Algemeen
Nooteboom Automise Yaskawa
Niels Verbeet en Vanya Staalman, robot- en cobotprogrammeurs bij Nooteboom, zijn vanaf het begin betrokken bij het programmeren van de nieuwe Yaskawa HC10 cobot (foto: Yaskawa)

Nooteboom Trailers bouwt transporttrailers op het gebied van uitzonderlijk wegvervoer. Om de vele onderdelen en staalconstructies toegepast in de trailers te kunnen lassen, koos Nooteboom Trailers, via Automise, onlangs voor een Yaskawa HC10 cobot. In de toekomst volgen er meerdere cobots.

Automise is gespecialiseerd in het automatiseren van productieprocessen. Van het ontwikkelen van lasmallen of robottooling of het integreren van software om (las)robots te programmeren tot en met het trainen van personeel op robotgebied.

De samenwerking tussen Nooteboom en Automise is eind 2019 tot stand gekomen, met de vraag of Automise een cobot installatie wilde leveren om onderdelen van trailers te kunnen lassen. Een cobot of co-robot is een robot die bedoeld is om samen te werken met mensen in een gemeenschappelijke werkomgeving.

Kleinere investering, groot voordeel

Nooteboom koos voor een Yaskawa HC10 cobot. Deze beschikt over alle functies welke ook aanwezig zijn in een normale lasrobot. Dit maakt het mogelijk om lassen te zoeken en volgen, multilayer te lassen en offline te programmeren vanaf een computer.

Daarnaast is het mogelijk om de cobot vast te pakken, op de juiste plek te zetten en op de cobot manier programma’s te maken. Dit is mogelijk met de ‘Welding Wizard’ applicatie welke standaard op de HC10 geleverd wordt. Nooteboom heeft met de Yaskawa HC10 het programmeergemak van een cobot en de functionaliteiten van een robot.

Verrijdbare werkbank

Bij Nooteboom Trailers is de cobot op een verrijdbare werkbank gemonteerd aan de zijkant van een staalkolom. Het bereik op de lastafel is zodoende optimaal, maar het is daarnaast ook mogelijk  de staalkolom om te draaien en de cobot boven een product of trailer te plaatsen. Dit maakt het mogelijk trailers met de cobot per segment af te lassen, waar anders een grote robotinstallatie voor aangeschaft dient te worden.

Nooteboom
Nooteboom maakt bijzondere trailers voor zwaar transport (foto: Nooteboom)

Meerdere cobots integreren

Raymond Belderink, COO bij Nooteboom Trailers: ”Voor het investeringsbedrag van één grote lasrobot voor het lassen van onze trailers, kunnen wij in de toekomst meerdere cobots integreren. In plaats van één lastoorts hebben we dan vier of vijf lastoortsen welke aan trailers of onderdelen van trailers kunnen lassen.”

De opstelling is in hoogte verstelbaar, dus ergonomisch voor iedere werknemer. Ook kan hij gekoppeld worden met een lastafel om het werkbereik te vergroten. De controller en de Fronius lasmachine zijn weggewerkt in de verrijdbare werkbank. Op de achterzijde dient men alleen de stekkers, het lasgas en een persluchtleiding aan te sluiten.

Veiligheid

Een cobot mag naast de medewerker zijn werkzaamheden verrichten, dit neemt echter nog niet de risico’s van het lasproces weg. In samenspraak met een RIE deskundige zijn meerdere veiligheidsfuncties geïntegreerd. Een zwaailamp laat weten wanneer de cobot beweegt. Is er een botsing geweest of staat de cobot in storing, dan wordt dit middels een sirene duidelijk gemaakt.

Om de gevaren van het laslicht c.q. strooilicht te minimaliseren zijn een aantal lasschermen voorzien van een snoer met stekker, deze lasschermen dienen aangesloten te zijn op de controller om te kunnen lassen. Met deze voorziening staan er gegarandeerd lasschermen in de omgeving van het laslicht. Door de combinatie van al deze voorzieningen is er maximaal aandacht besteed aan de veiligheid van de medewerker.

Samenwerking essentieel

De samenwerking tussen Nooteboom en Automise was in dit project van groot belang. In samenspraak is het ontwerp tot stand gekomen, Nooteboom heeft alle onderdelen geproduceerd en Automise heeft de cobot geïnstalleerd en geïntegreerd.

Sander Oude Vrielink, CEO van Automise: ”Wij werken graag samen met onze klanten, zo kan iedereen doen waar hij goed in is. Door op deze wijze samen te werken zijn de onderdelen direct op de juiste plek en heeft Nooteboom zelf de kosten in handen. Wanneer een klant liever alles uitbesteedt dan is dat bij ons uiteraard ook geen probleem.”

Programmeergemak online als offline

Nooteboom heeft inmiddels een aantal maanden kunnen werken met de cobot. De eerste bevindingen zijn zeer positief. Niels Verbeet en Vanya Staalman, robot- en cobotprogrammeurs bij Nooteboom, zijn vanaf het begin betrokken bij het programmeren van de nieuwe Yaskawa HC10 cobot.

“We hebben de cobot tot op heden gebruikt om kleinere producten te lassen. Het programmeren is eenvoudig en we hadden al snel een aantal programma’s gereed. De lasparameters zijn makkelijk in te stellen en de producten komen er goed uit. Het is ook erg handig om kleine lassamenstellingen te lassen op de cobot welke later in een groter product op de lasrobot gelast worden”.

Offline programeren met Delfoi

Om de cobot in de toekomst ook offline te programmeren, is hij door Automise volledig geïntegreerd in de offline programmeersoftware Delfoi. Nooteboom maakt al gebruik van de Delfoi software op de grote Yaskawa portaal lasrobot.

Yaskawa Delfoi
Nooteboom heeft al de nodige ervaring met Delfoi software

Vooral bij het programmeren van grote producten of trailersegmenten komt het offline programmeren van de cobot tot zijn recht. Nooteboom heeft daarmee de mogelijkheid de cobot zowel on- als offline te programmeren.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven