Algemeen
NSK kogelomloopspindels
NSK HTF kogelomloopspindels zijn berekend op de zware belastingen en krachten die gepaard gaan met de werking van kantpersen. (foto: NSK)

Kogelomloopspindels uit het HTF (High Tough) programma van NSK helpen kantpersfabrikanten met de omschakeling van conventionele hydraulische aandrijvingen naar elektrische aandrijfsystemen. Dat leidt tot een aantal opmerkelijke voordelen. Sangalli Servomotori zet deze componenten in in combinatie met borstelloze servomotoren. Zo levert het bedrijf wereldwijd een totaaloplossing aan fabrikanten van kantpersen.

Traditioneel worden in kantpersen hydraulische aandrijfsystemen gebruikt om de vereiste perskracht te genereren. Maar de laatste jaren zijn steeds meer fabrikanten begonnen met de ontwikkeling van elektrische alternatieven voor die systemen.

Elektrische kantpersen krijgen om meerdere redenen steeds meer de voorkeur van maakbedrijven. Ze zorgen voor een hogere productiviteit, een betere buignauwkeurigheid, meer veiligheid, een lagere energierekening en betere milieukwalificaties. Dat laatste kan omdat bij elektrische aandrijvingen het gebruik en de verwerking van hydraulische olie niet langer noodzakelijk is. Een laag geluidsniveau en minimale onderhoudsvereisten zijn bijkomende voordelen van elektrische aandrijving.

Elektrische kantpersen

Sangalli Servomotori in Monza ontwerpt en produceert sinds 1957 elektromotoren. De onderneming produceert borstelloze servomotoren en geïntegreerde oplossingen met directe aandrijving voor industriële automatiseringstoepassingen.

Toen het bedrijf benaderd werd door een kantpersfabrikant die een reeks elektrisch aangedreven machines wilde ontwikkelen, besefte Sangalli dat het wel over de motortechnologie beschikte, maar dat het nog een geschikte leverancier van kogelomloopspindels moest vinden.

Sangalli servomotor met kogelomloopspindel
Sangalli Servomotori is een specialist in borstelloze servomotoren en direct-drive geïntegreerde oplossingen voor industriële automatiseringstoepassingen. (foto: Sangalli Servomotori)

Het bedrijf gebruikt al jaren lagers van NSK in de motorproductie. Vandaar dat de fabrikant in Monza aan het lineaire productassortiment van de Japanse fabrikant dacht, meer bepaald voor de inzet van kogelomloopspindels.

Kogelomloopspindels

Een team met experts van NSK analyseerde de applicatie en raadde het gebruik aan van de HTF-serie. Deze spindels zijn geschikt voor de zware belastingen en krachten die eigen zijn aan de werking van kantpersen. De grootte van de kogels, hun speciale ontwerpconfiguratie en het gebruikte materiaal zijn de belangrijkste voordelen van het type HTF-kogelomloopspindels.

Sangalli en NSK begonnen aan het project om een nieuw elektrisch systeem met directe aandrijving te ontwikkelen. De HTF kogelomloopspindels zijn gekoppeld aan aangepaste servomotoren.

Om de gevraagde perskracht van 20 ton te genereren, werd gekozen voor een HTF kogelomloopspindel met een diameter van 63 mm. Samen met een Sangalli servomotor vormde deze spindel de basis voor het prototype. Deze opstelling werd met succes getest op de kantpers van een klant. Voor toepassingen die een perskracht van 60 ton vereisen, is een elektrisch systeem met twee kogelomloopspindels ontwikkeld.

Ook voor andere persen

De kogelomloopspindel wordt aangedreven door de servomotor en zorgt voor een nauwkeurige positionering. Het systeem kan ook het aandrijfsysteem in kantpersen met mechanische aandrijving vervangen.

NSK kogelomloopspindel voor kantpers
Steeds meer kantpersfabrikanten ontwikkelen machines met elektrische aandrijving. (foto: Nordroden/Shutterstock)

Inmiddels heeft NSK de productieorder ontvangen en is Sangalli begonnen met de massaproductie. Belangrijk is dat de oplossing kan worden toegepast op de kantpersen van elke fabrikant en op andere types persen die worden gebruikt voor het persen, stampen of vormen van plaatwerk.

  • Hannover Messe 2020

    Hannover Messe 2022 wordt verplaatst

    Hannover Messe 2022 vindt plaats van 30 mei t/m 2 juni. Op de afbeelding een impressie van een eerdere editie van de Hannover Messe. (foto: Paul Quaedvlieg) Hannover Messe 2022 wordt verplaatst. Vanwege de huidige situatie rond Covid, organiseert Deutsche Messe van 30 mei tot… Lees verder →

  • Hyundai HX 260 AL

    GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in (+video)

    De elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine van GMB in actie (foto's: UMS) Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw &… Lees verder →

  • Bauma 2022

    Optimisme in München; Bauma 2022 bijna volgeboekt

    Bauma 2022 vindt van 24 t/m 30 oktober plaats in München. (Foto: Bauma) Het duurt nog meer dan 10 maanden vooraleer Bauma 2022 van 24 tot 30 oktober zijn deuren opent in München. ’s Werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, bouwmateriaalmachines, mijnbouwmachines, bouwvoertuigen en bouwmachines verwacht… Lees verder →

  • Rollon ontwikkelt all-in-one pakket voor cobots

    Rollon biedt nu een all-in-one pakket aan voor cobots. (Foto: Rollon) Rollon heeft zijn expertise op het gebied van universele robots uitgebreid en biedt nu een all-in-one pakket voor cobots. Het pakket heeft onder meer UR+-gecertificeerde lineaire assen, die individueel configureerbaar en eenvoudig te bedienen… Lees verder →

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven