Algemeen
sumitomo hansen M5CT
De nieuwe Hansen M5CT wordt ingezet in natte koeltorens (WCT) en luchtgekoelde condensors (ACC) (foto: Sumitomo)

Onlangs introduceerde Sumitomo de nieuwe industriële Hansen M5CT-tandwielkast. Met deze serie haakse industriële tandwielkasten, speciaal ontwikkeld voor grote ventilatoraandrijvingen, reageert het bedrijf op de veranderende eisen aan het design van luchtgekoelde condensors. De Hansen M5CT is een verdere ontwikkeling op basis van ervaringen met de bestaande productlijnen Hansen P4, Hansen M4ACC en PARAMAX SFC. De focus ligt hierbij op grote installaties. De nieuwe aandrijving wordt ingezet in natte koeltorens (WCT) en luchtgekoelde condensors (ACC).

De noodzaak van een verdere ontwikkeling is vooral gelegen in het ontwerp van de luchtgekoelde condensors. Tot nu toe was de zogenaamde ‘Forced Draft’ het klassieke ontwerp. De ventilator wordt hierbij onderaan aangedreven door de trage as van een parallelle tandwielkast en blaast de lucht door de condensor.

Het nieuwste ontwerp bij de luchtgekoelde condensors is de zogenaamde ‘Induced Draft’. Bij dit ontwerp drijft een haakse tandwielkast met opwaartse trage as de ventilator aan (de opstelling is vergelijkbaar met die voor een natte koeltoren).

Nieuwe constructiewijze

De ventilator trekt de lucht door de condensors en de tandwielkast bevindt zich in het ‘warme’ gedeelte van de luchtgekoelde condensor. De Hansen M5CT haakse tandwielkast is speciaal voor deze nieuwste constructiewijze gebouwd, waarbij de specificaties van het Cooling Technology Institute (CTI) zijn aangehouden.

De nieuwe tandwielkast heeft een stevige behuizing om bestand te zijn tegen de piekbelastingen in deze zware toepassingen. Verder is de behuizing voorzien van koelribben, waardoor hoge nominale thermische waarden kunnen worden bereikt. Optioneel kan een ventilator worden toegevoegd of kunnen andere koelsystemen worden geïntegreerd in omgevingen met hoge temperaturen.

Speciale geometrie tandwielen

De tandwielkasten van de Hansen P4-serie vormen de basis van de Hansen M5CT, met één van de hoogste koppelcapaciteiten voor maximale belastingen, minimale verliezen, een laag gewicht en een stille werking. Het uitgebalanceerde design van de tandwielen met de speciale geometrie zorgen voor een optimaal ingrijpen van de tandwielen en zijn daardoor beter bestand tegen piekbelastingen, zoals die bij het opstarten van een ventilator op kunnen treden.

Minder onderhoud nodig

De speciale afdichtingssystemen ‘Oil Seal Hood’ en ‘Oil Lock’ zorgen voor minder onderhoud. Het intern ontwikkelde smeersysteem werkt zonder pomp en externe leidingen en vereist geen extra conditiebewaking. Als optie is bovendien een pomp leverbaar die boven de tandwielkastvoeten wordt gemonteerd, zodat de tandwielkast op een eenvoudige bodemplaat kan worden geplaatst. Dit maakt onderhoud eenvoudiger.

Bestand tegen vochtige omgeving

Alle materialen en instrumenten zijn speciaal geselecteerd voor corrosieve en extreem vochtige omgevingen. De gebruikte standaardlak is dezelfde als die in ISO 12944-5 C5 en is zeer goed bestand tegen de omstandigheden in deze zware toepassingen. Het inspectiedeksel is boven het oliepeil gemonteerd en is daardoor gemakkelijk toegankelijk zonder de olie af te moeten tappen. Er zijn additionele instrumenten en optionele toebehoren verkrijgbaar, zoals: temperatuur- en trillingsbewakingen.

Direct leverbaar

Met meer dan 20.000 uitgevoerde installaties zijn de aandrijvingsspecialisten van Hansen Industrial Transmissions NV en Sumitomo Drive Technologies marktleiders in het WCT/ACC-segment. Hansen Industrial Transmissions maakt deel uit van Sumitomo Drive Technologies. De nieuwe industriële tandwielkast Hansen M5CT is met onmiddellijke ingang leverbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven