Algemeen
Lenze heeft de meting van de regelkring van de motor en de instelling van de regelkringparameters voor de servoversterkers van de Lenze i-serie geautomatiseerd en het proces vereenvoudigd. (Foto: Lenze)

Machines functioneren optimaal wanneer de aandrijvingen perfect zijn afgestemd op de aandrijflijn. Dit zorgt ervoor dat een hoogwaardig product wordt geproduceerd met de hoogste machinecyclussnelheid en een minimaal aantal productiefouten. Om dit te bereiken wordt de regelkring in de regelaar op machine specifiek ingesteld. Tot nu toe had een aandrijvingsexpert meerdere uren nodig om deze taak tijdens de inbedrijfstellingsfase uit te voeren. Met de auto-tuning functie van Lenze kan deze afstelling sneller worden uitgevoerd – en beter.

Basisvereiste

Een uiterst nauwkeurige afstelling van de regelkring in de aandrijving is een basisvereiste in vele machinetoepassingen – bijvoorbeeld assemblagerobots, storage & retrieval machines (SRM), verpakkingsmachines. Dit is de enige manier om concurrerende machineprestaties te bereiken. Om deze exacte tuning te bereiken, moet de aandrijfspecialist veel tijd investeren tijdens de inbedrijfstelling. Door gebruik te maken van de auto-tuning-functie van Lenze is de inbedrijfstellingstijd in de meest uiteenlopende toepassingen aanzienlijk verkort.

Optimalisatie van de regelkringinstelling

De fysische modellen die gewoonlijk worden gebruikt om de motorbesturingskring van een machine weer te geven, zijn in praktische toepassingen slechts beperkt bruikbaar voor een optimale instelling van de besturingskring van de aandrijfas. De reden hiervoor zijn afwijkingen in het gedrag tussen het fysieke model van een machine en de echte machine. De optimalisatie van de regelkringinstelling wordt momenteel door een aandrijfspecialist in verschillende tests op de echte machine uitgevoerd.

Ziegler/Nichols oscillatiemethode

De Ziegler/Nichols oscillatiemethode uit 1943 wordt vaak gebruikt voor de optimalisatie van de regelkring. Deze methode is eenvoudig toe te passen, niet modelmatig, en levert een robuust regelresultaat op.

Geautomatiseerd

Lenze heeft nu de meting van de regelkring van de motor en de instelling van de regelkringparameters voor de servoversterkers van de Lenze i-serie geautomatiseerd en het proces aanzienlijk vereenvoudigd. De methode is geïntegreerd in Lenze auto-tuning. Afgezien van de servoversterker zijn geen extra meetcomponenten nodig, omdat de aandrijving zelf de sensor wordt tijdens auto-tuning met de actuele waarden van de positie-encoder en de motorstroom.

Opslaan instellingen

Na voltooiing van de auto-tuning worden de instellingen van de regelkringparameters berekend en opgeslagen in de configuratie van de regelaar. De bestaande fysieke motorregelkring wordt automatisch snel gemeten, en een exacte aanpassing aan de echte machine wordt uitgevoerd. Fouten die vroeger optraden door modelafwijkingen, of bij handmatige aanpassing, worden vermeden. Deze procedure bespaart tijd bij de inbedrijfstelling, is robuust en levert reproduceerbare resultaten en optimale prestaties voor de machine. Zelfs bij complexe regelkringuitdagingen, zoals “tandwielspeling” of “variabele belastingen”, werkt de auto-tuning-functie betrouwbaar en veilig.

Zonder vakkennis

De Lenze auto-tuning functie kan worden uitgevoerd met de Lenze tools EASY Starter en PLC Designer. Er is aandacht besteed aan de eenvoudigste bediening en terugkoppeling, zodat ook inbedrijfstellers, zonder vakkennis, deze functies kunnen uitvoeren. De feedback van Lenze-klanten, die dit proces al in hun machines hebben toegepast, is onveranderd positief. Met name het eenvoudige, robuuste principe en de enorme snelheid van de optimalisatie werden genoemd als enorme voordelen ten opzichte van de vroegere handmatige procedure. Ook het feit dat niet alleen de cyclustijden, maar ook de output van de machine kon worden verbeterd, zorgde voor een grote mate van tevredenheid.

Beschikbaar

De auto-tuning functie is beschikbaar sinds de Hannover Messe 2021. Auto-tuning kan worden uitgevoerd met alle i950 en i700 servodrives die sindsdien zijn verkocht. Devices die ervoor zijn geleverd, kunnen via een firmware-update worden uitgebreid met de auto-tuningfunctie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven