Algemeen
De nieuwe Audi A8 beschikt over een elektromechanisch veersysteem (foto's: Audi)

Het onderstel van de nieuwe Audi A8 is een volledig actief, elektromechanisch ophangingssysteem dat elk wiel afzonderlijk bedient en zich aanpast aan de wegomstandigheden. Elk wiel heeft een eigen elektromotor die wordt gevoed door het 48-volt elektrische systeem. Het is voor het eerst dat deze technologie in een personenauto wordt gebruikt.

Dankzij de camera in het front ‘ziet’ de nieuwe Audi A8 oneffenheden op de weg. Daarop wordt direct de actieve vering aangepast. Nog vóór de A8 een hobbel bereikt, zorgt de previewfunctie ervoor dat op voorhand de veerweg van de dempers wordt voorbereid op wat gaat komen. Zo reageert het onderstel precies op tijd en elimineert het trillingen en schokken. Dit proces duurt slechts enkele milliseconden. Het electronic chassis platform (ECP) verwerkt de informatie over de staat van het wegdek en stuurt alle onderstelcomponenten op basis daarvan bijna in realtime aan. Samen met de luchtvering zorgt het innovatieve onderstelconcept voor een compleet nieuwe rijervaring. Zelfs bij een sportieve rijstijl zijn het comfort en de wegligging van zeer hoog niveau. Zo zorgt het actieve onderstel ervoor dat zijdelingse krachten in bochten, alsmede krachten die vrijkomen bij accelereren en afremmen, worden gecompenseerd.

Dynamic all-wheel steering
De nieuwe A8 beschikt ook over dynamic all-wheel steering, een innovatieve combinatie van dynamic steering en achterwielbesturing. Dit lost de traditionele tegenstrijdigheid van sportiviteit en stabiliteit op. Het stuurgevoel omvat een breed spectrum: van comfortabel tot en met intense feedback. De draaicirkel van de nieuwe Audi A8 is kleiner dan die van een A4.

Active suspension – elektromechanisch stuursysteem van de achterwielen

Wereldprimeur bij een zijdelingse aanrijding
Samen met het nieuwe Audi pre sense 360˚ veiligheidssysteem tilt het actieve onderstel het passieve veiligheidsniveau naar een nog hoger plan. Als een zijdelingse aanrijding onvermijdelijk is bij een snelheid van meer dan 25 km/u, wordt de carrosserie aan de betreffende zijde automatisch binnen 0,5 seconde met maximaal 80 millimeter hoger gezet. Zo wordt de botsingsenergie gericht naar de sterkste zones van de A8 gestuurd, zoals de dorpels en de vloerstructuur. De krachten die bij een aanrijding op de inzittenden inwerken, worden op deze manier tot wel 50% verminderd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven