Algemeen
Pilz railvervoer intelligent
In het toekomstproject ‘Intelligente goederentrein’ gaat het de projectpartners vooral om de gedeeltelijke automatisering van de treinvoorbereiding (foto: Pilz)

Sneller, veiliger, efficiënter: de Zwitserse spoorgoederenvervoerder SBB Cargo en PJM, de Oostenrijkse systeemspecialist voor het spoorvervoer, werken samen aan de ontwikkeling van een ‘intelligente goederentrein’. Voor de in het kader van dit toekomstproject geteste geautomatiseerde remmentest kiezen SBB Cargo en PJM voor het automatiseringssysteem PSS 4000 van Pilz.

Met gedigitaliseerde en geautomatiseerde processen kunnen de stiptheid en betrouwbaarheid van het spoorwegvervoer worden verbeterd. In het toekomstproject ‘Intelligente goederentrein’ gaat het de projectpartners, waartoe toonaangevende Zwitserse, Oostenrijkse en Italiaanse bedrijven in het goederenvervoer per spoor en de spoorwegspecialist PJM behoren, vooral om de gedeeltelijke automatisering van de treinvoorbereiding.

Nieuw ontwikkelde communicatie- en cloudoplossingen in combinatie met bijpassende sensoren moeten helpen om de controle van de remmen vóór vertrek aanzienlijk eenvoudiger en tegelijkertijd veiliger te maken.

Geautomatiseerd vervangt handmatig

Een van de eerste stappen in de richting van een intelligente goederenwagon is het automatiseren van de remmentest, die tot nu tijdrovend is: het technisch personeel test bij elke nieuw geformeerde trein direct op de wagon handmatig de werking van de remmen. In de toekomst moet dit vanuit veiligheidsoogpunt geautomatiseerd plaatsvinden. Rangeeractiviteiten en de desbetreffende spoorzone profiteren door meer veiligheid voor of op de plaats van actie.

Industrieel beproefde besturingstechniek

Pilz ontwikkelde samen met PJM een totaaloplossing bestaande uit hardware en goedgekeurde applicatiesoftware voor een geautomatiseerde remmentest: tot de op de goederenwagons geïnstalleerde oplossing behoort het speciaal voor automatiseringstaken in de spoorwegindustrie ontwikkelde automatiseringssysteem PSS 4000-R.

Het besturingssysteem bepaalt de toestanden van de remmen en stuurt deze door naar een eveneens op de wagon geïnstalleerd telematicasysteem. De besturingsoplossing is via het lokale radiosysteem met de tablet van de machinist en via de mobiele communicatiestandaard LTE met het webgebaseerde backend systeem verbonden. Hierdoor is de machinist altijd op de hoogte van de actuele toestand en de werking van de remmen en hoeft hij dit niet vóór elk vertrek handmatig en voor elke wagon te controleren.

Forse tijdbesparing

Het aantal foutbronnen ‘vóór vertrek’ kan zo worden verminderd en de treinvoorbereiding verloopt sneller. Bij een 500 meter lange goederentrein zorgt de geautomatiseerde remmentest voor een tijdbesparing van maar liefst 30 minuten. Dit leidt tot een flinke verbetering van de stiptheid en betrouwbaarheid (lees efficiëntie) van het spoorwegvervoer.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven