Algemeen

Montratec introduceert zelfrijdende shuttle carrier

Montratec shuttle carrier
De shuttle carrier werd voor het eerst getoond op de Automatica 2018 (foto: Montratec)

Montratec uit Niedereschach (Zwarte Woud) heeft zijn automatiserings- en transportsysteem Montrac uitgebreid met vijf nieuwe productontwikkelingen. Het belangrijkste is de nieuwe ‘shuttle carrier’, die railgebonden werkstations zonder rail met elkaar verbindt.

Met de ontwikkeling van de shuttle carrier optimaliseert het bedrijf de toepassing het Montrac intelligente automatiserings- en transportsysteem en biedt het oplossingen voor klanten met beperkte installatieruimte. De fabrikant voorziet toepassingen in verschillende industriële sectoren.

Shuttle carrier

Door gebruik te maken van de zelfrijdende shuttle carrier is het mogelijk om het monorailsysteem te onderbreken zonder het totale productieproces te onderbreken. Ook worden open ruimten tussen railgebonden werkstations mogelijk voor ontruimingsroutes, transportroutes en passages voor medewerkers.

De zichzelf voortbewegende shuttle carrier fungeert als verbindingsrobot op de werkvloer. Met behulp van geïntegreerde sensoren herkent hij de te volgen route op basis van strepen op de vloer. Hij volgt deze met snelheden tot 25 m/min (1,5 km/u).

Een in hoogte instelbaar spoor boven op de shuttle carrier draagt transportshuttles, of die nu leeg zijn of tot 50 kg dragen, van de ene railsectie naar een andere railsectie en plaatst de transportshuttles terug op de monorail. Het laden van de batterijen gebeurt tijdens docken, wat een permanente beschikbaarheid garandeert.

Ruimtebesparing

Met de shuttle carrier is het Montrac-systeem uitgebreid met een nieuwe actieve component. Tot nu toe bestond het modulaire automatiserings- en railsysteem uit een monorailsysteem en zichzelf voortbewegende transportshuttle.

Het gebruik van de shuttle carriers zal het toch al lage ruimtebeslag van het Montrac-systeem nog verder verminderen. Het totale systeem is een combinatie van elektrische wissels, kruisingen, krappe bochten (radius 220 mm), hellingen tot 12° en geïntegreerde liftelementen. Op basis van smart logistieke technololgie weten de shuttles precies wanneer de producten moeten worden verplaatst. De transportshuttles bewegen met snelheden tot 55 m/min (3,3 km/u) en communiceren via infrarood met zowel de railsecties als de route.

 

Door de constante vermogenstoevoer aan alle shuttles zorgt Montrac voor hoge betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Bovendien kan elke shuttle op elk moment handmatig worden vervangen of verwijderd vanuit een werkend systeem zondat de stil te leggen.

Behalve met de shuttle carrier is het Montrac systeem uitgebreid met een shuttle-variant met geïntegreerde robot, een shuttle voor clean rooms, een nieuwe versie van SmartRouter en een nieuwe generatie standaard shuttles.

In Nederland wordt Montratec vertegenwoordigd door Radine in Barneveld.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven