Algemeen
Nidec DFS
Deze DFS systemen draaien volop in de machinekamer van Koudetechniek Nijssen in Leiden (foto: Nijssen BV).

Op de SPS afgelopen november stonden ze fier op de stand van Nidec: diverse varianten van de Drive Free Standing (DFS), een serie frequentieregelaars voor grote vermogens. Maar DFS staat ook voor Dutch Free Standing, want dit concept is door de engineers van Nidec Sliedrecht ontwikkeld en ook daar gebouwd. Inmiddels verkopen ook de buitenlandse vestigingen de ‘made in Holland’ kasten met frequentieregelaars, waarbij alle componenten en plaatsingen in de kast zijn pre-engineered. Aandrijftechniek ging in Sliedrecht kijken hoe ze dat toch doen.

Volgens Arjan Bakker, algemeen directeur bij Nidec Control Techniques in Sliedrecht, neemt de acceptatie van frequentieregelaars voor grote vermogens aandrijvingen alleen maar toe. “Zo zijn er nog heel weinig compressoren die niet meer frequentie geregeld worden. Valt bij een koelopslag zo’n compressor uit, dan moet je snel voor een oplossing zorgen.

Eenzelfde verhaal bij grote ventilatoren en pompen, ook daar zien we steeds grotere vermogens. Bij een bedrijf op industrieterrein Moerdijk staat een ventilator te draaien met een vermogen van 2 MW. Staat deze stil, dan staan er zo’n 160 mensen te wachten. Stilstand kost dan serieus geld. We hebben dit bedrijf kunnen helpen met een DFS-systeem, waarmee we de flexibiliteit laten zien voor toepassingen met grotere vermogens en waar de belangrijkheid navenant is.”

Door de kasten te standaardiseren en op voorraad te zetten kan Nidec heel snel inspringen bij een calamiteit. “Vaak duurt het bij een defecte frequentieregelaar met vermogens van meer dan 300 kW te lang om deze te repareren,” aldus Bakker. “Het is al regelmatig voorgekomen dat klanten ons belden met een defecte regelaar van een ander fabricaat met de vraag of we snel een groot vermogen regelaar konden leveren. Daar konden we toen maar ook nu een oplossing bieden en ’s avonds de applicatie van die klant weer laten draaien. Bij productiebedrijven is maar één ding belangrijk en dat is ‘produceren’! Dus hoe sneller je weer kunt draaien na stilstand hoe beter.”

Modulair en flexibel

Momenteel zijn er diverse DFS systemen geleverd voor de aandrijving van compressoren, pompen, ventilatoren, extruders en boegschroeven. De DFS is een frequentieregelaar die vrij is neer te zetten in een technische ruimte of naast een machine of applicatie. Basis is een Unidrive M700 of Unidrive F300 regelaar maar dan meteen ingebouwd in een Rittal of Eldon systeemkast met sokkel, inclusief snelle zekeringen, hoofdschakelaar, display op de voorzijde en naar keuze met een dakventilator met thermostaat.

Bakker: “De Unidrive M700 is geschikt voor het aansturen van alle soorten motoren, zoals open loop, closed loop, servo-systemen, PM-motoren en ga zo maar door. Deze Unidrive M700 heeft standaard type approval en is dus zeer flexibel in te zetten binnen industriële, offshore en marine toepassingen. Daarnaast is de DFS ook leverbaar in een type F300 die specifiek voor de markt van ventilatoren, pompen en compressoren is ontwikkeld en voorzien is van tal van slimme functies die bij deze toepassing wenselijk zijn.

System integrators

Twee jaar geleden is Nidec Sliedrecht met dit concept begonnen. “Eerst hingen we het nog niet zo aan de grote klok, maar hebben het concept eerst goed uitgewerkt en verder uitgebreid”, legt Bakker uit. “Maar we hebben het wel zo ontworpen dat het te integreren is in een compleet MCC (motor control center). Wij zijn producent van frequentieregelaars en aandrijftechniek. We zijn geen system integrator die een complete PLC-kast wil bouwen. Maar wat wij wel en ook goed kunnen is nadenken over de configuratie van grote vermogens inclusief koeling en alles wat daarbij hoort.”

Het complete artikel met alle technische ins & outs over de DFS van Nidec Sliedrecht is te lezen in het februarinummer van Aandrijftechniek.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven