Algemeen
Faith superjacht
Met het Alarm Monitoring & Control System DekaSis zijn alle installaties op een superjacht continu te monitoren en te bedienen. Hier de MY Faith, gebouwd door Feadship te Makkum (foto: Feadship)

Als toeleverancier en partner van De Keizer marine engineering, levert B&R Automation Nederland marine gecertificeerde X20 PLC’s en I/O stations die worden toegepast in het nieuwe DekaSis ‘Alarm Monitoring & Control System’. Hiervoor moeten de componenten aan een breed pakket van eisen voldoen met betrekking tot onder meer schokbestendigheid en EMC. Ze dragen bij aan een razendsnelle verwerking van data waarmee de scheepsinstallaties efficiënt en op een redundante manier vanaf twee locaties zijn te bedienen en online zijn te monitoren.

De Keizer marine engineering is een familiebedrijf dat in 1965 werd opgericht door de grootvader van de huidige eigenaars. Vanaf de eerste dag richt het zich op de ontwikkeling, installatie en inbedrijfname van alle elektrische installaties op uitsluitend superjachten.

Nieuwe technologieën

Uitdagingen die horen bij installatietechniek op specifiek superjachten, liggen onder meer in de beperkt beschikbare technische ruimte. Dat betekent dat in veel gevallen een beroep wordt gedaan op de creativiteit van de medewerkers om de gewenste technische oplossingen netjes onder te brengen en toch bereikbaar te houden voor onderhoud.

Daarbij wordt om verschillende redenen vaak gebruik gemaakt van de nieuwste technieken. Enerzijds in het kader van luxe, comfort of design maar ook omdat hiermee een bijdrage is te leveren aan de veiligheid op het schip in combinatie met een efficiënte bediening.

Alarm Monitoring & Control System

Zo startte De Keizer marine engineering in het begin van deze eeuw met de ontwikkeling van het geavanceerde Alarm Monitoring & Control System DekaSis. Hiermee zijn alle installaties op het schip – die steeds complexer worden – continu te monitoren en te bedienen. Variërend van de hoofdaandrijving en de pompen voor de koeling tot aan de verlichting op het helikopterdek en de keukenapparatuur.

PLC/SCADA architectuur

In de loop der jaren is DekaSis steeds verder doorontwikkeld tot een onafhankelijk systeem dat gebaseerd is op PLC/SCADA architectuur en alle elektrische systemen op het schip integreert. Hiermee kan de bemanning van het schip van deze installaties alarmmeldingen opvolgen en eventueel bedienen. Bovendien bouwt het systeem een historie op die als waardevolle bron kan dienen voor onderhoudsdoeleinden.

Redundantie

Wat direct opvalt bij de opbouw van het Alarm Monitoring& Control Systeem (AMCS) is de redundantie van de B&R X20 PLC’s die de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het systeem waarborgt. De PLC’s werken ‘hot standby’ en synchroniseren voortdurend waardoor systemen probleemloos blijven functioneren wanneer een van de twee PLC’s uitvalt.

B&R X20 PLC I/O
De marine gecertificeerde X20 PLC’s en I/O stations van B&R

De redundante hardware is hiervoor opgenomen in een glasvezel communicatienetwerk (in een ringconfiguratie) en is onderling gekoppeld. Verder worden alle componenten van spanning voorzien door redundante voedingen die gebruik maken van de hoofdvoeding en een tijdelijke voorziening die in de meeste gevallen wordt gevoed via de noodvoeding.

Decentraal data verzamelen

Op zeven tot acht strategische plaatsen op het jacht zijn decentraal X20 remote I/O (RIO) stations in het glasvezelnetwerk opgenomen. Deze stations kunnen elk ruim honderd ingangen en uitgangen hebben, waarop het grote aantal sensoren en actuatoren is aan te sluiten dat op het schip wordt gebruikt om de verschillende installaties te monitoren en te bedienen.

Deze signalen worden op de ingestelde kloktijd van de bus door de PLC’s uitgelezen en beoordeeld op hun waarde. Bij het crashen van de PLC zal in maximaal drie cycli van de ingestelde kloktijd van de bus het systeem weer actief zijn. Doordat de I/O stations decentraal data verzamelen, bespaart de scheepsbouwer enorm op de hoeveelheid bekabeling en hiermee op installatiewerk en de kosten.

Meer over het SCADA systeem, de service op afstand, de visualisatie en de samenwerking tussen B&R Automation en De Keizer marine engineering is te lezen in de komende Aandrijftechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven