Algemeen
Een ondergronds Komatsu-voertuig met Proterra-batterijen. (Foto: Komatsu)

Proterra, gespecialiseerd in elektrificatietechnologie voor bedrijfsvoertuigen en Komatsu, producent van onder meer bouw- en mijnbouwmachines, hebben een nieuwe samenwerking aangekondigd. Samen willen ze de volgende generatie ondergrondse mijnbouwmachines elektrificeren met behulp van Proterra’s batterijtechnologie.

In het kader van de samenwerking zal Proterra zijn H-serie batterijsysteemtechnologie aan Komatsu leveren voor de ontwikkeling van batterij-elektrische voertuigen, boormachines en andere uitrusting voor ondergrondse mijnbouw in hard gesteente. Komatsu, is van plan om de batterijsystemen dit jaar te gebruiken voor de ontwikkeling van prototypemachines, vóór de verwachte start van de commerciële productie in 2022.

Schone lucht

Gareth Joyce, President van Proterra. “De voordelen van emissievrije, batterij-elektrische voertuigen reiken tot ver buiten onze wegen en steden. Overschakelen naar batterij-elektrische technologie betekent enerzijds degenen die in ondergrondse mijnen werken helpen beschermen met schone lucht. Anderzijds doen we dit met een hoogwaardige technologische oplossing waarbij veiligheid en betrouwbaarheid voorop staan.”

Tweede samenwerking

Dit is de tweede samenwerking tussen Proterra en Komatsu. De twee bedrijven kondigden eerder een overeenkomst aan waarin Proterra zijn batterijsystemen levert om Komatsu te ondersteunen bij het elektrificeren van zijn eerste middelgrote hydraulische graafmachines.

Een ondergrondse boormachine van Komatsu is afgebeeld met Proterra-batterijen. (Foto: Komatsu)

Productontwikkeling

Komatsu heeft door productontwikkeling gedurende vele jaren klanten geholpen om opties te ontwikkelen om de impact op het milieu te verminderen. Denk daarbij aan initiatieven zoals de start van de hybride hydraulische graafmachines in 2008. Dit jaar kondigde Komatsu ook zijn nieuwe Greenhouse Gas (GHG)-alliantie aan met klanten om actief samen te werken aan productplanning, ontwikkeling, testen en implementatie van de volgende generatie emissievrije mijnbouwapparatuur en -infrastructuur.

Het oorspronkelijke doel van de alliantie is het bevorderen van Komatsu’s vermogensonafhankelijke vrachtwagenconcept voor een transportvoertuig dat kan rijden op verschillende energiebronnen, waaronder dieselelektrisch, elektrisch, trolley (bedraad), batterijvoeding en zelfs waterstofbrandstofcellen.

Miljoenen kilometers

De batterijsystemen van Proterra hebben een aanpasbaar ontwerp om in verschillende voertuigen te passen. De batterijsystemen hebben in transportvoertuigen van Proterra al meer dan twintig miljoen kilometers gereden. Ze zijn geselecteerd door diverse fabrikanten van bedrijfsvoertuigen om zware voertuigen, inclusief bouwmachines, aan te drijven.

Veiligheidsmaatregelen

Proterra test de batterijpakketten uitvoerig om bestand te zijn tegen zware omstandigheden en om aan de nieuwste functionele veiligheidsnormen te voldoen of deze te overtreffen. De systemen bevatten vloeibare thermische conditionering, bewakingssensoren door het hele batterijpakket, evenals actieve en passieve beschermende functies zodat individuele batterijcellen kunnen worden geïsoleerd in het zeldzame geval van een thermisch incident.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven