geval ook tot gevaarlijke ongevallen leiden. Om scheurvorming vroegtijdig te herkennen, willlen de onderzoekers samen met trailerfabrikant Schwarzmüller, automobieltoeleverancier Hella en de firma Idem Telematics een sensorisch real-time bewakingssysteem voor opleggers ontwikkelen.

Bewaking op scheurvorming

De onderzoekers werken al sinds 2016 aan de ontwikkeling van het systeem. Aan de basis daarvan staat ook kennis over scheurvorming. Door analyse van geluidssignalen vanuit het chassis kan het ontstaan van scheuren worden herkend. Momenteel voeren de wetenschappers vermoeiingstests uit aan grote onderdelen in de vorm van echte vrachtwagenchassis om de signalen te detecteren. Vier sensoren bewaken bewaken de as-assemblage van de oplegger, terwijl die op een testbank wordt belast.

In hun tests moeten de onderzoekers eenduidige geluidssignalen van het chassis identificeren. Tijdens een echte rit moeten de signalen ook in achtergrondlawaai eenduidig herkenbaar zijn. Alleen dan kan worden gegarandeerd dat de scheurvorming in de toekomst real-time kan worden herkend en via het aangesloten netwerk worden gemeld.

Toekomstig gebruik

De visie van het project reikt verder. Een elektronisch systeem moet de gedetecteerde scheurvorming en de informatie over een opleggertelematica aan het service- en reparatiemanagement van de fabrikant of het transportbedrijv doorgeven. Daardoor kan de reparatie worden versneld en vereenvoudigd, waardoor middelen worden bespaard. De nieuwe technologie voert tot een optimalisering van onderhoudprocessen en wagenparkbeheer.

Het opleggerbewakingssysteem biedt ook nieuwe mogelijkheden bij de transitie naar nieuwe lichte constructieprincipes in het transport. Door de real-time bewaking op scheurvorming kunnen nieuwe concepten sneller in de praktijk worden ingezet.

De modulaire benadering van het systeem maakt bovendien de weg vrij voor een veelheid aan andere toepassingsmogelijkheden. Overal daar waar in de industrie of de mobiele sector vermoeiingsscheuren optreden, is in de toekomst toepassing mogelijk. Zo zou real-time toestandsbewaking in de toekomst de bedrijfszekerheid van windturbine-installaties worden verbeterd of de schadegevoeligheid van havenkranen verminderd.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven