Algemeen
Pilz railvervoer intelligent
In het toekomstproject ‘Intelligente goederentrein’ gaat het de projectpartners vooral om de gedeeltelijke automatisering van de treinvoorbereiding (foto: Pilz)

Sneller, veiliger, efficiënter: de Zwitserse spoorgoederenvervoerder SBB Cargo en PJM, de Oostenrijkse systeemspecialist voor het spoorvervoer, werken samen aan de ontwikkeling van een ‘intelligente goederentrein’. Voor de in het kader van dit toekomstproject geteste geautomatiseerde remmentest kiezen SBB Cargo en PJM voor het automatiseringssysteem PSS 4000 van Pilz.

Met gedigitaliseerde en geautomatiseerde processen kunnen de stiptheid en betrouwbaarheid van het spoorwegvervoer worden verbeterd. In het toekomstproject ‘Intelligente goederentrein’ gaat het de projectpartners, waartoe toonaangevende Zwitserse, Oostenrijkse en Italiaanse bedrijven in het goederenvervoer per spoor en de spoorwegspecialist PJM behoren, vooral om de gedeeltelijke automatisering van de treinvoorbereiding.

Nieuw ontwikkelde communicatie- en cloudoplossingen in combinatie met bijpassende sensoren moeten helpen om de controle van de remmen vóór vertrek aanzienlijk eenvoudiger en tegelijkertijd veiliger te maken.

Geautomatiseerd vervangt handmatig

Een van de eerste stappen in de richting van een intelligente goederenwagon is het automatiseren van de remmentest, die tot nu tijdrovend is: het technisch personeel test bij elke nieuw geformeerde trein direct op de wagon handmatig de werking van de remmen. In de toekomst moet dit vanuit veiligheidsoogpunt geautomatiseerd plaatsvinden. Rangeeractiviteiten en de desbetreffende spoorzone profiteren door meer veiligheid voor of op de plaats van actie.

Industrieel beproefde besturingstechniek

Pilz ontwikkelde samen met PJM een totaaloplossing bestaande uit hardware en goedgekeurde applicatiesoftware voor een geautomatiseerde remmentest: tot de op de goederenwagons geïnstalleerde oplossing behoort het speciaal voor automatiseringstaken in de spoorwegindustrie ontwikkelde automatiseringssysteem PSS 4000-R.

Het besturingssysteem bepaalt de toestanden van de remmen en stuurt deze door naar een eveneens op de wagon geïnstalleerd telematicasysteem. De besturingsoplossing is via het lokale radiosysteem met de tablet van de machinist en via de mobiele communicatiestandaard LTE met het webgebaseerde backend systeem verbonden. Hierdoor is de machinist altijd op de hoogte van de actuele toestand en de werking van de remmen en hoeft hij dit niet vóór elk vertrek handmatig en voor elke wagon te controleren.

Forse tijdbesparing

Het aantal foutbronnen ‘vóór vertrek’ kan zo worden verminderd en de treinvoorbereiding verloopt sneller. Bij een 500 meter lange goederentrein zorgt de geautomatiseerde remmentest voor een tijdbesparing van maar liefst 30 minuten. Dit leidt tot een flinke verbetering van de stiptheid en betrouwbaarheid (lees efficiëntie) van het spoorwegvervoer.

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

  • Datum SPS 2022 bekend

    SPS 2022 Neurenberg schuift iets naar voren

    Impressie van een eerdere editie van Smart Production Solutions (Foto: Paul Quaedvlieg) SPS 2022 (Smart Production Solutions) vindt dit jaar plaats van 8 t/m 10 november 2022 in Neurenberg, twee weken eerder dan in voorgaande jaren. In tijden van pandemie geeft dit de hele branche… Lees verder →

  • Festo op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo investeert fors op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen (Foto: Festo) Festo is op weg naar klimaatneutraliteit. “Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen. Als gevolg hiervan zullen tegen het einde van 2023 al onze productie- en logistieke locaties, evenals de… Lees verder →

  • Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox (Foto: Damen) Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. De maritiem gecertificeerde, multi-inzetbare batterijcontainer zal worden ingezet om op eigen werven duurzame stroom te leveren voor toepassingen waar nu nog vooral dieselgeneratoren of scheepsmotoren worden gebruikt. Deze eerste… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven