Algemeen
Dana heavy duty aandrijflijn
De Spicer 246 stuuras voor heavy-duty toepassingen en de Spicer C3300 externe koppelomvormer worden aangeboden als onderdeel van een complete aandrijflijnoplossing voor terreinkranen (foto: Dana)

Dana Incorporated introduceert een nieuwe aandrijflijn geschikt voor ruwterreinkranen met hefvermogens van 83 tot 110 ton en terminaltrekkers. De Spicer 246 stuuras voor heavy-duty toepassingen en de Spicer C3300 externe koppelomvormer worden aangeboden als onderdeel van een complete aandrijflijnoplossing voor terreinkranen.

Dana’s nieuwe heavy-duty Spicer 246 stuuras heeft een monolithisch as-ontwerp en afdichtingen met een hoge dichtheid die uitzonderlijke prestaties leveren onder de zwaarste omstandigheden. De stuurgeometrie is geoptimaliseerd om slip tot een minimum te beperken, terwijl het ontwerp met een enkelvoudige cardankoppeling en externe planetaire tandwielen een hoog uitgangskoppel en een krachtige remcapaciteit biedt met een lage weerstand bij rijsnelheden.

Beschikbaar voor testen

De Spicer 246 as is momenteel beschikbaar voor OEM-veldtests en kan ook worden aangepast voor gebruik in grondondersteuningsvoertuigen op luchthavens, waar hij kan worden geconfigureerd met optionele natte remmen.

Efficiënte externe koppelomvormer

Dana heeft de nieuwe Spicer C3300 externe koppelomvormer speciaal voor terreinkranen ontwikkeld. Hij is geoptimaliseerd voor motoren tot 195 kW (260 PK) en kan worden gecombineerd met Spicer transmissies. Dana is wereldwijd de enige fabrikant die een externe koppelomvormer levert met drie grote pompaandrijvingen voor werktuigen.

Optionele vergrendeling

De Spicer C3300 externe koppelomvormer is verkrijgbaar met een optionele vergrendeling die de efficiëntie verbetert en tegelijk meer remkracht levert bij bergafwaarts rijden. Hij beschikt over nieuwe maten voor de omvormerplaten, die speciaal zijn geconfigureerd om de prestaties van de hedendaagse motoren met een laag toerental te optimaliseren.

De Spicer C3300 koppelomvormer met afstandsbediening is nu al verkrijgbaar en wordt gebruikt in terminaltrekkers, waar hij lagere hoogtes voor koppelschotels mogelijk maakt.

Samenwerking OEM-ers

“Nu de wereldwijde bouwmarkt zich herstelt, zijn kopers op zoek naar goed presterende voertuigen die een uitzonderlijke productiviteit en efficiëntie leveren,” zegt Aziz Aghili, directeur van Dana Off-Highway Drive and Motion Systems. 

“Dana’s grote en groeiende capaciteiten voor ruwterreinkranen stellen ons in staat te anticiperen op verschuivingen in de markt en samen te werken met OEM’ s om de aandrijflijntechnologieën te leveren die hun concurrentiepositie verbeteren.”

Dana drivetrain OEM
Dana werkt samen met diverse OEM-ers op het gebied van heavy duty aandrijvingen
(foto: Aandrijftechniek)

Breed aanbod kranen

Dana heeft een groot en groeiend aanbod van aandrijf- en bewegingstechnologieën voor fabrikanten van rupskranen en mobiele kranen op wielen. Eerder dit jaar introduceerde Dana een nieuwe serie Spicer Torque-Hub-aandrijvingen voor rupskranen en andere grote voertuigen op rupsbanden.

Met koppelwaarden van 80.000 Nm tot 450.000 Nm bieden de nieuwe aandrijvingen flexibele oplossingen en overbrengingsverhoudingen om te voldoen aan de wensen van fabrikanten voor rups- en wielapplicaties.

Brevini lieren

Dana biedt ook krachtige Brevini lieren voor kranen en andere toepassingen met hefvermogens van 1,1 ton tot 33 ton. Bovendien ondersteunt Dana de werkfuncties van kranen met een brede selectie Brevini zwenkaandrijvingen, hydraulische pompen en motoren, en proportionele hydraulische kleppen.

Eerste vertaalde publicatie 15-2-2021 door Paul Quaedvlieg

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven