Algemeen
ABB en HDF zijn van plan de productie van brandstofcellen te optimaliseren om energiecentrales in het megawatt-bereik voor schepen te bouwen (foto: ABB)

De scheepvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 2,5% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. Tegen deze achtergrond neemt de druk op de industrie toe om over te schakelen op meer duurzame energiebronnen. Daarom heeft ABB een Memorandum of Understanding (MOU) getekend met Hydrogène de France om gezamenlijk megawatt brandstofcelsystemen voor de voortstuwing van grote zeeschepen te produceren.

Het memorandum van overeenstemming tussen ABB en HDF (Hydrogène de France), een specialist in waterstoftechnologie, voorziet in een nauwe samenwerking bij de assemblage en productie van krachtige brandstofcelcentrales voor maritieme toepassingen. ABB en HDF zijn van plan de productie van brandstofcellen te optimaliseren om energiecentrales in het megawatt-bereik voor schepen te bouwen.

Megawatt centrale

De bedrijven bouwen voort op de samenwerking tussen ABB en Ballard Power Systems, ’s werelds grootste leverancier van PEM (proton exchange membrane) brandstofcelsystemen. Het nieuwe systeem zal gebaseerd zijn op de door ABB en Ballard gezamenlijk ontwikkelde megawattcentrale voor brandstofcellen. De productie zal plaatsvinden in een nieuwe HDF-fabriek in Bordeaux.

Brandstofcellen wekken elektriciteit op door chemische energie uit waterstof om te zetten in elektrische energie via een elektrochemische reactie. Als de waterstof wordt geproduceerd met behulp van hernieuwbare energiebronnen, is een continue schone energieketen mogelijk.

Jaarlijkse uitstoot moet 50 procent omlaag

De scheepvaart is verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. De Internationale Maritieme Organisatie (IMO) van de Verenigde Naties, die verantwoordelijk is voor de regulering van het scheepvaartverkeer, heeft de wereldwijde doelstelling geformuleerd om de jaarlijkse uitstoot tegen 2050 met ten minste 50 procent te verminderen ten opzichte van 2008.

ABB is al vergevorderd in de gezamenlijke ontwikkeling van brandstofcelsystemen voor schepen met betrekking tot emissievrije alternatieve technologieën. Brandstofcellen worden algemeen beschouwd als een van de meest veelbelovende oplossingen om de uitstoot te verminderen. Vandaag de dag kan deze nul-emissietechnologie al schepen op korte routes van stroom voorzien en voldoen aan de hulpaggregaten van grotere schepen.

Ballard-technologie

“HDF is verheugd om samen met ABB te werken aan de assemblage en productie van megawatt-klasse brandstofcelsystemen voor de scheepvaartindustrie, met behulp van Ballard-technologie”, aldus Damien Havard, CEO van HDF.

“De vraag naar oplossingen voor een duurzame, milieuvriendelijke scheepvaart groeit gestaag. We zijn ervan overtuigd dat brandstofcellen een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het behalen van de CO2-reductiedoelstellingen van de industrie”, aldus Juha Koskela, Managing Director van ABB Marine & Ports. “De ondertekening van het Memorandum of Understanding met HDF brengt ons een stap dichter bij het beschikbaar stellen van deze technologie voor de voortstuwing van overzeese schepen”.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven