Algemeen
VDL Systems
Op basis van orderportefeuilles en prognoses zal naar verwachting de jaaromzet van VDL Groep voor 2021, evenals het jaarresultaat, licht stijgen ten opzichte van 2020 (foto’s: VDL)

De omzet en het resultaat van VDL Groep zijn gedurende het coronajaar 2020 stevig gedaald. Dat het industriële familiebedrijf met het hoofdkantoor in Eindhoven desondanks alle vaste medewerkers, mede dankzij steunmaatregelen van overheden, in dienst heeft weten te houden en 2020 winstgevend heeft kunnen afsluiten, stemt tevreden. Mede door goed gevulde orderportefeuilles is het sentiment over 2021 positiever, ondanks uitdagingen van formaat.

De gecombineerde omzet is in 2020 uitgekomen op 4,686 miljard euro, een daling van 19 procent ten opzichte van de jaaromzet van 2019 (5,780 miljard euro). Het nettoresultaat is met 38 procent gedaald, van 156 miljoen euro in 2019 naar 97 miljoen euro in 2020. De orderportefeuille stond in week 10 van 2020 op 1,249 miljard euro, tegen 1,441 miljard euro in week 10 van 2021 (exclusief VDL Nedcar). Het aantal medewerkers is gedurende het afgelopen jaar met 270 flexibele krachten (1,8 procent) afgenomen naar 15.464 medewerkers eind 2020.

Turbulent 2020

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “We kijken terug op een turbulent 2020. Doordat gedurende de coronacrisis materialen, medewerkers en marktvraag niet gelijktijdig én in onvoldoende mate aanwezig zijn geweest, heeft de productie van veel VDL-bedrijven tijdelijk volledig of gedeeltelijk stilgelegen. Duizenden van onze medewerkers, die niet kunnen thuiswerken, konden vooral in het begin van de crisis geen werk meer verrichten.”

“Ik ben enorm trots op onze medewerkers en op de manier waarop we ons met z’n allen door de crisis aan het manoeuvreren zijn. Doordat de marktvraag in het tweede halfjaar herstel heeft laten zien en door onze spreiding van activiteiten hebben we onze vaste medewerkers in dienst weten te houden – mede dankzij gebruik te maken van de NOW-regelingen – én hebben we 2020 winstgevend kunnen afsluiten. Zeker onder deze omstandigheden stemt ons dat tevreden.”

NOW-regelingen

83 procent van alle medewerkers (12.761) van VDL Groep werkt in Nederland. VDL is door de coronacrisis geconfronteerd met substantieel omzetverlies. Omzetdalingen van tientallen procenten tot ruim 75 procent per week waren, zeker in de eerste fase van de crisis, geen uitzondering. Mede met behulp van de NOW-regelingen van de overheid, over het afgelopen jaar 103 miljoen euro, is fors banenverlies voorkomen. Met deze NOW-gelden, die zijn aangevuld door VDL, zijn salarissen van medewerkers doorbetaald die tijdelijk geen of onvoldoende werk konden verrichten.

Nieuwe activiteiten

VDL Groep is altijd alert op nieuwe of aanvullende activiteiten die het portfolio versterken. Tijdens de ‘eerste golf’ van de coronapandemie hebben Koninklijke DSM en VDL elkaar gevonden om de afhankelijkheid van het buitenland voor persoonlijke beschermingsmiddelen voor medewerkers in de gezondheidszorg te verkleinen. De joint venture die hieruit is ontstaan, Dutch PPE Solutions, produceert bij VDL in Helmond medische mondneusmaskers en start binnenkort bij DSM in Geleen met de productie van meltblown polypropyleen, de kritische laag in medische gezichtsmaskers die virussen filtert.

Jansen Poultry Equipment

Nadat de marktvraag in het tweede halfjaar van 2020 herstel heeft laten zien, zijn stilgelegde gesprekken over overnames nieuw leven ingeblazen. In oktober heeft dat geleid tot de overname van Jansen Poultry Equipment (JPE) in Barneveld, één van de grootste producenten van hoogwaardige pluimveesystemen voor de leg-, vermeerderings- en vleeskuikensector. JPE is een aanvulling op de activiteiten van VDL Agrotech.

Overname TBP Electronics

Met de overname van TBP Electronics, vlak voor de jaarwisseling, heeft VDL zijn positie versterkt als industriële partner in de elektronica. Met de kerncompetenties van TBP, de hoogwaardige assemblage van zogeheten printed circuit board assemblies (pcba’s), zet VDL Groep een belangrijke stap naar ook een one-stop-shop-industriële partner op het gebied van mechatronica.

tbp productie VDL
tbp electronics assembleert en levert pcba’s, printplaten met elektronische componenten (foto: Arjo van de Graaff)

Toeleveringen

De omzet van de divisie Toeleveringen is met 9 procent gestegen naar 1,503 miljard euro. Het resultaat van deze divisie is positief. Vooral de activiteiten op de gebieden halfgeleider, analytisch, health, food en infrastructuur hebben goed gepresteerd. Significante investeringen in onder meer hoogwaardige machines, panden en medewerkers betalen zich uit. De orderportefeuille is in 12 maanden opgelopen van 498 miljoen euro naar 555 miljoen euro in week 10 van 2021. De vooruitzichten in deze divisie zijn positief.

Autoassemblage

De omzet van de divisie Autoassemblage is gedaald, met 25 procent van 3,091 miljard euro in 2019 naar 2,320 miljard euro in 2020. Het jaar is afgesloten met een positief resultaat. Vanwege emissienormen, mondiale handelsbetrekkingen en disruptieve ontwikkelingen maakt de auto-industrie een turbulente periode door.

In oktober heeft BMW Group besloten om de modellen die bij VDL Nedcar worden gebouwd vanaf 2024 in eigen huis onder te brengen. VDL is in gesprek met meerdere potentiële opdrachtgevers. Er bestaat mondiaal belangstelling voor de kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en competitiviteit van de hypermoderne, geautomatiseerde fabriek met vakbekwame medewerkers.

Vraag naar touringcars nihil

De omzet van de divisie Bussen is met 49 procent fors gedaald, van 658 miljoen euro naar 339 miljoen euro. Deze divisie is verlieslatend. De coronacrisis houdt de divisie Bussen, en met name de touringcar-activiteiten, vanaf het begin van de pandemie flink in de greep. Door de reisbeperkingen die al meer dan een jaar van kracht zijn, ligt de reisbranche nagenoeg stil en daardoor is de vraag naar touringcars nihil.

Zero emissie-OV-vervoer

VDL blijft vol inzetten op het uitbouwen van de voorsprong op zero emissie-OV-vervoer. In het najaar zal de nieuwe generatie elektrische VDL Citea worden gepresenteerd. Door vast te houden aan haar strategie biedt VDL duurzame mobiliteitsoplossingen en is het bedrijf, op het gebied van openbaarvervoer, Europees koploper, waar één of de vijf elektrische bussen van VDL-makelij is.

VDL is koploper op het gebied van elektrische bussen

Met de bijna 800 elektrische bussen in 10 landen en dagelijks meer dan 135.000 kilometers in vele Europese steden en regio’s is de mijlpaal van 100 miljoen ‘schone’ kilometers bereikt. De orderportefeuille van Bussen is gestegen van 429 miljoen euro in week 10 van 2020 naar 512 miljoen euro een jaar later.

Eindproducten

De bedrijven die onderdeel uitmaken van de divisie Eindproducten hebben het afgelopen jaar gezamenlijk 524 miljoen euro omgezet, ten opzichte van 654 miljoen een jaar eerder. Deze daling van 20 procent kan worden verklaard doordat door de coronacrisis de marktvraag bij de bedrijven in deze divisie is afgenomen. De divisie Eindproducten heeft het jaar winstgevend afgesloten. De orderportefeuille is in de afgelopen 12 maanden gestegen van 322 miljoen euro naar 374 miljoen euro in week 10 van 2021.

Verwachtingen 2021

De orderportefeuille van VDL Groep (exclusief VDL Nedcar) blijft op een hoog niveau, en is sinds het einde van 2020 gegroeid van 1,359 miljard euro naar 1,441 miljard euro in week 10 van 2021. Hoewel de marktvraag verder lijkt te herstellen, blijft er ook onzekerheid: de economische gevolgen van de coronacrisis blijven onvoorspelbaar. Eén van de uitdagingen op dit vlak is momenteel bijvoorbeeld de vertraging in diverse toeleveringsketens.

Op basis van orderportefeuilles en prognoses zal naar verwachting de jaaromzet van VDL Groep voor 2021, evenals het jaarresultaat, licht stijgen ten opzichte van 2020. Ondanks dat het bedrijf kritisch blijft op bestedingen blijven investeringsprogramma’s op de gebieden innovatie en digitalisering belangrijk.

  • KTR Sinulastic koppeling

    Nieuwe serie torsieflexibele koppelingen uit denktank KTR

    Nieuwe koppelingen uit de KTR-Denktank. Links de Sinulastic bouwvorm A; rechts de Sinulastic bouwvorm B (foto: KTR Systems) Met de Sinulastic introduceert KTR een nieuwe serie uiterst torsieflexibele schotelkoppelingen die zijn ontwikkeld voor gebruik in hoofdaandrijvingen van dieselmotoren voor stroomgeneratoren (zogenaamde gen-sets), zware bouwmachines, compressoren,… Lees verder →

  • Festo duurzaamheid

    Festo: omzetdaling in 2020 maar sterk herstel verwacht in 2021

    Digitalisering en AI zijn bepalend voor de productontwikkeling met slimme en intelligente producten en maken energie-efficiëntie en duurzaamheid binnen klantenoplossingen mogelijk (foto's: Festo) In het boekjaar 2020 had de Festo Group vanwege de pandemie te maken met een omzetdaling van 7,5%. Desondanks heeft Festo het… Lees verder →

  • Parker ISOBUS ProDisplay

    Full-version ISOBUS Task Controller-software Parker voor landbouwmachines

    De Parker Pro Display HMI-displaymodule staat vol ISOBUS Suite-apps (bron: Parker Hannifin) Parker Hannifin breidt zijn ISOBUS Suite-software uit met de lancering van de volledige versie van hun ISOBUS-taakcontrollersoftware (TC) voor gestandaardiseerd werkbeheer van landbouwmachines zoals tractoren, rooimachines en andere zelf-aangedreven machines. ISOBUS TC fungeert… Lees verder →

  • Turck hellingsensoren

    Turck introduceert dynamische hellingsensoren

    De gecombineerde MEMS- en gyroscooptechnologie in de hellingsensoren van Turck zorgen voor betrouwbare meetresultaten. (Foto: Turck) In zijn nieuwe generatie hellingsensoren heeft Turck het versnellingsmeetproces (MEMS) gecombineerd met gyroscooptechnologie zodat schokken en trillingen veel effectiever kunnen worden onderdrukt dan met conventionele signaalfilters. De enkelvoudige en… Lees verder →

  • Murrelektronik xtremeDB 2

    Decentrale installatieoplossing voor mobiele machines

    xtremeDB van Murrelektronik is een modulair systeem voor elektrische installaties in mobiele machines. (foto's: Murrelektronik) Met xtremeDB introduceert Murrelektronik een nieuw modulair systeem voor de installatietechniek binnen mobiele machines, zoals oogstmachines, strooiwagens, brandweerauto’s of asfalteermachines. Dankzij deze moderne installatieoplossing en kunnen de uitdagingen in IO-installaties… Lees verder →

  • Lenze simulatie 1

    Van simulatie tot virtuele inbedrijfstelling

    Lenze heeft enkele hiaten opgevuld tussen de digitale engineeringsmogelijkheden bij het ontwerp, de ontwikkeling en de productie van machines en installaties. (Foto's: Lenze) Industrie 4.0 is nauw verbonden met de digitale tweeling. Maar de mate van standaardisatie van de afzonderlijke ontwikkelingstools momenteel is nog laag.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven