Algemeen
Paccar Toyota fuel cell brandstofcel
Op de internationale innovatiebeurs CES in Las Vegas presenteerde PACCAR de waterstof aangedreven Kenworth T680. Een truck met brandstofcel technologie die samen met Toyota Motor Corporation werd ontwikkeld (foto: PACCAR).

Op de internationale innovatiebeurs CES in Las Vegas presenteerden DAF’s zustermerken Peterbilt en Kenworth drie emissieloze trucks. Het gaat om twee volledig elektrische Peterbilts; de 579EV en 220EV. Het derde voertuig is de waterstof aangedreven Kenworth T680; een truck met brandstofceltechnologie die samen met Toyota Motor Corporation werd ontwikkeld.

De waterstof aangedreven Kenworth T680 beschikt over een elektromotor met een vermogen van 420 kW en een koppel van bijna 1.800 Nm. De brandstofceltechnologie bestaat uit twee Toyota Mirai fuel cell stacks en een 12kWh batterij. De Kenworth T680 met brandstofceltechnologie wordt dagelijks ingezet en beproefd door een Amerikaanse klant. Momenteel is een bereik haalbaar van zo’n 450 tot 500 km. “We zijn razend enthousiast dat we een volgende generatie milieuvriendelijke aandrijflijnen kunnen ontwikkelen die bijdragen aan het succes van onze klanten”, stelt Landon Sproull, vice president bij PACCAR.

Kyle Quinn, PACCAR’s CTO: “Onder meer vanuit het PACCAR Innovation Center in Silicon Valley investeren we in opkomende technologieën en in talent van over de hele wereld. Daardoor kunnen we ons aanbod toonaangevende producten en diensten verder versterken. De CES is een geweldige plaats om ons technische kennis te demonstreren.”

Elektromotor direct op achteras

Meritor eAxleDe Peterbilts 579EV en 220EV hebben een elektrische aandrijving, met respectievelijk 320 kW en 250 kW  vermogen. Bijzonder bij de 220EV is de Meritor Blue Horizon eAxle waarbij de elektromotor direct aan de achteras is gekoppeld. Dit scheelt volgens de fabrikant kosten en gewicht. Zo wordt de vrijgekomen ruimte door het ontbreken van een conventionele dieselmotor en cardanas opgevuld door het batterijpakket, dat veilig tussen de chassisbalken is gemonteerd. De 220EV is voorzien van een 2-traps transmissie, waardoor de elektromotor compacter kan zijn. Met een actieradius van 160 km op één acculading richt Peterbilt zich vooral op lokaal transport.

Europese en Noord-Amerikaanse klanten testen deze elektrische aandrijflijnen nu in de praktijk. DAF, Kenworth en Peterbilt lopen voorop in de ontwikkeling van trucks met alternatieve aandrijflijnen. DAF presenteerde afgelopen najaar al twee volledige elektrische trucks – de DAF LF Electric en DAF CF Electric – en een hybride variant van het laatstgenoemde model: de DAF CF Hybrid.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven