Algemeen
Nooteboom Automise Yaskawa
Niels Verbeet en Vanya Staalman, robot- en cobotprogrammeurs bij Nooteboom, zijn vanaf het begin betrokken bij het programmeren van de nieuwe Yaskawa HC10 cobot (foto: Yaskawa)

Nooteboom Trailers bouwt transporttrailers op het gebied van uitzonderlijk wegvervoer. Om de vele onderdelen en staalconstructies toegepast in de trailers te kunnen lassen, koos Nooteboom Trailers, via Automise, onlangs voor een Yaskawa HC10 cobot. In de toekomst volgen er meerdere cobots.

Automise is gespecialiseerd in het automatiseren van productieprocessen. Van het ontwikkelen van lasmallen of robottooling of het integreren van software om (las)robots te programmeren tot en met het trainen van personeel op robotgebied.

De samenwerking tussen Nooteboom en Automise is eind 2019 tot stand gekomen, met de vraag of Automise een cobot installatie wilde leveren om onderdelen van trailers te kunnen lassen. Een cobot of co-robot is een robot die bedoeld is om samen te werken met mensen in een gemeenschappelijke werkomgeving.

Kleinere investering, groot voordeel

Nooteboom koos voor een Yaskawa HC10 cobot. Deze beschikt over alle functies welke ook aanwezig zijn in een normale lasrobot. Dit maakt het mogelijk om lassen te zoeken en volgen, multilayer te lassen en offline te programmeren vanaf een computer.

Daarnaast is het mogelijk om de cobot vast te pakken, op de juiste plek te zetten en op de cobot manier programma’s te maken. Dit is mogelijk met de ‘Welding Wizard’ applicatie welke standaard op de HC10 geleverd wordt. Nooteboom heeft met de Yaskawa HC10 het programmeergemak van een cobot en de functionaliteiten van een robot.

Verrijdbare werkbank

Bij Nooteboom Trailers is de cobot op een verrijdbare werkbank gemonteerd aan de zijkant van een staalkolom. Het bereik op de lastafel is zodoende optimaal, maar het is daarnaast ook mogelijk  de staalkolom om te draaien en de cobot boven een product of trailer te plaatsen. Dit maakt het mogelijk trailers met de cobot per segment af te lassen, waar anders een grote robotinstallatie voor aangeschaft dient te worden.

Nooteboom
Nooteboom maakt bijzondere trailers voor zwaar transport (foto: Nooteboom)

Meerdere cobots integreren

Raymond Belderink, COO bij Nooteboom Trailers: ”Voor het investeringsbedrag van één grote lasrobot voor het lassen van onze trailers, kunnen wij in de toekomst meerdere cobots integreren. In plaats van één lastoorts hebben we dan vier of vijf lastoortsen welke aan trailers of onderdelen van trailers kunnen lassen.”

De opstelling is in hoogte verstelbaar, dus ergonomisch voor iedere werknemer. Ook kan hij gekoppeld worden met een lastafel om het werkbereik te vergroten. De controller en de Fronius lasmachine zijn weggewerkt in de verrijdbare werkbank. Op de achterzijde dient men alleen de stekkers, het lasgas en een persluchtleiding aan te sluiten.

Veiligheid

Een cobot mag naast de medewerker zijn werkzaamheden verrichten, dit neemt echter nog niet de risico’s van het lasproces weg. In samenspraak met een RIE deskundige zijn meerdere veiligheidsfuncties geïntegreerd. Een zwaailamp laat weten wanneer de cobot beweegt. Is er een botsing geweest of staat de cobot in storing, dan wordt dit middels een sirene duidelijk gemaakt.

Om de gevaren van het laslicht c.q. strooilicht te minimaliseren zijn een aantal lasschermen voorzien van een snoer met stekker, deze lasschermen dienen aangesloten te zijn op de controller om te kunnen lassen. Met deze voorziening staan er gegarandeerd lasschermen in de omgeving van het laslicht. Door de combinatie van al deze voorzieningen is er maximaal aandacht besteed aan de veiligheid van de medewerker.

Samenwerking essentieel

De samenwerking tussen Nooteboom en Automise was in dit project van groot belang. In samenspraak is het ontwerp tot stand gekomen, Nooteboom heeft alle onderdelen geproduceerd en Automise heeft de cobot geïnstalleerd en geïntegreerd.

Sander Oude Vrielink, CEO van Automise: ”Wij werken graag samen met onze klanten, zo kan iedereen doen waar hij goed in is. Door op deze wijze samen te werken zijn de onderdelen direct op de juiste plek en heeft Nooteboom zelf de kosten in handen. Wanneer een klant liever alles uitbesteedt dan is dat bij ons uiteraard ook geen probleem.”

Programmeergemak online als offline

Nooteboom heeft inmiddels een aantal maanden kunnen werken met de cobot. De eerste bevindingen zijn zeer positief. Niels Verbeet en Vanya Staalman, robot- en cobotprogrammeurs bij Nooteboom, zijn vanaf het begin betrokken bij het programmeren van de nieuwe Yaskawa HC10 cobot.

“We hebben de cobot tot op heden gebruikt om kleinere producten te lassen. Het programmeren is eenvoudig en we hadden al snel een aantal programma’s gereed. De lasparameters zijn makkelijk in te stellen en de producten komen er goed uit. Het is ook erg handig om kleine lassamenstellingen te lassen op de cobot welke later in een groter product op de lasrobot gelast worden”.

Offline programeren met Delfoi

Om de cobot in de toekomst ook offline te programmeren, is hij door Automise volledig geïntegreerd in de offline programmeersoftware Delfoi. Nooteboom maakt al gebruik van de Delfoi software op de grote Yaskawa portaal lasrobot.

Yaskawa Delfoi
Nooteboom heeft al de nodige ervaring met Delfoi software

Vooral bij het programmeren van grote producten of trailersegmenten komt het offline programmeren van de cobot tot zijn recht. Nooteboom heeft daarmee de mogelijkheid de cobot zowel on- als offline te programmeren.

  • Compacte en allround frequentieregelaar FR-E800 van Mitsubishi

    De Mitsubishi FR-E800 is een compacte en allround regelaar (Foto: Mitsubishi Electric) Mitsubishi Electric, in Nederland onder andere gedistribueerd door Hiflex Automatiseringstechniek, heeft een aantal compacte en allround frequentieregelaars FR-E800 in het assortiment. De frequentieregelaars uit de FR-E800 serie zijn gebaseerd op de technologie van… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft ook in het najaar een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied.… Lees verder →

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS) ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic) OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems) Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler) Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven