Algemeen
Schaeffler stuw Driel Amerongen
Om vroegtijdige lageruitval door montagefouten te voorkomen, werd ervoor gekozen om de ondersteuning van de montagespecialisten (Richtmeisters) van Schaeffler in te roepen bij de montage en het afstellen van de lagers (foto's Schaeffler)

De stuwcomplexen bij Driel, Amerongen en Hagestein zijn meer dan 50 jaar in gebruik. Groot onderhoud was noodzakelijk. Voor de hoofddraaipunten van de vizierschuiven kreeg Schaeffler de opdracht om de pendelrollagers, met een boring van 560 mm, te leveren en te monteren. Een flinke klus, die succesvol was vanwege intensieve samenwerking tussen diverse partijen.

Onderdeel van de stuwen bij Driel, Amerongen en Hagestein zijn de twee halfronde stalen vizierschuiven. Bij hoogwater staat de stuw open zodat het water vrij naar zee kan stromen. De scheepvaart heeft dan een vrije doorvaart. Bij laagwater worden de vizierschuiven neergelaten om de rivier af te sluiten. Het water wordt dan opgestuwd waardoor er meer water door de IJssel richting het IJsselmeer stroomt en de zoetwatervoorraad op peil blijft. Een vizierschuif weegt 270.000 kg.

Vier elektromotoren drijven de kabeltrommels aan voor het heffen van de vizierschuif binnen 2 tot 2,5 uur. Als de stuw gesloten is, maakt de sluis naast de stuw de passage van schepen mogelijk. Naast de vizierschuiven werden ook de kabels en het machinewerk vervangen.

‘Richtmeisters’

De eis van Rijkswaterstaat is dat de stuwen weer minimaal een levensduur van 50 jaar bereiken. Dit geldt dus ook voor de pendelrollagers die in de hoofddraaipunten van de halfronde vizierschuiven worden ingezet. Om vroegtijdige lageruitval door montagefouten te voorkomen, werd ervoor gekozen om de ondersteuning van de montagespecialisten (Richtmeisters) van Schaeffler in te roepen bij de montage en het afstellen van de lagers.

Samenwerking met Solidd Steel Structures

De pendelrollagers, met een boring van 560 mm, voor de hoofddraaipunten van de vizierschuiven werden door Schaeffler geleverd en gemonteerd bij de Solidd Steel Structures in Sumar, Friesland. Solidd Steel Structures is partner van de hoofdaannemer Siemens Nederland. De montageprocedure werd vooraf in nauw overleg tussen Solidd Steel Structures en Schaeffler vastgelegd. De schuiven werden vervolgens in drie delen ter plekke bij de stuw gemonteerd. De kabeltrommel en de aandrijving van de vizierschijf werden voorzien van vier nieuwe pendelrollagers.

De (de-)montages werden begeleid door de monteurs van Schaeffler. In totaal levert Schaeffler meer dan 600 onderdelen voor deze renovatie. Het werd gecoördineerd door lokale Schaeffler-specialisten in samenwerking met montage-experts vanuit het hoofdkantoor in Schweinfurt en de specialisten van Solidd Steel Structures.

De stuwcomplexen bij Driel, Amerongen en Hagestein zijn belangrijk voor de waterhuishouding in heel Nederland. De stuw bij Driel regelt de verdeling van de waterafvoer tussen de IJssel richting IJsselmeer en de Nederrijn en de Lek richting zee. Deze stuw wordt ook wel ‘de kraan van Nederland’ genoemd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven