Algemeen

Met Profinet als de brandweer

Elk brandweerkorps heeft zijn eigen ideeën over opbouw, indeling en voorzieningen in een voertuig, dus eigenlijk is elke brandweerauto anders (foto: Ziegler)

Profinet is bekend als netwerk voor industriële installaties met soms grote aantallen in- en uitgangen. Maar het is ook geschikt voor bedrijfsvoertuigen die in lastige omstandigheden moeten werken. Tijdens de Profibusdag begin december 2016 gaf software engineer Daniël Beerlings van Ziegler Brandweertechniek een presentatie over de toepassing van het netwerk in brandweerauto’s. Aandrijftechniek was erbij en ging met Beerlings dieper in op de eisen, de uitdagingen en de technologie van een moderne brandweerauto.

Ziegler Brandweertechniek bouwt brandweerauto’s op basis van complete, door de bekende vrachtwagenbouwers aangeleverde chassis. De ontwikkeling van de opbouw en inbouw van alle pompen en overige apparatuur, gereedschappen, schuimsystemen en tanks, het elektrisch systeem, de besturing en de software daarvoor gebeuren in eigen huis. Dat is dus inclusief voeding en aansturing van hulpmiddelen voor het blussen van branden, verlichting, zwaailichten, sirenes en communicatiemiddelen. Brandweerauto’s zijn geen serieproduct. Elk brandweerkorps heeft zijn eigen ideeën over opbouw, indeling en voorzieningen in een voertuig, dus eigenlijk is elke brandweerauto anders.

De verscheidenheid aan eisen maakt het voor Ziegler noodzakelijk dat het een flexibel engineering- en productieapparaat heeft. Maar het bedrijf wil ook niet voor elke brandweerauto het wiel opnieuw uitvinden. Dat betekent dat men waar nodig gebruik maakt van standaard componenten en herbruikbare software. Met name voor software is het te tijdrovend en kostbaar om voor elk …..

Lees het volledige artikel in het februarinummer van Aandrijftechniek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven