Algemeen
Bosch Cross-Domain Computing Solutions
Nieuwe divisie Bosch bundelt software- en elektronicakennis van 17.000 medewerkers (foto's: Bosch)

Software en elektronica zijn momenteel van grote invloed bij de ontwikkeling van moderne auto’s. Tegen 2030 zal de markt voor software-intensieve elektronische systemen naar verwachting met ongeveer 15 procent per jaar groeien. Bosch wil zijn leidende rol in deze markt uitbreiden en richt daarom een nieuwe divisie op onder de naam ‘Cross-Domain Computing Solutions’.

Vanaf begin 2021 zullen bestaande en nieuwe klanten voor alle voertuiggebieden elektronische systemen en de bijbehorende software ontvangen van de ongeveer 17.000 medewerkers van de nieuwe divisie. “De auto’s van vandaag bevatten al zo’n 100 miljoen regels softwarecode. Je kunt de toekomst van de mobiliteit alleen vormgeven als je beschikt over uitgebreide expertise op het gebied van elektronica en software”, zegt Dr. Stefan Hartung, lid van de Raad van Bestuur van Robert Bosch GmbH en voorzitter van de divisie Mobility Solutions.

Snellere time-to-market

De trend naar steeds geavanceerdere elektronica en steeds meer software versnelt. Als gevolg daarvan neemt de complexiteit van de voertuigontwikkeling aanzienlijk toe. Het doel van de nieuwe business unit is om deze complexiteit te verminderen met uitgebreide software- en elektronica-oplossingen. Bovendien moeten nieuwe voertuigfuncties in de toekomst aanzienlijk sneller op de markt worden gebracht.

Digitalisering van voertuigen

Daartoe brengt het bedrijf medewerkers van de software-, elektro- en elektronica-ontwikkeling op het gebied van bestuurdersassistentie en geautomatiseerd rijden, automultimedia en rij- en carrosserie-elektronica samen in de nieuwe eenheid. “Bosch is een pionier op het gebied van auto-elektronica en is ook al lang een softwarebedrijf. We zijn voorbestemd om de digitalisering van voertuigen in ons nieuwe vakgebied in de toekomst met succes voort te zetten”, zegt Hartung.

Slimmer en slimmer

Tien jaar geleden had een auto ongeveer tien miljoen regels softwarecode, maar de software van geautomatiseerde voertuigen zal tussen de 300 en 500 miljoen regels code bevatten. “In de toekomst zal software een beslissende invloed hebben op de mogelijkheden en kenmerken van voertuigen. Het zal ervoor zorgen dat auto’s slimmer en slimmer worden en bestuurders een tastbare meerwaarde bieden”, zegt Harald Kröger, lid van de Raad van Bestuur van de divisie Mobiliteit van Robert Bosch GmbH.

Jaarlijkse investering 3 miljard euro

Het technologie- en servicebedrijf heeft het strategische belang van voertuigsoftware al vroeg onderkend en ontwikkelt deze zelf al zo’n vier decennia – met een huidige jaarlijkse investering van drie miljard euro. De traditionele softwareontwikkeling op individuele, onafhankelijke gebieden bereikt echter steeds meer haar grenzen. Daarom bundelt Bosch zijn krachten in de ontwikkeling van autosoftware in Cross-Domain Computing Solutions.

Complexiteit beheersbaar maken

Parallel aan de uitgebreide softwareontwikkeling werkt Bosch intensief aan het geschikt maken van de elektrische en elektronische (E/E) architectuur van voertuigen voor de toekomst. In de nieuwe eenheid bundelt het bedrijf daarom ook de ontwikkeling van voertuigcomputers, besturingseenheden en sensoren. Hun vlotte interactie zal in de toekomst van cruciaal belang zijn.

“De kerntaak van Cross-Domain Computing Solutions zal zijn om de complexiteit van de elektronische systemen beheersbaar en ook zo veilig mogelijk te maken”, zegt Kröger. Bosch legt vooral de nadruk op krachtige computers als technische basis voor de digitalisering van moderne voertuigen. Ze bundelen de steeds uitgebreidere functies in alle voertuiggebieden en nemen de taken van de afzonderlijke besturingseenheden over.

Bosch software electronics

Consistente IT-architectuur

“In de huidige premiumvoertuigen zijn meer dan 100 afzonderlijke regelaars geïnstalleerd, en zelfs in kleine auto’s zijn het er nu al 30 tot 50. Met krachtige computers kan dit aantal in de toekomst aanzienlijk worden verminderd”, vervolgt Kröger.

Aangezien deze voertuigcomputers voor cockpit- en netwerkfuncties, voor bestuurders-assistentiesystemen en geautomatiseerd rijden en de aandrijving nu voor het eerst in een uitgebreide eenheid worden ontwikkeld, wordt er een consistente IT-architectuur voor het hele voertuig gecreëerd. Het zorgt voor een naadloze interactie tussen de elektrische en elektronische componenten. Het stelt Bosch ook in staat om waardevolle synergiën te realiseren.

Eerste publicatie door Paul Quaedvlieg op 21 juli 2020.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven