Algemeen
Jan de Nul Osbit trencher
De nieuwe Swordfish zal aangedreven worden door 2 x 300 kW hydraulische motoren en 2 x 300 kW elektrische hogedruk jetpompen (bron: Jan de Nul)

Jan De Nul Group heeft een overeenkomst getekend met Osbit Ltd (UK) voor het ontwerp en de bouw van een nieuwe onderzeese trencher, genaamd Swordfish. De levering is gepland voor het eerste kwartaal van 2022. De Swordfish wordt een ultramoderne onderzeese trencher met een groot vermogen die kan worden uitgerust ofwel met een jetting installatie, een mechanisch snijsysteem of een combinatie van beide om zo verschillende bodemtypes aan te kunnen en kabels in te graven tot 3 of zelfs 3,5 m diep.

De Swordfish zal aangedreven worden door 2 x 300 kW hydraulische motoren en 2 x 300 kW elektrische hogedruk jetpompen. Dankzij het pompvermogen van 1.120 kW zal de Swordfish in de jetting modus grondsterktes aankunnen tot 125 kPa. In mechanische of hybride modus zal zij bodemsterktes aankunnen tot 400 kPa, dankzij haar 400 kW snijsysteem en 420 kW extra jetvermogen.

Zeer zachte bodemomstandigheden

Het jettrenchen bestaat uit een combinatie van snijdende spuitkoppen vooraan en extra terugspoelzwaarden achteraan om het begraven van de kabels te optimaliseren. Dankzij de modulaire drijflichamen bedraagt het onderwatergewicht van het toestel in jetting modus minder dan 1 ton, wat resulteert in een bodemdruk van maximaal 5 kPa, waardoor de trencher ook in zeer zachte bodemomstandigheden kan worden ingezet.

Het innovatieve ontwerp van het snijsysteem en het kabellaadsysteem beperkt het manipuleren van de kabel tot een minimum. Bovendien zorgt de gesloten box depressor ervoor dat de kabel onmiddellijk op de juiste diepte ingegraven wordt. De trencher zal te water gelaten worden met een specifiek A-frame en hijslier vanop een van Jan De Nul’s offshore schepen.

Osbit Jan de Nul trecher Swordfish

Een broer voor Sunfish en Moonfish

Jan De Nul ontwierp en bouwde voor het Racebank Offshore Windfarm Export Cable project in het Verenigd Koninkrijk, de trenchers Sunfish en Moonfish, specifiek ontworpen om te werken in de zone tussen land en dieper water, die zowel binnen de industrie als op het gebied van milieubescherming grensverleggend waren.

Beide trenchers ontvingen verschillende industrieprijzen voor hun innovatieve ontwerp en zijn sindsdien verder aangepast en gebruikt ter ondersteuning van verschillende kabel installatie- en beschermingsprojecten in Europa.

Hybride mechanisch snijsysteem

Wouter Vermeersch, Manager Offshore Kabels bij Jan De Nul Group: “De Swordfish is de perfecte aanvulling op onze bestaande vloot van trenchers en biedt een uitstekende bescherming voor kabels geïnstalleerd door één van onze Kabelleggers. Het grote vermogen stelt de Swordfish in staat om de kabels dieper in te graven en dankzij het hybride mechanisch snijsysteem kan de Swordfish ook meer uitdagende bodemomstandigheden aan, waaronder harde klei tot 400 kPa.”

“Met deze nieuwe investering, en de recente aanschaf van onze kabellegger Connector, wapent Jan De Nul Group zich voor de energietransitie van morgen. We kijken ernaar uit om samen met Osbit Ltd (UK) aan dit project te werken en klanten zo de beste oplossing te bieden voor hun kabelprojecten.”

Export van gespecialiseerde apparatuur

Robbie Blakeman, Joint Managing Director bij Osbit Ltd (UK): “We zijn verheugd dat Jan De Nul Osbit heeft geselecteerd voor de levering van de trencher Swordfish. We hebben nauw samengewerkt met Jan De Nul aan de specificaties en zullen dankzij onze interne expertise en bewezen technologiekennis dit toonaangevend onderwater voertuig ontwikkelen.”

“We ambiëren een wereldwijde aanwezigheid, en dankzij dit project kunnen we, als Brits bedrijf met voornamelijk lokale toelevering, onze export van gespecialiseerde apparatuur naar het Europese vasteland blijven versterken. Bovendien kunnen we hierdoor in onze thuisbasis in het noordoosten van Engeland, blijven investeren in onze mensen, en dan vooral in de ontwikkeling van onze hooggekwalificeerde ingenieurs. We kijken ernaar uit om nauw samen te werken met Jan De Nul aan dit uitdagend project, en om de Swordfish op tijd volledig operationeel aan te leveren voor zijn eerste opdracht.”

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS) ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic) OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems) Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler) Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility.… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC) Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen,… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok) De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings-… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven