Algemeen
Rexroth lineaire modules

De derde generatie lineaire modules MKK en MKR van Bosch Rexroth biedt meer uitrustingsopties bij behoud van de afmetingen van de bestaande serie. De direct voor inbouw geschikte lineaire assen zijn nu ook voorbereid voor aansluiting op centrale smeersystemen. In de corrosiebestendige uitvoeringen zorgen hardverchroomde kogelomloopbanen en railgeleidingen voor een hoge bestandheid tegen chemicaliën.

De lineaire modules bestaan uit een profiel van geëloxeerd aluminium met geïntegreerde railgeleidingen en naar keuze een kogelomloopspindel of een tandriemoverbrenging. Rexroth biedt beide aandrijfvarianten van de nieuwe generatie eerst aan in de bouwgrootten 65, 80 en 110.

Ze zijn bij dezelfde afmetingen zonder constructieve aanpassingen vergaand uitwisselbaar met de huidige uitvoeringen. De lineaire modules verminderen als direct in de bouwen delen zowel de cosntructie- als montage-inspanning in allerlei machines.

Uitvoeringen

De fabrikant speelt met een omvangrijk smeerconcept in op de industriebrede trend om onderhoudswerkzaamheden met behulp van centrale smeersystemen te automatiseren en daarmee de levensduur van de assen te verlengen. De betreffende onderdelen, kogelomloopspindel en geleidewagen, zijn voorbereid op centrale smering met vloeibaar vet of olie.

Wanneer de gebruiker eigen smeermiddelen gebruikt, bestelt hij deze componenten met alleen conserveermiddel en voert zelf de eerste smering uit bij de inbedrijfstelling. In de standaarduitvoering levert de fabrikant de lineaire module inclusief de eerste smering voor direct gebruik.

In uitvoeringen met hogere eisen aan de corrosiebestendigheid zijn de hardverchroomde kogelomloopspindel, profielrails en geleidewagen langdurig bestand tegen water en agressieve chemicaliën. Roestvat stalen afdekkingen met een nieuw magneetprofiel versterken de bestandheid tegen media en verhogen de weerstand tegen bijvoorbeeld koelvloeistoffen. eln.

Lineaire modules

Bosch Rexroth levert de lineaire modules met kogelomloopspindel in lengten tot 5.400 mm. Vanaf 4.000 mm voorkomt een ondersteuning van de spindel ook bij verticale toepassingen trillingen bij hoge toerentallen. Hiermee wordt de toepasbaarheid voor hoogdynamische toepassingen vergroot. De lineaire modules met riemaandrijving zijn leverbaar in lengten tot 9.400 mm.

In de bouwgrootte -080 en 110 van de nieuwe modellen kan het absolute meetsysteem IMS-A worden geïntegreerd. Dit bepaalt bij de start van het systeem direct en zonder referentieslag direct de exacte positie van de wagen op de as. Door het incrementele meetprincipe is IMS-A vrij van slijtage en is het ongevoelig voor vervuiling en elektrische velden.

Een nieuw schakelaarconcept vergemakkelijkt de montage. De magneetveldsensoren voor eindschakelaars kunnen zonder aanvullend montagemateriaal direct in het profiel worden geplaatst zodat dat de contouren daarvan worden verstoord. Daarmee blijft de plaatsbesparende bouwwijze ook in de praktijk behouden.

Twee wagendelen met variabele middenafstand nemen ook een grotere opbouw met hoge systeemstijfheid op. Centreerboringen in de wagendelen en het hoofdlichaam vereenvoudigen de montage nog meer, terwijl door de toepassing van centreerringen een vormgesloten verbinding wordt gevormd en daarmee de afstelling wordt vereenvoudigd.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven