Algemeen
hybride aandrijving Komatsu
Bovenaanzicht van de hybride zwenkaandrijving van de Komatsu HB365LC-3 (foto: Komatsu)

‘Hoe snel krijgen we (land)bouwmachines helemaal elektrisch of tenminste hybride aangedreven?’ Dat was het centrale thema tijdens het Electric & Hybrid Industrial Vehicle Technology Symposium 2017 in november in Keulen. Het komt, maar de schaalgrootte is een probleem, plus de vraag wie het wil kopen. Voorlopig lijkt hybride aandrijving het hoogst haalbare.

In de trend naar zuiniger en schoner loopt het agrarisch, grondverzet- en bouwmaterieel achter op het wegvervoer. Dergelijk materieel heeft een lange levensduur, dus veel machines zijn al wat ouder en voldoen hooguit aan verouderde uitstooteisen. Ook de aard van de inzet, met veel piekbelastingen waar de aandrijving op berekend moet zijn, speelt een rol.

Dit soort materieel moet zware lasten tegen de zwaartekracht in heffen. Deze energie gaat verloren als de laadschop of hefmast weer naar beneden gaat. Verder wordt veelvuldig de bovenbouw gedraaid terwijl hulpapparatuur zoals hydrauliek en koeling ook energie vraagt. Tot slot draaien dergelijke machines vaak (te) lang stationair.

Fabrikanten van mobiele werktuigen zoeken daarom naar efficiëntere technieken, met grote brandstofbesparingen in het vooruitzicht.

Kosten en baten

De grootste drijfveer voor de gebruikers is domweg kostenbesparing, mede door subsidiëring vanuit overheden. In Nederland geldt dat minder maar in Californië zijn miljarden beschikbaar voor de ontwikkeilng van -emissietechniek. Deze staat wil in 2023 in stedelijke gebieden zoveel mogelijk ‘zero-emissie’ stadsdistributie hebben. De haven van Los Angeles wil vanaf 2035 geheel zero-emissie opereren. Ook elders wil men vanaf 2040 alleen nog elektrische voertuigen in de steden toelaten.

Tijdens het symposium werd duidelijk dat het milieu weliswaar een initiële drijfveer is, maar dat de markt vooral vraagt om een lagere ‘total cost of ownerschip’ (TCO). Een machine die schoner maar duurder is, is niet aantrekkelijk voor ondernemers.

Hybride aandrijving

De kunst is om mobiele werktuigen zuiniger en efficiënter te maken zonder de kostprijs te verhogen. Dat heeft te maken met de schaalgrootte, maar juist mobiele werktuigen gaan in veel lagere aantallen over de toonbank dan vrachtwagens en zeker personenauto’s. De beste manier om kosten te verlagen is technieken toe te passen die in een breed scala machines toepasbaar zijn.

Een mobiel werktuig is minder gemakkelijk elektrisch of zelfs hybride te maken dan een personenauto. Trekkers en graafmachines maken tijdens hun levensduur veel meer draaiuren dan een personenauto en ze moeten veel robuuster zijn gebouwd.

Veel producenten van mobiele werktuigtuigen kijken daarom vooral naar componenten en producenten van zware vrachtwagens. Bij volledig elektrische machines zijn ook de beperkte capaciteit, het grote volume en de massa van de accu’s een probleem. Verder zijn hydraulische hefcilinders vooralsnog moeilijk te elektrificeren: te duur en te kwetsbaar. Ook is de energiedichtheid van diesel nog steeds een factor twaalf beter dan die van Li-ion batterijen. En diesel is goedkoper.

Zero-emissie lijkt in de mobiele sector pas toekomst te hebben met de komst van betere en goedkopere accu’s. Uiteindelijk is volledig elektrische aandrijving het doel, maar voorlopig is hybride aandrijving het hoogst haalbare. Daar wordt door producent van bouw-, grondverzet- en landbouwmachines ook hard aan gewerkt.

Het volledig artikel vindt u in de februari 2018 editie van Aandrijftechniek.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Volkswagen opent nieuw lab voor ontwikkeling en productie accucellen

    Schematische voorstelling: Van idee tot productie (Beeld: Volkswagen)Volkswagen Group Components heeft in Salzgitter (Duitsland) één nieuw laboratoria voor celonderzoek en -ontwikkeling in Europa geopend. Met dit nieuwe lab breidt de onderneming haar expertise in accutechnologie verder uit en zet ze een volgende stap in de… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear)Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021 110… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP)Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een oplossing… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth).Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe centrum… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric)Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd op… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK)NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen voor… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco)Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf nu… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana)Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De transmissie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven