Algemeen
Lex Hoefsloot, medeoprichter en CEO van Lightyear (links) en Maurice Geraets, Executive Director NXP Semiconductors Netherlands (rechts). (Foto: Lightyear)

Lightyear en NXP gaan een samenwerking aan, waarbij het high-tech bedrijf uit Helmond de komende jaren NXP technologie gebruikt bij de ontwikkeling van hun zonneauto’s. Beide bedrijven, gevestigd in de Brainport regio, hebben als doel om de eerste zonneauto’s op de weg te krijgen en de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s te versnellen.

Lightyear gebruikt NXP technologie in hun Lightyear One-model, dat naar verwachting in de zomer van 2022 in productie gaat. De technologie wordt toegepast in onder meer het batterijbeheersysteem, de bestuurder-voertuig interface, de ‘vehicle control unit’, de omvormers voor de zonnepanelen, en de ‘motor interface unit’. Het massamarkt model van Lightyear – dat naar verwachting vanaf 2024/2025 in productie gaat – gebruikt ook chiptechnologie van NXP Semiconductors.

Versnelling time-to-market

“De samenwerking met NXP is erg waardevol voor ons. Het maakt namelijk snellere prototyping mogelijk en dit versnelt onze time-to-market enorm”, zegt Lex Hoefsloot, medeoprichter en CEO van Lightyear. “Bovendien richten we ons met deze samenwerking op het implementeren van autonoom rijden in ons volgende massamarkt model. We hebben hiervoor een sterke en deskundige partner op het gebied van halfgeleiderchips nodig. De technologie van NXP stelt ons in staat de ontwikkeltijd aanzienlijk te verkorten en tegelijkertijd te zorgen voor hoogwaardige chiptechnologie.”

Digital twins

Daarnaast hebben Lightyear en NXP hun krachten gebundeld in het Europese ITEA3 programma met een project genaamd Compas. Onder dit programma valt de ontwikkeling van digital twins om een realtime, virtuele weergave van de auto’s van Lightyear te simuleren. Het resultaat van het Compas-programma helpt Lightyear om de duurzaamheid van zijn elektronische systemen tijdens de ontwerpfase beter te weer te geven. Hiermee worden de ontwikkeltijd en daarmee het aantal benodigde iteraties verkort. Dit zorgt voor een versnelde time-to-market.

Lange-afstand zonneauto

“Lightyear is voor ons een perfecte partner. Zij ontwikkelen ‘s werelds eerste lange-afstand zonneauto en wij werken al vele jaren succesvol met hen samen”, vertelt Maurice Geraets, Executive Director NXP Semiconductors Netherlands. “Ze verleggen de grenzen van duurzame mobiliteit en we zijn verheugd om mee te gaan op hun reis om schone mobiliteit te realiseren.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven