Algemeen
H2-injectie als aandrijfoplossing voor zware motoren (Foto's: Liebherr)

De wereldwijde strategie om CO2-uitstoot terug te dringen toont een toenemende belangstelling voor waterstof als brandstof bij OEM’s en motorfabrikanten in de on- en off-highway-sectoren. Liebherr biedt oplossingen voor waterstof-verbrandingsmotoren die kunnen worden gebruikt in on- en off-highway-toepassingen.

In Deggendorf (Duitsland) ontwikkelt Liebherr-Components al geruime tijd klimaatvriendelijke injectieconcepten voor zware motoren met een cilinderinhoud van 6 tot 16 liter bij een vermogen van 200 – 450 kW.

Onderzoek en ontwikkeling op het productgebied van injectiesystemen is gericht op Low Pressure Direct Injection (LPDI). “De grootste uitdagingen zijn de verschillende verbrandingsprocessen en het gedrag van waterstof als medium”, legt Richard Pirkl, technisch directeur bij Liebherr-Components Deggendorf, uit.

Focus op directe lagedrukinjectie

“Het concept van de H2-injector moet zorgen voor een stabiele, nauwkeurige en lekvrije injectie. Om dit te bereiken, leggen onze experts in Deggendorf vooral de nadruk op maximale waterstofdichtheid”, vervolgt Pirkl. Een 2-kleppenconcept zorgt ervoor dat H2-lekkage zo laag mogelijk wordt gehouden.

Afhankelijk van de specifieke configuratie is de LPDI-injector ontworpen voor systeemdrukken tot 60 bar. Typische toepassingen liggen meestal in het bereik van 30 bar. De eerste testresultaten laten een veelbelovend gedrag van de injector zien in termen van injectiesnelheid en kleine volumes. Het zorgt voor een breed scala aan toepassingen.

De LPDI-waterstofinjector is ontworpen voor systeemdrukken tot 60 bar.

Prototypes

Met de huidige prototypes kunnen klantspecifieke schroefinzetstukken worden gekoppeld aan de waterstofaansluiting. Ze zijn afgestemd op de meest voorkomende verbindingstypes en bieden de grootst mogelijke flexibiliteit bij de ontwikkeling van motoren. De blaaskap zorgt ook voor een flexibele bediening. Het is gemakkelijk te vervangen en de asymmetrische geometrie maakt een individuele injectiehoek in de verbrandingskamer mogelijk.

Dit zorgt voor integratie in verschillende motoren met soms sterk verschillende inbouwsituaties. Met zijn flexibele ontwerp ondersteunt Liebherr’s LPDI-waterstofinjector een breed scala aan klantspecifieke vereisten en modulaire installatie. Het kan centraal, aan de zijkant en onder verschillende hoeken worden geïnstalleerd.

Systeembenadering

Gesprekken met OEM’s leiden samen met de huidige marktontwikkelingen ertoe dat veel motorfabrikanten de voorkeur geven aan volledig geïntegreerde H2-injectiesystemen boven een oplossing met één component. Het Liebherr-team op het gebied van injectiesystemen volgt deze benadering met zijn common-railoplossingen voor dieselbrandstoffen en blijft dit doen met alternatieve brandstoffen.

Daarbij richt het bedrijf zich op de dimensionering en het ontwerp van een volledig uitgebreid H2-injectiesysteem, inclusief systeemdrukregeling. Dit betekent dat klanten blijven genieten van de voordelen van een geïntegreerde oplossing. Naast de injector werken de experts in Deggendorf momenteel aan de ontwikkeling en integratie van verdere componenten voor systeemoplossingen.

Gebruikskenmerken

Het doel van de waterstofinjectietechnologie van Liebherr is ervoor te zorgen dat de geschiktheid van het gasinjectiesysteem (GIS) voldoet aan de tijdelijke vereisten van de motor. Deze systeemgerichte benadering combineert verschillende componenten om druk en stroming te regelen. Het doet dit op een zodanige manier dat de gebruikskenmerken in de buurt komen van een dieselmotor, met behoud van een robuust systeemontwerp.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven