Algemeen
Apex Dynamics
Apex Dynamics laat zien wat massatraagheid bij tandheugels en rondsels doet

Hoe bepalen wij de juiste servomotor-tandwielkast combinatie? En hoe kiezen we daar de juiste tandheugels en rondsels bij? In de praktijk is het antwoord op deze vragen toepassingsafhankelijk. In dit artikel deelt Apex Dynamics daarom een video die laat zien waarom. Het bedrijf simuleert een eenvoudige toepassing met lineaire geleiding die op 3 manieren uitgevoerd wordt en bespreekt de impact op de keuze voor zowel servomotor als tandwielkast. En daarop volgt natuurlijk de selectie van tandheugel en rondsel.

In de onderstaande geanimeerde video zien we een bak met vloeistof lineair bewegen met een gemiddelde snelheid van 1,5 meter / seconde. Elke keer wordt er 12 meter in precies 8 seconden afgelegd. Het verschil tussen de drie ontstaat door de versnelling en pieksnelheid.

Elk van deze voorbeelden vraagt om een andere grootte voor de motor en tandwielkast. Maar welk van deze voorbeelden past het best bij jouw applicatie?

Geleidelijke versnelling en afrem

Gezien de reactie van de vloeistof, geeft een driehoekige versnellingsgrafiek het beste resultaat met de hoogste productiviteit en met minimale trillingen. Hierdoor wordt de installatie minder piekbelast wat de levensduur ten goede komt. Het nadeel van dit bewegingsprofiel is dat er een relatief grotere tandwielkast met een lagere overbrengingsverhouding nodig is. En hiervoor is weer een relatief zware motor nodig.

Constante snelheid

Het tweede en derde bewegingsprofiel is beter voor bewegingen over korte afstanden of toepassingen die een lange constante snelheid vereisen. Bijkomend voordeel is dat we energie kunnen besparen omdat de benodigde motor relatief klein is en de tandwielkast met een grotere overbrengverhouding, zodat de massatraagheidsverhouding beter is. (IL/i2 <= 4 IM).

Er zijn ook toepassingen waarbij een complex bewegingsprofiel moet worden gevolgd, bijvoorbeeld een verticale verpakkingsmachine die hoge snelheid en relatief minimale trillingen vereist.

Massatraagheid tandheugels en rondsels in de praktijk

Ontwerpt u vaak dimensionering voor een toepassing met een tandheugel met rondsel en is uiteindelijk de snelheid lager dan gehoopt? En moet daardoor de servomotor te snel draaien en gaat de servocontroller in storing door overload? Zo ja, dan is het antwoord:

  1. Selectie van een bewegingsprofiel dat past bij de toepassing die we nodig hebben.
  2. Pieksnelheid is 1,5 keer tot 2 keer de gemiddelde snelheid, in dit geval is tandheugel en rondsel de beste keuze met een maximale snelheid tot 6 m/s.

Met deze 3 voorbeelden maken we waarschijnlijk inzichtelijk waarom zoveel van onze vragen gaan over de applicatie voordat wij adviseren over een tandwielkast, tandheugel en rondsel combinatie. Wij helpen onze klanten met het selecteren van de juiste tandwielkast combinatie en de juiste tandheugels en rondsels. Vanzelfsprekend leveren wij deze vervolgens ook, vaak al binnen 3 weken omdat wij uit voorraad leveren.

1 reactie op “Massatraagheid bij tandheugels en rondsels in beeld

  1. Gerard Elffers schreef:

    Dit is common sense in de aandrijftechniek.
    Niet onjuist, maar toch een simpele benadering.
    Behalve de tweede afgeleide (versnelling) is ook de derde afgeleide van belang..
    Dit wordt zichtbaar in de grafiek van tijd en verplaatsing.
    Met een waarde voor de derde afgeleide is dan een zogenaamde S-curve te creëren. Veel besturingen maken hiervan gebruik, bijvoorbeeld bij liften.
    De simpelste benadering is een constante derde afgeleide.
    Bij ingewikkelder systemen en nauwkeuriger eisen is simulatie bijna onvermijdelijk

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

  • Datum SPS 2022 bekend

    SPS 2022 Neurenberg schuift iets naar voren

    Impressie van een eerdere editie van Smart Production Solutions (Foto: Paul Quaedvlieg) SPS 2022 (Smart Production Solutions) vindt dit jaar plaats van 8 t/m 10 november 2022 in Neurenberg, twee weken eerder dan in voorgaande jaren. In tijden van pandemie geeft dit de hele branche… Lees verder →

  • Festo op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo investeert fors op weg naar klimaatneutraliteit

    Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen (Foto: Festo) Festo is op weg naar klimaatneutraliteit. “Festo gaat zijn CO₂-voetafdruk de komende twee jaar enorm verkleinen. Als gevolg hiervan zullen tegen het einde van 2023 al onze productie- en logistieke locaties, evenals de… Lees verder →

  • Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox

    Damen koopt batterijcontainer Skoonbox (Foto: Damen) Damen Shipyards Group heeft de Skoonbox overgenomen van Skoon Energy. De maritiem gecertificeerde, multi-inzetbare batterijcontainer zal worden ingezet om op eigen werven duurzame stroom te leveren voor toepassingen waar nu nog vooral dieselgeneratoren of scheepsmotoren worden gebruikt. Deze eerste… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven