Algemeen
Volvo Construction equipment
Met een Volvo EC300E 30 tons graafmachine als testmachine heeft de nieuwe technologie haar eerste proof-of-concept fase en duurzaamheidstests doorstaan

Volvo CE (Construction Equipment) en het Finse Norrhydro hebben een digitale hydraulische actuator ontwikkeld die de productiviteit verhoogt en tegelijkertijd het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in de bouw radicaal verlaagt. Naar hun zeggen maakt de nieuwe technologie een groot deel van de traditionele hydrauliek bij bouwmachines overbodig.

In het kader van een duurzame toekomst ontwikkelt Volvo CE, in samenwerking met het Finse Norrhydro, een nieuwe technologie die, naar hun zeggen, een revolutie teweeg zal brengen in de hydraulische prestaties van bouwmachines.

Wanneer deze technologie commercieel beschikbaar wordt, zullen de potentiële voordelen voor klant en klimaat naar verwachting fors zijn. De brandstofefficiëntie van de machine wordt aanzienlijk verhoogd en de CO2-uitstoot wordt verminderd.

Deel traditionele hydrauliek vervalt

Het gepatenteerde Norrhydro systeem, onder de naam NorrDigi, maakt gebruik van een digitale multi-kamer hydraulische actuator die de efficiëntie van het hydraulieksysteem verbetert. Hierdoor kan een groot deel van de traditionele hydrauliek vervallen.

Zo maakt het nieuwe systeem een hoofdregelklep overbodig, samen met een te grote hydrauliekpomp-capaciteit, bijbehorende leidingen en slangen. Het nieuwe systeem gebruikt minder energie en kan tevens uit met een kleinere dieselmotoraandrijving.

Volvo CE heeft exclusieve rechten

De voortdurende validaties van het nieuwe systeem hebben zowel een verbetering van de efficiëntie als een verhoogde machineproductiviteit aangetoond. Nu de uitstoot van koolstofdioxide is verminderd, wordt de ecologische voetafdruk van de machine radicaal verkleind.

Volvo CE en Norrhydro Oy hebben een meerjarige overeenkomst gesloten waarbij beide bedrijven de technologie samen verder zullen ontwikkelen. De Zweedse machinebouwer heeft de exclusieve rechten op het gebruik van de producten tijdens het ontwikkelingsproces.

Smart hydrauliekcilinder

In tegenstelling tot traditionele cilinders met twee kamers – een duwende, een trekkende – gebruikt de nieuwe digitale hydraulische actuator vier kamers die kunnen worden aangesloten in maximaal 16 verschillende combinaties.

Volvo construction equipment Norrdig

Afhankelijk van de belasting die nodig is voor de gewenste beweging. “Het lijkt een beetje op een lineaire transmissie met 16 versnellingen”, zegt Peter Stambro, Vice President Business Development bij Norrhydro.

“Multikamercilinders bestaan al een tijdje, maar wat onze cilinders uitzonderlijk maakt, is de manier waarop ze zijn gecombineerd met geavanceerde elektronische besturingssystemen, waarvan de complexe algoritmen en de berekeningssnelheid een onmiddellijke reactie mogelijk maken, maar die slechts een fractie van de energie gebruiken voor dezelfde machinemanoeuvre of actie in vergelijking met een traditioneel systeem”.

Ook voordelen bij elektrische bouwmachines

“Dit is een uitstekend voorbeeld van hoe partnerschappen met externe deskundigen onze eigen duurzaamheidsreis kunnen versnellen door middel van technische innovatie,” zegt Thomas Bitter, Head of Technology bij Volvo CE. “In het onderzoek tot nu toe laat het systeem de grootste voordelen zien in grotere machines – in het geval van graafmachines, van 30 ton en meer.”

“In de toekomst zou de technologie echter ook kunnen worden gebruikt in elektrisch aangedreven bouwmachines, waar de veel grotere efficiëntie van het hydraulische systeem de operationele tijd en de levensduur van de accu’s zou verlengen,” concludeert Bitter.

Volvo Construction Equipment electric

Testfase

Met een Volvo EC300E 30 tons graafmachine als testmachine heeft de nieuwe technologie haar eerste proof-of-concept fase en duurzaamheidstests doorstaan. Nu gaat het testen verder in het veld, waarbij prototypes worden gebruikt in echte toepassingen door geselecteerde klantpartners. De verwachting is dat het revolutionaire systeem uiterlijk in 2024 op de graafmachines van het bedrijf zal worden aangeboden.

“De mogelijkheid om deze radicale technologie te ontwikkelen in samenwerking met een toonaangevende speler in de bouwmaterieelindustrie biedt vele voordelen, waaronder het versnellen van de time-to-market voor gecommercialiseerde producten”, zegt Yrjö Trög, CEO van Norrhydro Oy.

“We zullen investeren in een nieuwe productiefaciliteit van wereldklasse voor meerdere miljoenen euro’s ter ondersteuning van de lancering, en ik kijk uit naar de marktintroductie van het NorrDigi-systeem samen met Volvo CE.

2 reacties op “Maakt deze aandrijving de traditionele hydrauliek overbodig?

  1. Bas schreef:

    Waar kan ik meer informatie vinden over de multikamer cilinder?
    Bedankt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven