Algemeen
Met de Hooby GT 85 Gradertronic van Hobelman kan iedereen egaliseren dankzij slimme hydrauliek (foto: Hobelman)

In een moderne auto of vrachtwagen zijn elektronische hulpsystemen vandaag de dag eerder regel dan uitzondering. De bouwmachinebranche is echter nog redelijk conservatief. De hydraulische systemen voor het bedienen van bijvoorbeeld een graafmachine worden nog steeds bediend door een machinist die, in zijn of haar ogen, een vak uitoefent. Met andere woorden, het vergt een stukje opleiding en ervaring eer men slim en kundig met een bouwmachine om kan gaan. Er zijn echter fabrikanten en slimme ondernemers die de automatisering in deze branche een duwtje geven. En laat zo’n slimme ondernemer nou net een Nederlander zijn, die componenten van Parker Hannifin gebruikt voor een slimme aansturing van zijn graafmachine.

“De meeste bouwmachinefabrikanten maken gebruik van hydraulische systemen die qua ontwerp al 30 jaar nauwelijks zijn veranderd,” aldus Marco Hobelman. We treffen hem voor het eerst op de TKD 2016 (Technische Kontakt Dagen) in Almere. De TKD is een tweejaarlijkse show van bouwmachines en equipment, waarbij ook veel machines in actie te zien zijn en machinisten zelf kunnen proefgraven. Zo ook met de Hooby GT85 van Hobelman. “Deze machine functioneert volgens het ‘nieuwe graven’. Bij het ‘oude graven’ bestuur je een aantal hydraulische cilinders met joysticks en voetpedalen, bij het ‘nieuwe graven’ bestuur je met een joystick een computer die op zijn beurt de hydrauliek slimmer en efficiënter aanstuurt.” Later spreken we af met Hobelman in Halle in de Achterhoek, waar de engineering en productie van zijn graafmachines en andere componenten plaatsvindt. “Op de TKD hebben zo’n 2.000 mensen in de Hooby GT85 gezeten en gegraven,” aldus een enthousiaste en gedreven Hobelman. “Elke keer vroegen we of de machinisten doorhadden dat ze in een elektronisch gestuurde graafmachine hadden gezeten. Zo’n 99 procent had dat niet door. Dat is dus wat ik ook wilde bereiken met mijn nieuwe machine, wel nauwkeuriger en efficiënter, maar wel zo, dat ook geoefende machinisten …..

Lees het volledige artikel in het mei/juninummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven