Algemeen

Nord Drivesystems toont zijn zoete kant

Aandrijvingen van Nord Drivesystems
Ingrediënten en halffabrikaten worden verplaatst van tank tot tank en van de ene machine naar de volgende aan de hand van verschillende pompaandrijvingen; hierboven ziet u het lossen van de conche (foto: Nord Drivesystems)

Er zijn heel wat stappen nodig om chocolade te maken van cacaobonen. Tijdens dit proces komen de ingrediënten en mengsels in verschillende vormen samen in elkaars buurt in een quasi continue beweging en dat voor uren en dagen aan een stuk. De chocoladefabriek van Zotter in Zuidoost-Oostenrijk gebruikt al jaren de aandrijvingen van Nord Drivesystems voor het transporteren, mengen en pompen van de ingrediënten.

Zotter in Riegersburg steunt volledig op hernieuwbare energie en genereert het grootste deel daarvan door het verbranden van eigen afvalproducten. Een eerlijke behandeling van zowel boeren als consumenten is eveneens belangrijk voor Zotter. Hij is de enige chocoladefabrikant in Europa die biologische producten gebruikt met een fairtrade label.

De Zwitserse procesengineering expert Bühler was verantwoordelijk voor het ontwerp en uitvoering van de productiefaciliteit voor de chocoladeverwerking. Aandrijvingen van Nord Drivesystems leveren een belangrijke bijdrage aan de vlotte werking tijdens alle processtappen. Betrouwbaarheid is essentieel in de machines. Bovendien kan Nord snel reageren in geval van een probleem.

Aandrijvingen van Nord Drivesystems

Al jaren wordt de chocolade in eigen huis geproduceerd volgens Zotter’s recepten, iets wat vrij ongebruikelijk is voor een kleine fabrikant. De aan de fabriek geleverde cacaobonen worden gereinigd en vervolgens bij een temperatuur boven 100° C gedurende enkele minuten geroosterd en vervolgens gesteriliseerd onder stoomdruk. Aandrijvingen met een nominaal vermogen van 0,75 kW garanderen het transport tussen de schoonmaak, het roosteren en de sterilisatie-installatie. De volgende stap is een breker, waarbij de cacaobonen uit de dop worden gehaald.

Een vermaler met een aandrijving van Nord Drivesystems zet vervolgens de bonen o, in vloeibare cacaomassa, die doorgesluisd wordt naar een mixer. De pompen die dit doen zijn voorzien van aandrijvingen van 4kW. In de mixer wordt suiker en – voor een aantal recepten – melkpoeder toegevoegd aan de cacaomassa. Daarbovenop wordt extra cacaoboter toegevoegd uit naburige tanks die zijn uitgerust met meerdere 1,1 kW pompstations.

Vloeistof verandert in vast

Nord Choco2Als de cacaomassa wordt gemengd met de andere bestanddelen leidt dit tot een gietbare massa, die wordt gemalen in een rolmachine om een fijne textuur te bekomen. Een speciale wormwielkast, aangedreven door een 4 kW motor, zorgt voor de compressie. Het concept is gebaseerd op het bestaande Nordbloc. 1 ontwerp; de voorgemonteerde tandwielen worden geplaatst en bevestigd via de lagerboringen. Omdat de as-tot-as afstand gelijk is aan die bij de conventionele rechte tandwielreductoren kan het Nordbloc.1 ontwerp gebruik maken van grotere lagers. De assen zijn ook groter dan bij de andere standaard aandrijvingen die als ongedeelde behuizingen op de markt aanwezig zijn. Dankzij de grotere lagers zijn de aandrijfsystemen aanzienlijk sterker en duurzamer, want slijtage door radiale en axiale krachten wordt verder geminimaliseerd.

… En vast wordt weer vloeibaar

Motorreductoren vervoeren vervolgens het gestolde tussenproduct door middel van vijf rollenbanden, waar het product geleidelijk verfijnd wordt. Pas dan is het mengsel klaar voor de laatste stap van de productie van chocolade. De conche, een chocoladeverwerkingsmachine die het watergehalte in de chocolade vermindert, bestaat uit één enkele as. Deze machine, ontwikkeld dankzij de industriële know-how van Bühler, zorgt voor een gladde, zijdezachte consistentie.

Een motorreductor dient als riemaandrijving voor het vullen van de conche. Afhankelijk van het recept wordt de chocolademassa in een vloeibare toestand geroerd gedurende 48 uur bij verhoogde temperatuur, tot een product met de mooiste glazuur en het gewenste aromatische profiel wordt bereikt.

De roerwerkarmen worden door een ruimtebesparende direct opgebouwde aandrijving aangedreven. De vlakke opsteekmotorreductor die gebruikt wordt voor dit doel levert een nominaal vermogen van 55 kW. Het mengsel wordt afgevoerd via een pompsysteem aangedreven door een motorreductor.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven