Algemeen
De complete aandrijving van de brug bij de Jaarbeurs in Utrecht. V.l.n.r. de motor, de co-axiale tussenreductor met hydraulische rem, de MaxxDrive reductor en de kabeltrommel (foto’s: Nord Drivesystems)

Nord heeft de aandrijving geleverd voor een hefbrug op het jaarbeursterrein in Utrecht. Via deze nieuwe brug zijn standbouwers en exposanten op de Jaarbeurs beter in staat hun materialen aan te voeren. De constructie van de brug is een project van het Friese bedrijf Solidd Steel Structures.

De aandrijving van Nord voor de hefbrug op het Jaarbeursterrein bestaat uit een standaard elektromotor van 5,5 kW met hydraulische schijfrem. Deze drijft via een co-axiale tussenreductor en een haakse Maxxdrive-kegeltandwielreductor met een overbrenging van 1170:1 de enkele liertrommel van het hefmechanisme van de brug aan. De gehele aandrijfgroep voldoet aan NEN 6786-1, Voorschriften voor het ontwerp van beweegbare delen van kunstwerken – Deel 1: Beweegbare bruggen, kortweg VOBB. Deze norm geeft de technische bepalingen voor het toetsen van de constructieve veiligheid van de mechanische uitrusting van alle typen beweegbare bruggen voor weg- en railverkeer, fietsers en voetgangers.

Prijs en kwaliteit

Solidd-projectmanager Wouter Wassing: “Wij schrijven in op projecten door het hele land. Om die binnen te halen moeten we een goede combinatie van prijs en kwaliteit bieden. Hetzelfde geldt voor onze aandrijfleveranciers. Daarnaast is het essentieel dat onze toeleveranciers aan de VOBB voldoen. Dat is de enige manier om in ons land succesvol te zijn op de markt voor beweegbare bruggen.”

De co-axiale tussenreductor en koppeling

Subframe

Naast de motor en de reductoren leverde Nord een subframe waarop alle onderdelen tot een compleet machinewerk zijn gemonteerd. “Dit was een extra reden om voor Nord te kiezen, want zij hebben ons hiermee ontzorgd,” aldus de projectmanager. “We kregen geen pakket losse aandrijfcomponenten aangeleverd, maar een compleet frame met alle gemonteerde onderdelen. Dat hoefden we bij wijze van spreken alleen maar op zijn plaats te hijsen. Het frame voldeed aan de eisen en de aandrijving was getest. Dat maakte de installatie uiterst eenvoudig.”

Veiligheid

Nord bouwde het frame conform NEN EN1090 voor staalconstructies. Alle veiligheidssensoren voor het besturingssysteem voldoen aan de geldende SIL-certificering. De zogeheten Factory Acceptance Test (FAT) van de gemonteerde aandrijving vond niet bij Solidd plaats, maar in eigen huis op basis van een vooraf opgesteld document.

Een servicemonteur vult na een controle de olie van de haakse MaxxDrive kegeltandwielreductor aan

Compact

De aandrijvingen van Nord zijn door hun constructie vrij compact. Dat is bij de bouw van nieuwe en de renovatie van bestaande bruggen van groot belang, want de beschikbare ruimte voor de aandrijving is vaak beperkt.

Covid-19

De aandrijving werd kort voor het uitbreken van de corona-pandemie in maart 2020 gebouwd. Maar volgens Wassing heeft Covid verder geen invloed gehad op de installatie van de aandrijving in de bedieningsruimte van de brug. “We moesten natuurlijk wel de nodige maatregelen in acht nemen, maar uiteindelijk is dat probleemloos verlopen,” zo zegt de projectmanager. “De brug is nu gereed en werkt uitstekend. Daarover kunnen we alleen maar tevreden zijn.”

  • Hannover Messe 2020

    Hannover Messe 2022 wordt verplaatst

    Hannover Messe 2022 vindt plaats van 30 mei t/m 2 juni. Op de afbeelding een impressie van een eerdere editie van de Hannover Messe. (foto: Paul Quaedvlieg) Hannover Messe 2022 wordt verplaatst. Vanwege de huidige situatie rond Covid, organiseert Deutsche Messe van 30 mei tot… Lees verder →

  • Hyundai HX 260 AL

    GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in (+video)

    De elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine van GMB in actie (foto's: UMS) Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw &… Lees verder →

  • Bauma 2022

    Optimisme in München; Bauma 2022 bijna volgeboekt

    Bauma 2022 vindt van 24 t/m 30 oktober plaats in München. (Foto: Bauma) Het duurt nog meer dan 10 maanden vooraleer Bauma 2022 van 24 tot 30 oktober zijn deuren opent in München. ’s Werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, bouwmateriaalmachines, mijnbouwmachines, bouwvoertuigen en bouwmachines verwacht… Lees verder →

  • Rollon ontwikkelt all-in-one pakket voor cobots

    Rollon biedt nu een all-in-one pakket aan voor cobots. (Foto: Rollon) Rollon heeft zijn expertise op het gebied van universele robots uitgebreid en biedt nu een all-in-one pakket voor cobots. Het pakket heeft onder meer UR+-gecertificeerde lineaire assen, die individueel configureerbaar en eenvoudig te bedienen… Lees verder →

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven