Algemeen
Pilz prorail ERTMS
ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz)

Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een nieuwe fase en tevens is dit een mijlpaal voor de veilige automatiseerder binnen de spoorsector.

In juli 2020 introduceerde ProRail ASAP: Aanbesteding Snellere AanPak ERTMS. In deze aanbesteding vroeg ProRail om slimme ideeën om de invoering van het treinbeveiligingssysteem ERTMS te versnellen. Driekwart jaar na de succesvolle startbijeenkomst heeft ProRail onder andere Pilz geselecteerd als bedrijf die als innovatiepartner van ProRail een businesscase gaat uitwerken.

De andere partijen die een businesscase mogen uitwerken zijn: Rail Connected, Heijmans Infra, Allinq Group, BAM Infra Rail, VRS Railway Industry, Tizzin, Movares, GeoNext, VolkerRail, Strukton Rail, en Delta Pi. De innovatieve ideeën voor de versnelde aanpak van ERTMS lopen uiteen van robotisering tot slimme behuizingen.  

Europese standaard voor treinbeveiliging

ERTMS staat voor European Rail Traffic Management System, de Europese standaard voor treinbeveiliging. ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor. Daarmee maakt de spoorsector de stap van een analoog naar een digitaal spoor. Het maakt grensoverschrijdend treinverkeer veel makkelijker. ERTMS moet over tien jaar op de drukst bereden stukken spoor in Nederland zijn gebouwd. Daarna volgt de rest van Nederland.

Partner in spoorwegautomatisering

Pilz levert duurzame, rendabele en betrouwbare oplossingen voor veilige spoorwegtechniek. Dit doet zij langs de hele spoorweg, bijvoorbeeld bij wisselbesturingen, spoorwegovergangen, seinbesturingen en besturingstechniek. Centraal in de veiligheidsoplossingen staat automatiseringssysteem PSS 4000 Rail welke voldoet aan de strenge richtlijnen van de wet- en regelgeving binnen de spoorsector (CENELEC) en daardoor bestand is tegen elektromagnetische storingen, extreme temperaturen en mechanische belasting. Als autoriteit op het gebied van industriële veiligheid en met ruim 70 jaar ervaring in safety, weet Pilz als geen ander waar het om draait bij veiligheid, automatisering en digitalisering op en rond het spoor.

Volgende stap

In juli is het volgende beslismoment, als alle partners hun ideeën pitchen voor de beoordelaars van ProRail. Als de businesscase is geaccepteerd, volgt het plan van aanpak voor de testfase. Na de testfase gaat de commerciële fase in. Hierin bekijkt ProRail welke innovatie in aanmerking komt voor inkoop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems) Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren,… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo) In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin) Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck) In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

  • Lenze simulatie 1

    Van simulatie tot virtuele inbedrijfstelling

    Lenze heeft enkele hiaten opgevuld tussen de digitale engineeringsmogelijkheden bij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van machines en installaties. (Foto's: Lenze) Industrie 4.0 is nauw verbonden met de digitale tweeling. Maar de mate van standaardisatie van de afzonderlijke ontwikkelingstools momenteel is nog laag.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven