Algemeen
H2-injectie als aandrijfoplossing voor zware motoren (Foto's: Liebherr)

De wereldwijde strategie om CO2-uitstoot terug te dringen toont een toenemende belangstelling voor waterstof als brandstof bij OEM’s en motorfabrikanten in de on- en off-highway-sectoren. Liebherr biedt oplossingen voor waterstof-verbrandingsmotoren die kunnen worden gebruikt in on- en off-highway-toepassingen.

In Deggendorf (Duitsland) ontwikkelt Liebherr-Components al geruime tijd klimaatvriendelijke injectieconcepten voor zware motoren met een cilinderinhoud van 6 tot 16 liter bij een vermogen van 200 – 450 kW.

Onderzoek en ontwikkeling op het productgebied van injectiesystemen is gericht op Low Pressure Direct Injection (LPDI). “De grootste uitdagingen zijn de verschillende verbrandingsprocessen en het gedrag van waterstof als medium”, legt Richard Pirkl, technisch directeur bij Liebherr-Components Deggendorf, uit.

Focus op directe lagedrukinjectie

“Het concept van de H2-injector moet zorgen voor een stabiele, nauwkeurige en lekvrije injectie. Om dit te bereiken, leggen onze experts in Deggendorf vooral de nadruk op maximale waterstofdichtheid”, vervolgt Pirkl. Een 2-kleppenconcept zorgt ervoor dat H2-lekkage zo laag mogelijk wordt gehouden.

Afhankelijk van de specifieke configuratie is de LPDI-injector ontworpen voor systeemdrukken tot 60 bar. Typische toepassingen liggen meestal in het bereik van 30 bar. De eerste testresultaten laten een veelbelovend gedrag van de injector zien in termen van injectiesnelheid en kleine volumes. Het zorgt voor een breed scala aan toepassingen.

De LPDI-waterstofinjector is ontworpen voor systeemdrukken tot 60 bar.

Prototypes

Met de huidige prototypes kunnen klantspecifieke schroefinzetstukken worden gekoppeld aan de waterstofaansluiting. Ze zijn afgestemd op de meest voorkomende verbindingstypes en bieden de grootst mogelijke flexibiliteit bij de ontwikkeling van motoren. De blaaskap zorgt ook voor een flexibele bediening. Het is gemakkelijk te vervangen en de asymmetrische geometrie maakt een individuele injectiehoek in de verbrandingskamer mogelijk.

Dit zorgt voor integratie in verschillende motoren met soms sterk verschillende inbouwsituaties. Met zijn flexibele ontwerp ondersteunt Liebherr’s LPDI-waterstofinjector een breed scala aan klantspecifieke vereisten en modulaire installatie. Het kan centraal, aan de zijkant en onder verschillende hoeken worden geïnstalleerd.

Systeembenadering

Gesprekken met OEM’s leiden samen met de huidige marktontwikkelingen ertoe dat veel motorfabrikanten de voorkeur geven aan volledig geïntegreerde H2-injectiesystemen boven een oplossing met één component. Het Liebherr-team op het gebied van injectiesystemen volgt deze benadering met zijn common-railoplossingen voor dieselbrandstoffen en blijft dit doen met alternatieve brandstoffen.

Daarbij richt het bedrijf zich op de dimensionering en het ontwerp van een volledig uitgebreid H2-injectiesysteem, inclusief systeemdrukregeling. Dit betekent dat klanten blijven genieten van de voordelen van een geïntegreerde oplossing. Naast de injector werken de experts in Deggendorf momenteel aan de ontwikkeling en integratie van verdere componenten voor systeemoplossingen.

Gebruikskenmerken

Het doel van de waterstofinjectietechnologie van Liebherr is ervoor te zorgen dat de geschiktheid van het gasinjectiesysteem (GIS) voldoet aan de tijdelijke vereisten van de motor. Deze systeemgerichte benadering combineert verschillende componenten om druk en stroming te regelen. Het doet dit op een zodanige manier dat de gebruikskenmerken in de buurt komen van een dieselmotor, met behoud van een robuust systeemontwerp.

  • Hyundai HX 260 AL

    GMB zet door UMS aangepaste elektrische Hyundai in (+video)

    De elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine van GMB in actie (foto's: UMS) Sinds enige tijd zet GMB een elektrische Hyundai HX 260 AL graafmachine in. Familiebedrijf GMB staat voor expertise en duurzame oplossingen op het gebied van waterveiligheid, waterkwaliteit, bio-energie en industriële bouw &… Lees verder →

  • Bauma 2022

    Optimisme in München; Bauma 2022 bijna volgeboekt

    Bauma 2022 vindt van 24 t/m 30 oktober plaats in München. (Foto: Bauma) Het duurt nog meer dan 10 maanden vooraleer Bauma 2022 van 24 tot 30 oktober zijn deuren opent in München. ’s Werelds grootste vakbeurs voor bouwmachines, bouwmateriaalmachines, mijnbouwmachines, bouwvoertuigen en bouwmachines verwacht… Lees verder →

  • Rollon ontwikkelt all-in-one pakket voor cobots

    Rollon biedt nu een all-in-one pakket aan voor cobots. (Foto: Rollon) Rollon heeft zijn expertise op het gebied van universele robots uitgebreid en biedt nu een all-in-one pakket voor cobots. Het pakket heeft onder meer UR+-gecertificeerde lineaire assen, die individueel configureerbaar en eenvoudig te bedienen… Lees verder →

  • Siemens Gamesa

    Serieproductie van 11 MW windturbines gestart in Cuxhaven

    De eerste geassembleerde turbine zal worden geïnstalleerd in het offshore windpark Hollandse Kust Zuid (foto: Siemens Gamesa) Op 14 januari 2022 verliet de eerste in serie gefabriceerde SG 11.0-200 DD gondel de Siemens Gamesa fabriekshal in Cuxhaven. De fabriek is sinds de zomer maandenlang omgebouwd… Lees verder →

  • Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s

    Audi en RWE slaan energie op in second life EV-accu’s (Foto: Audi) Energiemaatschappij RWE heeft recent een opslagfaciliteit geopend. Deze is gebaseerd op gebruikte hoogspanningsaccu’s (EV-accu’s) van elektrische Audi’s. De installatie staat op het terrein van de waterkrachtcentrale van RWE aan een stuwmeer bij Herdecke… Lees verder →

  • Datum SPS 2022 bekend

    SPS 2022 Neurenberg schuift iets naar voren

    Impressie van een eerdere editie van Smart Production Solutions (Foto: Paul Quaedvlieg) SPS 2022 (Smart Production Solutions) vindt dit jaar plaats van 8 t/m 10 november 2022 in Neurenberg, twee weken eerder dan in voorgaande jaren. In tijden van pandemie geeft dit de hele branche… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven