Algemeen
NSK's keramisch gecoate lagers voor frequentiegeregelde motoren maken een einde aan het probleem van de elektrische corrosie (foto: NSK)

NSK heeft nieuwe keramisch gecoate lagers ontwikkeld. Deze geïsoleerde lagers zijn ontworpen ter ondersteuning van de groeiende populariteit van frequentie-geregelde elektromotoren. Deze winnen steeds meer aan populariteit nu bedrijven hun elektriciteitskosten willen verlagen. Alle gangbare machines en onderdelen, met inbegrip van pompen, compressoren en ventilatoren, kunnen profiteren van deze nieuwe ontwikkeling.

Hoewel het gebruik van motoren met snelheidsregeling toeneemt, is er ook een stijging in het aantal gerapporteerde problemen met zogenaamde elektrische corrosie, iets waar deze lagers vatbaar voor zijn. Als een elektrische stroom langs het contactpunt van de lagers met de bewegende delen vloeit tijdens de rotatie, ontstaan vonken in de dunne coating waardoor het oppervlak lokaal een onregelmatige vorm krijgt.

Een manier om elektrische corrosie te voorkomen is om niet-geleidende keramische kogels te gebruiken in de lagers. Dit kan echter een negatief effect op de productiviteit hebben. Een andere optie is de motor van een geïsoleerde behuizing te voorzien, maar dit vereist dan weer speciale onderdelen en assemblageprocessen. Om deze problemen te overwinnen, heeft NSK nu een nieuwe keramisch gecoat lager ontwikkeld dat  isoleert, zeer productief is en ook compatibel is met alle gangbare frequentie-geregelde motoren.

Het aluminium-keramisch materiaal wordt gebruikt bij het bekleden van het buitenoppervlak van de buitenste ring en door het combineren van geoptimaliseerde additieven worden de isolatieprestaties met bijna een factor 10 verbeterd. Bovendien vermindert de coating ook de warmte-dissipatie terwijl de duurzaamheid verbetert als gevolg van een drievoudige verbetering van de slagvastheid van de coating dankzij de performante lagerelementen.

NSK kan de keramische coating varianten aanbieden in zowel het gamma diepgroefkogellagers als in de cilinderlagers, met asdiameters van 50 tot 110 mm.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven